Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In het kader van de MOOC over ‘blended learning ontwikkelen’ heb ik twee vraaggesprekken gehouden met hoogleraar Paul Kirschner. Daarin gaan we in op gebruikte terminologie en op de rol van de docent bij het integreren van ICT in zijn onderwijs.
In onderstaande interview benadrukt Paul Kirschner het onderscheid contingu (‘naburig’) en gedistribueerd leren. Hij stelt dat al het onderwijs in feite ‘blended’ is omdat het er altijd om gaat een goede mix te realiseren van ingrediënten, technieken en tools (op basis van een ‘recept’). Een aparte term ‘blended learning’ is dan eigenlijk overbodig. Paul kan zich niet voorstellen dat er docenten zijn die nooit ICT in het onderwijs inzetten omdat we dankzij ICT “begrensde mogelijkheden” hebben om onderwijs te verzorgen, dat we zonder ICT niet kunnen vormgeven.
In video 2 gaan we in op het fenomeen dat docenten onzeker worden als men ICT in het onderwijs ‘moet’ inzetten. Volgens Paul Kirschner komt dat door een aantal factoren.
De grootste uitdaging voor docenten op dit terrein is goed nadenken wat voor onderwijs je wilt geven, en wat lerenden moeten leren. Dat vraagt om docenten die expert zijn op het gebied van vakinhoud, didactiek en leertechnologieën.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar