Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het rommelt op het gebied van elektronische leeromgevingen

Gisteren zijn twee online artikelen gepubliceerd die ingaan op ontwikkelingen op het gebied van leermanagement systemen oftewel elektronische leeromgevingen. Binnen het hoger onderwijs blijkt het onder de oppervlakte te rommelen. De vergelijking met een lawine lijkt daarbij deels op te gaan, zonder -hopelijk- de vernietigende gevolgen.

lawine

Foto: dahu1, Creative Commons CC-by-sa

InsightHigherEd besteedt aandacht aan een recent rapport dat in het kader van het Next Generation Digital Learning Environments Initiative van de Educause is verschenen. Enkele interessante bevindingen zijn:

  • De markt van elektronische leeromgevingen binnen het hoger onderwijs is verzadigd. Wel zegt 15% van de instellingen in de VS binnen drie jaar van ELO te willen veranderen. Vooral BlackBoard zal als marktleider vermoedelijk klappen krijgen.
  • Afgaande op anekdotes zou je kunnen concluderen dat de ELO een bron van frustratie voor docenten is. Toch geeft 60% van de respondenten van het grootschalig onderzoek aan tevreden te zijn met de ELO. 74% vindt zelfs dat de ELO het lesgeven versterkt.
  • Docenten en studenten willen in de toekomst dat ELO’s aangepast kunnen worden en tal van functionaliteiten bevatten. Toch gebruiken zij nog steeds vooral de basisfunctionaliteiten. 58% van de docenten geeft aan de ELO vooral te gebruiken voor het ontsluiten van content. 41% van de docenten gebruikt de ELO voor interactie met studenten buiten de klas. De mogelijkheden van de ELO worden dus nog steeds in geringe mate benut.
  • ICT-managers denken dat docenten en studenten positiever over de ELO zijn, dan in werkelijkheid het geval blijkt te zijn.
  • Studenten willen dat een ELO vooral wordt gebruikt voor notificaties, communicatie en mobiele toegang. Veel ELO’s ondersteunen dit, al maakt de onderwijsinstelling hier lang niet altijd gebruik van.
  • ELO’s zouden meer gepersonaliseerd en intuïtief moeten worden waardoor deze applicatie meer betekenis voor gebruikers krijgt.

Phill Hill vat data van het Edutechnica-project samen. Dit project verzamelt en analyseert data over het gebruik van ELO’s in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië. Daarbij wordt gekeken naar onderwijsinstellingen met meer dan 800 studenten. Bevindingen zijn:

  • BlackBoard is alleen nog in de VS marktleider. In de drie andere landen is Moodle groter, al is Blackboard nog betrekkelijk populair in het Verenigd Koninkrijk.
  • Verder valt op dat Blackboard en ANGEL (enkele jaren geleden overgenomen door Blackboard) in de VS nog steeds marktaandeel aan het verliezen zijn, terwijl Canvas een indrukwekkende groei aan doormaken is.
  • 16,6% van de onderwijsinstellingen maakt gebruik van een andere ELO dan BlackboardLearn, Moodle, Canvas, Desire2Learn, ANGEL of Sakai.

Beide bijdragen illustreren dat het rommelt binnen de markt van ELO’s. Het hoger onderwijs heeft jaren geleden massaal gekozen voor Blackboard. Inmiddels lijkt men zich hierop opnieuw te bezinnen. In ons land is dat ook het geval, al lijkt de belangrijkste prikkel een noodzakelijke Europese aanbesteding te zijn aangezien de licentieovereenkomst voor de ELO verlengd moet worden.

Deze ontwikkeling lijkt wel wat op een lawine. Daarbij rommelt het lange tijd onder de oppervlakte. Op een gegeven moment wordt dit zichtbaar voor de buitenwereld. Lawine’s hebben veelal een vernietigende impact. Dat is met de ELO-ontwikkeling hopelijk niet het geval. Al zal de eventuele grootschalige wisseling van de wacht wel voor de nodige opschudding zorgen, onder meer omdat eindgebruikers een nieuwe applicatie moeten leren gebruiken.

De Open Universiteit heeft bijvoorbeeld enkele maanden geleden besloten om een op Liferay gebaseerde digitale leer- en werkomgeving te gaan gebruiken, en op termijn afscheid te nemen van Blackboard en Moodle. We kiezen dus portal software waarmee we onder meer verschillende applicaties kunnen ontsluiten. Ik ga daar t.z.t. uitgebreider op in.

Ik hoop ook dat meerdere ontwikkelingen -learning analytics, meer activerend online leren, meer personalisering, een mix van gestuurd en zelfgestuurd leren, en open education- betrokken worden bij de keuze voor nieuwe leertechnologie. En we ons niet richten op substitutie van datgene wat we al jaren doen. Pas dan wordt nieuwe leertechnologie beter en meer uitgebreid benut.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: