Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gisteren zijn twee online artikelen gepubliceerd die ingaan op ontwikkelingen op het gebied van leermanagement systemen oftewel elektronische leeromgevingen. Binnen het hoger onderwijs blijkt het onder de oppervlakte te rommelen. De vergelijking met een lawine lijkt daarbij deels op te gaan, zonder -hopelijk- de vernietigende gevolgen.
Foto: dahu1, Creative Commons CC-by-sa
InsightHigherEd besteedt aandacht aan een recent rapport dat in het kader van het Next Generation Digital Learning Environments Initiative van de Educause is verschenen. Enkele interessante bevindingen zijn:
Phill Hill vat data van het Edutechnica-project samen. Dit project verzamelt en analyseert data over het gebruik van ELO’s in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië. Daarbij wordt gekeken naar onderwijsinstellingen met meer dan 800 studenten. Bevindingen zijn:
Beide bijdragen illustreren dat het rommelt binnen de markt van ELO’s. Het hoger onderwijs heeft jaren geleden massaal gekozen voor Blackboard. Inmiddels lijkt men zich hierop opnieuw te bezinnen. In ons land is dat ook het geval, al lijkt de belangrijkste prikkel een noodzakelijke Europese aanbesteding te zijn aangezien de licentieovereenkomst voor de ELO verlengd moet worden.
Deze ontwikkeling lijkt wel wat op een lawine. Daarbij rommelt het lange tijd onder de oppervlakte. Op een gegeven moment wordt dit zichtbaar voor de buitenwereld. Lawine’s hebben veelal een vernietigende impact. Dat is met de ELO-ontwikkeling hopelijk niet het geval. Al zal de eventuele grootschalige wisseling van de wacht wel voor de nodige opschudding zorgen, onder meer omdat eindgebruikers een nieuwe applicatie moeten leren gebruiken.
De Open Universiteit heeft bijvoorbeeld enkele maanden geleden besloten om een op Liferay gebaseerde digitale leer- en werkomgeving te gaan gebruiken, en op termijn afscheid te nemen van Blackboard en Moodle. We kiezen dus portal software waarmee we onder meer verschillende applicaties kunnen ontsluiten. Ik ga daar t.z.t. uitgebreider op in.
Ik hoop ook dat meerdere ontwikkelingen -learning analytics, meer activerend online leren, meer personalisering, een mix van gestuurd en zelfgestuurd leren, en open education- betrokken worden bij de keuze voor nieuwe leertechnologie. En we ons niet richten op substitutie van datgene wat we al jaren doen. Pas dan wordt nieuwe leertechnologie beter en meer uitgebreid benut.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar