Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
A day in the life of a data mined kid illustreert hoe intensief data van lerenden kan worden verzameld en gebruikt binnen het onderwijs. De realisatie van maatregelen die lerenden beschermen tegen misbruik lopen helaas achter bij de technologische mogelijkheden.
Ingang Stasi Museum, Berlijn
Auteur Adriene Hill geeft verschillende voorbeelden van data die over lerenden wordt verzameld. Zij focust zich daarbij op de praktijk in de VS. De voorbeelden komen wellicht wat futuristisch over. Niet dus.
Hill stelt:
Nearly everything they do at school can be — and often is — recorded and tracked, and parents don’t always know what information is being collected, where it’s going, or how it’s being used.
De intentie is van het gebruik van deze ‘big data’ in het onderwijs is goed: je kunt preventief handelen ten behoeve van het welzijn en de veiligheid van lerenden, en je kunt leren personaliseren en beter rekening houden met sterke en minder sterke kanten van lerenden.
Adriene Hill stelt echter terecht dat een groot risico kleeft aan deze ontwuikkeling, en met name als diverse datasets (dus ook adressen, telefoonnummers en financiële gegevens) aan elkaar worden gekoppeld. Hierdoor kunnen verkeerde verbanden worden gelegd tussen data. De CEO van Knewton stelt zich bijvoorbeeld zelfs voor om relaties te kunnen leggen tussen leerprestaties en het type ontbijt dat een lerende heeft gehad.
Lerenden kunnen een label opgeplakt krijgen, waar zij hun hele leven ‘last’ van houden.
Hill stelt ook dat wet- en regelgeving omtrent gebruik van data, ethiek en privacy achter loopt bij de technologische ontwikkelingen. Slechts weinig schooldistricten leggen het commercieel gebruik van data door service providers bijvoorbeeld contractueel aan banden.
In ons land gaan we op dit moment m.i. minder ver als het gaat om het toepassen van big data. Bovendien besteedt een organisatie als SURF expliciet aandacht aan zaken als privacy en veiligheid van data. Dat is maar goed ook.
Het is erg belangrijk om lerenden te beschermen tegen verkeerde interpretaties en misbruik van data. Voordat we met het analyseren van big data grootschalig aan de slag gaan, zullen we maatregelen moeten treffen die dit voorkomen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar