Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tools voor gamification

Dankzij geavanceerde technologie kunnen we krachtigere leermiddelen en leeromgevingen helpen vormgeven, indien we goed nadenken over hoe we leren kunnen faciliteren. Gamification zijn daar een voorbeeld van. Welke tools kun je zoal gebruiken voor gamification? Bij gamification pas je game-elementen en -mechanismes toe op situaties en producten die niet ontwikkeld zijn om mee te spelen. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe wordt de Khan Academy binnen het onderwijs gebruikt?

De content van de Khan Academy blijkt op een andere manier te worden gebruikt dan veel mensen verwachten. Dat blijkt uit een evaluatieonderzoek. Ik heb echter de indruk dat deze conclusie ook voortkomt uit de onderzoeksaanpak. Michael Trucano van de Wereldbank noemt de materialen van de Khan Academy veelbelovend, en meent dat de potentie om [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

De volgende generatie MOOCs?

Volgens Dan Butin moeten we op een heel andere manier tegen massive open online courses aan kijken. Hij spreekt daarom liever van ‘MOOCs 2.0’. In feite gaat het daarbij om een volgende generatie MOOCs. Butin stelt dat we MOOCs onterecht vergelijken met cursussen, en de kracht onderschatten van het educatieve experiment van MOOCs. Hij stelt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gaan MOOCs ten koste van business schools?

Ik geloof niet dat massive open online courses ten koste gaan van reguliere universiteiten. Maar wat zullen de gevolgen zijn van MOOCs voor de commerciële business schools? Reguliere universitaire opleidingen hebben vermoedelijk weinig te duchten van MOOCs, zolang diploma’s van groot belang blijven voor het verkrijgen van goed betaald werk en MOOCs niet op dezelfde [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning implementeren is net als jongleren

Je kunt het implementeren van e-learning vergelijken met jongleren. Je moet namelijk meerdere ballen of kegels in de lucht zien te houden. Dat was één van mijn boodschappen tijdens een presentatie die ik vanmiddag heb verzorgd. Je moet bij de implementatie van e-learning namelijk met de volgende factoren rekening houden: De implementatie van e-learning moeten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning binnen de GGZ implementeren

E-learning wordt in toenemende mate gebruikt binnen de geestelijke gezondheidszorg. Dat wordt vermoedelijk veroorzaakt door de positieve ervaringen die met e-learning worden opgedaan. Vanmiddag heb ik als spreker deelgenomen aan een seminar over de effectieve implementatie van e-learning binnen de Geestelijke Gezondheidszorg. Dit drukbezochte seminar is georganiseerd door de GGZ Ecademy. Dit is een samenwerkingsverband [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

OpenU masterclass Effectieve leerstrategieën

We gebruiken het markeren of onderstrepen van tekst, het maken van samenvattingen of het opnieuw bestuderen van de nieuwe informatie vaak bij het leren. Maar zijn deze strategieën wel effectief? Hierover gaat de gratis online masterclass Effectieve leerstrategieën die de Open Universiteit van 18 juni tot 25 juni 2014 organiseert. Mijn collega dr. Gino Camp [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het meest interessante aan editie 2014 van het Horizon-rapport

Verleden week is weer een nieuwe editie van het NMC Horizon-rapport verschenen. Massive open online courses worden daarbij niet zo zeer als trend, maar wel als illustratie of invloedsfactor van een trend en uitdaging gezien. De focus van de aandacht van dit rapport gaat in veel blogposts en online artikelen meestal uit naar de zes [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor het integreren van ICT in het onderwijs

Er zijn verschillende matrices in omloop die docenten en onderwijsontwikkelaars kunnen ondersteunen bij het integreren van ICT in het onderwijs. De Arizona Technology Integration Matrix is er één van. Via een Facebook-bericht van Piet Kommers stuitte ik vanochtend op een blogpost over deze matrix. De ene as bevat vijf ‘onafhankelijke’ kenmerken van betekenisvolle leeromgevingen. De [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Beter onderwijs dankzij minder gebruik ICT?

Finland heeft één van de beste onderwijssystemen ter wereld, terwijl docenten weinig ICT in het onderwijs gebruiken. Is daar een verband tussen? Niet persé. Finns beat U.S. with low-tech take on school stelt dat beleidmakers in de VS hoge verwachtingen hebben ten aanzien van de rol van technologie bij de verbetering van de kwaliteit van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Acht mythes die de effectiviteit van onderwijs ondermijnen

Onlangs is een Amerikaans boek verschenen waarin 50 mythes en leugens met betrekking tot het onderwijs worden besproken. Mark Phillips bespreekt er acht. Opvallend: deze mythes komen niet altijd overeen met de metastudie van John Hattie over interventies en leerprestaties. Het lastige is dat ik, zonder het boek aan te schaffen, niet na kan gaan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Technologisering van de samenleving in beeld

Eén van de factoren die e-learning beïnvloedt, is de ontwikkeling van internettechnologie. De nieuwste inzichten op dit terrein worden door Mary Meeker’s 2014 Internet Trends Report  in beeld gebracht. Wat valt mij daarbij het meeste op, ook als ik kijk naar e-learning? In mijn boek over e-learning trends en ontwikkelingen besteed ik ook aandacht aan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je ‘social presence’ bij online leren bevorderen?

'Social presence' wordt vaak gezien als één van de belangrijke elementen bij succesvol online leren. Daarbij gaat het om een creëren van een leerklimaat waarin lerenden het gevoel hebben 'er niet alleen voor te staan'. Hoe kun je social presence bevorderen? Phylise Banner besteedt aandacht aan hoe je ervoor kunt zorgen dat lerenden binnen online [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Haalt ‘e-learning’ het jaar 2023?

Ik bedoel natuurlijk de term ‘e-learning’. Ik verwacht namelijk dat we dit begrip over 5-8 jaar niet of nauwelijks meer zullen gebruiken. Het begrip ‘e-learning’ is in 1998 voor het eerst gebruikt, in navolging van de termen ‘e-commerce’ en ‘e-business’. Het faciliteren van leren met behulp van internettechnologie was nieuw en bijzonder. De ontwikkeling en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De pubertijd van adaptief leren

Technologie heeft de potentie om adaptief leren mogelijk te maken. Op dit moment wordt hier veel in geïnvesteerd. Je kunt het dan ook met recht een belangrijke trend op het gebied van ICT en leren noemen. Je kunt adaptief leren echter nauwelijks ‘volwassen’ noemen. John Waters geeft in THE Journal m.i. een rake typering van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De risico’s van monopolievorming en adaptieve technologie

Mathew Ingram illustreert aan de hand van drie voorbeelden hoe adaptieve technologie misbruikt kan worden door bedrijven die nagenoeg een monopoliepositie hebben binnen hun branche. Wat is de relevantie hiervan voor het onderwijs? Via een tweet van Eric Prenen (@eprenen) ben ik vanochtend terecht gekomen bij de bijdrage Giants behaving badly: Google, Facebook and Amazon [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online leren bij Stanford draait om méér dan MOOCs

In “Stanford Online. 2013 in Review” doet Stanford University verslag van hun activiteiten op het gebied van online leren. Massive Open Online Courses nemen een prominente plek in dit rapport. Maar het rapport laat tevens zien dat MOOCs maar één element zijn van het beleid van deze universiteit op het gebied van online leren. Stanford [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Digitale badges kunnen het onderwijs innoveren

Aanvankelijk was ik nogal sceptisch over de bijdrage van badges aan het onderwijs. Het zal wel met mijn Scouting-verleden te maken hebben. De expertise op dit terrein, de relevantie van badges voor het onderwijs en de potentie voor onderwijsinnovatie neemt echter steeds meer toe. Dan Hickey en Tara Kelley hebben een massive open online course [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van menselijke verbondenheid voor blended en online leren

Het gevoel samen met anderen te leren, met anderen verbonden te zijn tijdens het leerproces, vormt een kritische succesfactor voor krachtige leerervaringen. Wat kunnen ontwerpers van blended en online leren doen om deze 'social presence' te bevorderen? Aimey Whiteside en Amy Garret Dikkers besteden in de laatste Educause Review aandacht aan de kracht van 'social [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Inholland Innoveert: afscheid Guus Wijngaards #ictonu

E-learning zou eigenlijk engaging learning moeten zijn. Of we zouden moeten spreken van Amazing Learning (aLearning) of eXtraordinary Learning (xLearning). Dat betoogde Larry Johnson van het New Media Consortium tijdens een conferentie die werd gehouden ter gelegenheid van het afscheid van lector Guus Wijngaards. Vandaag heb ik de miniconferentie over “ICT en onderwijs nu: Inholland [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kies 22 mei voor Europa, stem GroenLinks

Ik ben een groot voorstander van samenwerking in Europa. Vooral vanuit de optiek van vrede- en veiligheid, de aanpak van milieuvervuiling en het bevorderen van solidariteit. Daarom stem ik donderdag 22 mei GroenLinks. In deze blog post vat ik mijn redenen samen. Mede dankzij technologische ontwikkelingen neemt het aantal grensoverschrijdende vraagstukken toe. Ik denk daarbij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat maakt een online educatieve video uitdagend?

Binnen het onderwijs maken we steeds vaker gebruik van online video. En we beschikken over steeds meer kennis over waar een uitdagende educatieve online video aan moet voldoen. Melanie Hibbert van de Columbia University heeft op basis van een analyse van data van hun video platform en op basis van interviews met 10 studenten in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Verbeelden draagt bij aan onthouden

We zouden binnen het onderwijs lerenden meer een voorstelling moeten laten maken van datgene wat zij lezen. Deze 'brain movies' bevorderen niet alleen het plezier in leren, maar leiden ook tot meer begrip. Ook onthouden lerenden datgene wat zij lezen beter. Ik denk dat menigeen de bevindingen uit het artikel Brain Movies: When Readers Can [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressie Edinburgh

De afgelopen week ben ik voor mijn werk twee dagen naar Edinburgh geweest. Bij dezen een korte impressie. De aanleiding was het jaarlijkse congres voor de European Association for Distance Learning. Dat is een genootschap van 46 particuliere opleidingsinstituten, 6 koepelorganisaties voor afstandsleren en 7 individuen, uit 20 landen. Denk daarbij aan het NTI, de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over het ontwerpen van ICT-rijk onderwijs

Je kunt vaker massive open online courses volgen over ICT in het onderwijs. In het kader van het Europese Hands-on-ICT-project verzorgen onder andere collega’s van het Welten-instituut vanaf 19 mei aanstaande een MOOC over het leren ontwerpen van onderwijs waarin gebruik wordt gemaakt van ICT. Deze MOOC, die binnen Moodle wordt verzorgd, gaat uit van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De voors en tegens van online en face-to-face leren volgens jongeren

De relatie die jongeren hebben met technologie (en leren) is ingewikkelder dan veel volwassenen denken. Die conclusie trekt Sarah Garland op basis van interviews met Britse leerlingen. Ik lees en hoor nog te veel ‘digital natives-blabla‘. Terwijl onderzoek laat zien dat de werkelijkheid een stuk genuanceerder is. Dat wordt bevestigd door de interviews die Garland [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Dag 2 EADL-congres #eadl #eadl2014

Tijdens dag twee van het EADL-congres kwamen diverse onderwerpen aan bod die laten zien waar het (particuliere) afstandsonderwijs op dit moment te maken heeft: diverse risico's die men moet hanteren, ontwikkelingen op het gebied van content, microleren, de impact van massive open online courses en online tutoring. Kit Sadgrove van The Blackford Centre ging in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs: beyond the hype #EADL #EADL2014 #EUMOOCS

Vandaag heb ik een presentatie verzorgd over mijn ervaringen met Massive Open Online Courses tijdens het EADL-congres in Edinburgh. Ik ben eerst kort ingegaan op het EMMA-project en op de ontstaansgeschiedenis van (de hype rond) MOOCs. Volgens mij heeft de opkomst van learning analytics mede een impuls gegeven aan MOOCs omdat binnen MOOCs veel data [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Change. No excuses #eadl

Vandaag en morgen neem ik deel aan het jaarlijkse congres van de European Association for Distance Learning. Morgen verzorg ik zelf een presentatie. Vandaag heb ik drie keynotes bijgewoond. Daarin stonden vooral trends en ontwikkelingen op het gebied van leren centraal. Voorzitter Dirk van der Mark schetste de noodzaak van innoveren tegen de achtergrond van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De worsteling van volwassenen en organisaties met levenlang leren

‘Nederland’ wil steeds meer werk maken van een ‘leven lang leren’, maar slaagt daar onvoldoende in. Dat is spijtig voor tal van betrokkenen. Het trieste is dat we al langer weten hoe een leven lang leren kan worden bevorderd. Diverse betrokkenen worstelen er echter mee om de diverse drempels weg te werken. De aanleiding voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Webinar Werken met TPACK

Vanavond heb ik in het kader van de Post HBO-opleiding e-learning van Fontys via Adobe Connect weer een webinar over TPACK verzorgd. Hoe was dit webinar opgezet? Ik heb deelnemers eerst gevraagd wie al bekend was met TPACK en wie al eens gewerkt had met TPACK. TPACK is immers niet meer heel nieuw. Ongeveer eenderde [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs faalt in het gebruik van ICT

Op dit moment krijgt de overheid er van langs als het gaat om de implementatie van ICT. Volgens Marc Weston slaagt het onderwijs er ook onvoldoende in om ICT op een adequate manier te benutten. Een hele tijd geleden werd ik via LinkedIn -aanleiding en door wie ben ik helaas kwijt- gewezen op de al [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Reflecteren en delen bevordert presteren

Het zou goed zijn als we vaker expliciet de tijd zouden nemen om te reflecteren en onze bevindingen zouden delen met anderen. Onderzoek van de Harvard Business School en anderen laat namelijk zien dat dit leidt tot betere prestaties. Carmen Nobel gaat in op een recent paper van een aantal hoogleraren van onder andere de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vormen online discussies waardevolle leeractiviteiten binnen MOOCs?

Eén van de uitdagingen bij massive open online courses is het realiseren van leerzame interacties. Is dat mogelijk op zo'n grote schaal? Welke factoren spelen hierbij een rol? De blogpost MOOC Discussion Forums: barrier to engagement? van Phil Hill is mij nu pas opgevallen. Hill stelt hierin dat discussiefora wel eens een belemmering kunnen vormen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Beeld van de geschiedenis van innovatie Nederlands beroepsonderwijs

Veel mensen ontwikkelen een persoonlijke website of weblog tijdens hun werkzame leven. Niet Jan Geurts. Jan lanceert twee jaar na zijn pensioen een website over zijn loopbaan: een rijk persoonlijk archief van bijna veertig jaar onderzoek en advies op het gebied van het beroepsonderwijs. Deze site geeft daarmee tevens een mooi beeld van de geschiedenis [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De crisis rond compliancy-based learning

Ik wist dat e-learning vaak wordt ingezet voor zogenaamd ‘compliancy-based learning’. Maar dat veel organisaties meer dan 70% van de beschikbare tijd en middelen hier aan besteden, wist ik niet. In deze blog post geef ik aan waarom dit problematisch is. In de meest recente editie van zijn nieuwsbrief schrijft Elliot Masie dat ‘compliance, regulatory-based [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Pleidooi kwaliteitskeurmerk reanimatieapps

Binnen App stores is een groot aantal apps voor smartphones te vinden die gebruikers kunnen voorbereiden op het uitvoeren van reanimaties. Een goede zaak. Ware het niet dat de meeste reanimatieapps niet voldoen aan de laatste medische richtlijnen en onvoldoende gebruiksvriendelijk zijn. Dat blijkt uit onderzoek van een aantal van mijn collega’s, die daarom pleiten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van online lezen voor het onderwijs

De laatste tijd ben ik geattendeerd op twee relevante artikelen over de gevolgen van online lezen en het onderwijs. Het ene artikel pleit voor het verwerven van nieuwe vaardigheden op het gebied van online tekstbegrip. Het andere artikel meent dat online lezen vooral ook met ons gedrag te maken heeft. Een derde bijdrage gaat over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Meivakantie op Bonaire

We zijn weer thuis. De afgelopen week hebben mijn vriendin en ik de meivakantie doorgebracht op Bonaire. Een stukje Nederland, maar toch ook niet. Bonaire is een zogenaamd bijzonder openbaar lichaam. Het maakt deel uit van ‘Caribisch Nederland’. Dat wil zeggen dat ze eigen wetten en regels hebben, maar soms ook terugvallen op de Nederlandse [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De potentie van tablets voor gepersonaliseerd leren

Bij het beoordelen van veel technologieën gaat het er niet om wat de technologie is en kan, maar wat de potentie ervan is. Dat gevoel heb ik sterk bij de tablet-applicatie Snappet. Henk van de Hoef en Janet Bootsma van L21 zijn gestart met een artikelenreeks over de applicatie Snappet. In het eerste artikel beschrijven [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Trends blended learning

Willem Karssenberg (@trendmatcher) wees me via Twitter op een infographic waarin -uiteraard- tien trends op het gebied van blended learning worden beschreven. Wat valt mij daarbij op? De samenstellers definiëren blended learning als leeractiviteiten waarbij technologie wordt gebruikt, en leren binnen en buiten de klas plaats vindt. Het gebruik van ICT binnen de klas valt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Integratie activerende didactiek en klassikaal onderwijs

“Wenn alles schläft und einer spricht den Zustand nennt mann Unterricht”. Zo luidt een Duits gezegde dat de kritiek op frontaal-klassikaal samenvat. In feite is dit echter een karikatuur. Duurzaam Onderwijs beschrijft namelijk op basis van onderzoek tien strategieën die maken dat klassikaal onderwijs een erg effectieve manier van onderwijs kan zijn. Ik ga deze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

Competentiegericht en gepersonaliseerd leren

Een jaar of tien geleden was er in Nederland veel aandacht voor competentiegericht leren. We horen daar niet meer veel van. Dat ligt anders in de VS. Al interpreteert men competence-based learning daar op een specifieke manier. eSchool News positioneert competence-based learning als studentgecentreerd en gepersonaliseerd leren. Daarbij wordt gekeken naar het behalen van bepaalde [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mijlpalen in de geschiedenis van e-learning

E-learning is een relatief nieuw fenomeen. Volgens Karla Gutierrez kent de geschiedenis ervan tien belangrijke momenten. Volgens Gutierrez is de lancering van de naam 'e-learning' in 1999 één van die 'great moments'. Maar als je het fenomeen beschrijft als het faciliteren van leren met behulp van informatie- en communicatietechnologie, dan moeten we verder de geschiedenis [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis cursus Khan Academy over blended learning

Het Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation en The Silicon Schools Fund bieden sinds kort samen met en via de Khan Academy een gratis online cursus aan over blended learning. De initiatiefnemers constateren namelijk dat er bij de implementatie van blended learning vaak van alles mis gaat. Bovendien zijn de initiatiefnemers lang niet altijd te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Massive Open Online Courses en werkplek leren

Volgens Sahana Chattopadhyay kan de samensmelting van twee typen MOOCs leiden tot een nieuw type massive open online course dat relevant is voor corporate learning. Chattopadhyay doelt daarbij op de samensmelting van de connectivistische MOOCs en de instructivistische MOOCs. Dit nieuw type MOOC zou dan: Sociaal en informeel leren op de werkplek moeten faciliteren. Volgens [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

De Khan Academy en de illusie van begrijpen

Marc Schwartz van de University of Texas at Arlington heeft een kritische beschouwing geschreven over de Khan Academy. De manier van leren, die de Khan Academy faciliteert, is volgens de auteur namelijk niet gericht op authentiek begrijpen. Schwartz stelt dat de Khan Academy gericht is op het vasthouden van aandacht, de beschikbaarheid van instructie en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van technologie op leren

Verandert technologie de wijze waarop we leren? Je kunt deze vraag pas beantwoorden als je wat preciezer afbakent wat je onder leren verstaat. “Ja” en “Nee” concludeer ik dan. Gisteren had ik samen met mijn OU-collega Liesbeth Kester een afspraak bij de Vakcollege Groep en het Consortium Beroepsonderwijs. Wij spraken onder meer over de invloed [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interactieve e-learning ontwikkelen

Interactie leidt vaak tot meer betrokkenheid bij leren. Bovendien verwerk je via interactie leerstof. Volgens Arunima Majumdar kun je al op een vrij eenvoudige manier meer interactie integreren bij e-learning. Er wordt vaak een onderscheid gemaakt in interactie tussen lerenden, interactie met docenten en interactie met content. Majumbar beschrijft tien typen interactie, waarbij de nadruk [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe mijlpaal verkoop van mijn boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen”

Na een stormachtige start is de verkoop van mijn boek ‘E-learning. Trends en ontwikkelingen’ de laatste maanden conform verwachting minder hard gegaan. Vandaag hebben we echter een nieuwe mijlpaal bereikt. Ik heb me bij de verkoop van het 1500ste exemplaar voorgenomen dat ik jullie pas weer zou informeren als 2000 exemplaren van mijn boek zouden [...] Lees verder
Pagina 65 van 66Eerste   Vorige   57  58  59  60  61  62  63  64  [65]  66  Volgende   Laatste