Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-08-2015 | Article Rating | (2) reacties

Focus in sociale media: ook relevant voor leren

Het kunnen focussen is voor mij een belangrijke bekwaamheid in het kader van mediawijsheid over digitale geletterdheid. Door je te focussen voorkom je afleiding en leer en werk je effectiever. Wat zijn daarbij belangrijke tips? Vanochtend stuitte ik via Facebook op de bijdrage “Focus in social media – welke platformen zijn echt belangrijk” van Erno [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Lezen vanaf papier en online lezen: beiden belangrijk

Eén van de artikelen die ik tijdens mijn zomervakantie heb opgespaard, is een bijdrage waarin wordt samengevat wat wetenschappelijk bekend is over online lezen. Ik vat de belangrijkste bevindingen samen. We lezen meer dan ooit te voren. Maar wel via andere media. Of je beter van papier of scherm af kunt lezen hangt van veel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie Gamification in het onderwijs

Op woensdag 6 april 2016 vindt in Groningen een conferentie plaats over gamification in het onderwijs. Deze conferentie is bedoeld voor docenten en ontwikkelaars uit alle onderwijssectoren. Organisator Sem van Geffen (docent/ontwikkelaar, community manager van Mission Start en auteur van het boek Gamification in de Klas) vroeg me aandacht te besteden aan deze conferentie, die [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zelfgestuurd en onderzoekend leren bevordert kritisch denken

Science News heeft positief nieuws voor voorstanders van zelfgestuurd en onderzoekend leren. Daarbij valt mij echter een belangrijke ‘mits’ op. Science News besteedt aandacht aan recent onderzoek van de Universiteit van Brits Columbia. Self-directed, iterative learning dramatically improves critical thinking in STEM classes Een experimentele groep van 130 studenten -die een aanpak van zelfgestuurd en onderzoekend [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe MOOCs kunnen bijdragen aan innovatie van het campusonderwijs

Onderwijsinstellingen hebben verschillende redenen om aan de slag te gaan met massive open online courses. Eén van de redenen is het vernieuwen van het reguliere onderwijs, op basis van de ervaringen met MOOCs. De Duke University is daar een duidelijk voorbeeld van. Kim Manturuk en Quentin Ruiz-Esparza hebben een artikel geschreven over de impact van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Een cookiewall, WordPress en RSS

Een weblog onderhouden. Je moet er soms wat voor over hebben. Vooral als je je aan de cookiewet wil houden, en RSS gebruikt. De afgelopen week heb ik naar aanleiding van een artikel op Marketingfacts besloten om toch maar weer een cookiemuur op te trekken. Ik wil me namelijk aan de wet houden (ook al [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Het schoolgebouw van de toekomst: ICT-rijk, activerend en faciliterend

Hebben we in de toekomst nog wel schoolgebouwen nodig? Die vraag wordt mij af en toe gesteld. Mijn antwoord is altijd bevestigend. Ik verwacht wel dat zo’n schoolgebouw er anders uit zal gaan zien. Vandaag las ik een artikel dat een inkijk biedt in de fysieke leeromgeving van de toekomst. Deze leeromgeving is rijk aan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Elementen van een effectief didactisch ontwerp van massive open online courses

Er wordt vaak kritiek geuit op het didactisch ontwerp van massive open online courses. Het inherent vrijblijvende karakter en het grote aantal deelnemers stelt hoge eisen aan het onderwijsontwerp van MOOCs. Hoe kun je omgaan met grote groepen lerenden? Hoe kun je lerenden gemotiveerd houden om te leren? Marisa Keramida heeft een artikel geschreven over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Draagt sociale interactie bij aan effectief leren?

We gaan er vaak automatisch van uit dat sociale of interpersoonlijke interactie nodig is om te kunnen leren. Maar is dat wel zo? Het zijn vaak aanhangers van het (sociaal-)constructivisme die sociale interactie beschouwen als een manier om kennis te creëren en verdiepend te leren. Interactie is vanuit deze optiek ook noodzakelijk voor het uitwisselen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-08-2015 | Article Rating | (2) reacties

De gevolgen van micro-certificering voor het onderwijs

Eén van de ontwikkelingen in de ’slip stream’ van massive open online courses is de opkomst van certificaten voor leeractiviteiten van beperkte omvang. Welke gevolgen hebben deze micro- of nano-certificaten voor het onderwijs, en voor een leven lang leren? Campustechnology besteedt in How Nanodegrees Are Disrupting Higher Education aandacht aan de ontwikkeling van goedkope en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Didactische mogelijkheden van Padlet

Normaliter besteed ik nauwelijks aandacht aan specifieke apps voor leren. Om twee redenen wil ik een uitzondering maken voor de applicatie Padlet. Padlet heette een aantal jaren geleden nog Wallwisher. Het is een laagdrempelige applicatie waarmee je online prikborden kunt maken. Lerenden kunnen hierop korte berichten, foto’s, video’s en hyperlinks plaatsen. Degene die een muur [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mobile learning: misconcepties en mogelijkheden

Rond 2000 werd er voor het eerst aandacht besteed aan ‘mobile learning’. Dit terrein is sinds die tij sterk in beweging. Dat komt voor een groot deel door technologische ontwikkelingen. Tegelijkertijd bestaan er de nodige misvattingen rond mobile learning, en passen we de betreffende leertechnologieën lang niet altijd effectief toe. Tom Brown en Lydia Mbati [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen” vanaf januari 2016 gratis te downloaden

Vanaf 4 januari 2016 kan mijn boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen” gratis worden gedownload. Begin januari 2016 is het namelijk bijna 3 jaar geleden dat deze publicatie is verschenen. Voor een boek over trends en ontwikkelingen op het gebied van ‘technology enhanced learning’ is dat een hele tijd. Bovendien is de papieren editie al een tijd niet meer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren a la Netflix?

Als het gaat om opleiden zouden we meer moeten kijken naar hoe consumenten vandaag de dag omgaan met content. Dat stelt Donna Wells in The Netflix Effect on Training. Zij heeft daarbij een punt, maar ook weer niet helemaal. Wells schrijft dat we dankzij internettechnologie vandaag de dag heel anders met content omgaan dan een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

De complexe relatie tussen sociale media en productiviteit

Vanochtend ben ik twee bijdragen tegengekomen die illustreren dat sprake is van een complexe relatie tussen sociale media en productiviteit (zoals leerresultaten). Bewustzijn, attitude en gedrag spelen hierbij een belangrijke rol. Justine Pardoen staat stil bij nieuw onderzoek naar de relatie tussen het gebruik van sociale media en schoolresultaten. Zij concludeert dat het niet alleen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Een ambivalent gevoel bij e-learning en #blimageNL

Deze foto heb ik heb ik het afgelopen voorjaar gemaakt tijdens de LearnTec in Karlsruhe. De foto illustreert het ambivalente gevoel dat ik wel eens heb bij e-learning en ook bij het #blimageNL initiatief. De term e-learning is in 1999 voor het eerst gebruikt, in de ‘slip stream’ van begrippen als e-commerce en e-business. De [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Complexe concepten bestuderen via interactie

Door middel van interactie kun je lerenden complexe leerstof actief laten verwerken. Bovendien ontdek je als docent eerder als lerenden een verkeerd beeld hebben van bepaalde concepten. Phil Hill besteedt onder meer middels een video aandacht aan het belang om principes van activerende didactiek en interactief leren binnen grootschalige inleidende colleges op het gebied van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Groeiend bewustzijn neuromythes binnen het bedrijfsleven?

Binnen het onderwijs worden mythes op het gebied van leren steeds vaker ontzenuwd. Binnen de wereld van ‘corporate learning’ komen misconcepties over hoe we leren nog vaak voor. Drie consultants van McKinsey proberen hier wat aan te doen. Er zijn heel wat fabels in omloop als het gaat om leren, opleiden en onderwijs. Daarbij gaat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Relax- en zeilvakantie in Turkije

We zijn vanmiddag thuis gekomen van een afwisselende vakantie in het zuidwesten van Turkije. In deze blogpost vind je een impressie van deze heerlijke twee weken. Zeven jaar geleden zijn mijn zus en zwager, en vriendin en ik voor het eerst wezen zeilen (flottielje zeilen). De laatste zes jaar doen we dat met twee vriendenstellen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kerndomeinen van de volgende generatie digitale leeromgevingen

Op het terrein van elektronische leeromgevingen is van alles gaande. Malcolm Brown, Joanne Dehoney, en Nancy Millichap menen daarom dat een volgende generatie er aan zit te komen. Deze “next generation digital learning environment” kan vergeleken worden met Lego waarbij vijf kerndomeinen centraal staan. Volgens Brown cs is de elektronische leeromgeving (ELO) wellicht dé applicatie binnen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kenmerken van social learning

Er is er veel discussie over wat “social learning” kenmerkt. Dat illustreert de onvolwassenheid van dit terrein. Gelukkig is wel sprake van overlap als het gaat om kenmerken van deze benadering van leren. De term “social learning” is een jaar of 40 oud. De laatste jaren heeft dit begrip een nieuwe impuls en betekenis gekregen. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Checklist adoptie blended learning

Bij de invoering van blended learning kun je verschillende instrumenten gebruiken die hierbij behulpzaam kunnen zijn. Via een tweet van Jochem Goedhals (@JochemGoedhals) heb ik bijvoorbeeld de Institutional Blended Learning Adoption Checklist ontdekt. Ik plaats wel kanttekeningen bij de inhoud ervan. Institutional Blended Learning Adoption Checklist. http://t.co/13vw5Cm0SR #edtech #elearning pic.twitter.com/Gp9YOYwFee — EDTECH@UTRGV (@EDTECH_UTB) July 11, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

yOUlearn gaat live #OU_NL

Morgen gaat de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit, yOUlearn, open. Daarmee hebben we met dit project een belangrijke mijlpaal behaald. Op 27 juni j.l heb ik geblogd dat de stuurgroep van het yOUlearn-project groen licht heeft gegeven voor de live gang van yOUlearn. Ik schreef toen over verschillende acties die ondernomen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je lerenden bij online leren motiveren?

Of lerenden gemotiveerd blijven bij online leren hangt van veel factoren af. Het ontwerp van online leren is één van deze factoren. Waar moet je zoal rekening mee houden? Ik adviseer je om de inleiding van How To Motivate Millennials In Online Training: Top 9 Tips For eLearning Professionals over te slaan. Auteur Christopher Pappas [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning: modellen en geleerde lessen

“Blended learning” kun je op verschillende manieren toepassen. Daarbij worden verschillende modellen onderscheiden. Wat zijn geleerde lessen bij de toepassing van die modellen? Via eSchool News ben ik op het spoor gekomen van een recent rapport over “blended learning” (pdf). Dit rapport bouwt voort op het gedachtengoed van onder meer Michael Horn en Heather Staker (Horn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Technologieën die de wijze waarop we opleiden gaan beïnvloeden

Virtual reality en ‘wearable technology’ zijn geen heel nieuwe technologieën. Het zijn wel technologieën die ‘volwassen’ worden, en op het punt staan de wijze waarop we opleiden echt te gaan beïnvloeden. Bij virtual reality boots je de werkelijkheid in feite via een computersimulatie na. Deze ontwikkeling bestaat al vele jaren, maar wordt steeds krachtiger en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Voordelen van en valkuilen bij blended learning

Ik ben een warm voorstander van een goed doordacht gebruik van ICT voor leren. Daarbij moeten we de voordelen zien te benutten, valkuilen zien te vermijden en uitdagingen het hoofd bieden. Jennifer Jordan van The Hechinger Report sprak onlangs men Shawn Rubin die onderwijsinstellingen op Rhode Island ondersteunt bij het gebruik van ICT in het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leidt professionalisering van docenten tot meer engagement van lerenden?

Neemt het engagement, de betrokkenheid, van lerenden bij online leren toe als je docenten professionaliseert in de wijze waarop zij engagement kunnen bevorderen? Een positief antwoord op deze vraag biedt ook zicht op de effectiviteit van professionalisering. Binnen de Pennsylvania State University hebben Paula Bigatel en Vicki Williams onderzoek gedaan naar de vraag of studenten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je er voor zorgen dat lerenden binnen een MOOC ‘bij de les’ blijven?

Dankzij het verzamelen van grote hoeveelheden data en analysetechnieken op het gebied van ‘machine learning’ beschikken we over meer mogelijkheden om potentiële uitvallers uit (grootschalige) online cursussen te identificeren. Vervolgens komt het aan op het plegen van effectieve interventies. Massive Open Online Courses kennen een hoge mate van uitval, mede vanwege het vrijblijvende karakter van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Smartphones in het onderwijs: eerst denken, dan doen

Lerenden gaan negatief denken over smartphones voor leren, als je deze apparaten ondoordacht binnen het onderwijs inzet. EurekAlert! kopt vandaag dat smartphones schadelijk kunnen zijn voor het leerproces. Het onderzoek, waar men naar verwijst, gaat over de opvattingen van gebruikers over de schadelijke effecten van smartphones op het leren. Onderzoekers van de Rice University hebben [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn Top 10 leertechnologieën (Top 10 learning tools) editie 2015 @C4LPT

Sinds 9 jaar inventariseert Jane Hart wat de honderd meest gebruikte technologieën zijn die leerprofessionals wereldwijd inzetten voor leren. Ik heb diverse keren mee gedaan aan deze inventarisatie. Ook nu deel ik weer mijn top 10 aan leertechnologieën. Jane definieert een ‘learning tool’ als volgt: A learning tool is any software or online tool or [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

School At Sea: horizon verbreden en ‘gewoon’ les krijgen

Een paar jaar geleden was er ‘gedoe’ rond jongeren die de wereld rond wilden zeilen, maar daardoor regulier onderwijs zouden moeten missen. Via School At Sea zeilen leerlingen de West Indische handelsroute, maar volgens zij tegelijkertijd onderwijs. Tess Hille uit Helmond is zo’n leerlinge (en zij zoekt nog sponsors). Wieke Heikoop attendeerde me gisteren op ‘Tess [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je docenten ondersteunen bij het gebruik van ICT in het onderwijs?

Eén van de grote uitdagingen van het onderwijs is om te bevorderen dat de meerderheid van de docenten ICT op een strategische en didactische goede manier gebruikt. Docenten verdienen daarbij ondersteuning. Maar je zult hen ook moeten betrekken bij de vormgeving van die ondersteuning. We gebruiken ICT al heel lang in het onderwijs. Waar het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ICT maar uit ons onderwijs verbannen vanwege de ‘donkere kanten’ ervan?

Het wordt hoog tijd dat we meer oog hebben voor de aantasting van menselijke en democratische waarden door ICT. De onderliggende ideologie reduceert mensen namelijk tot enen en nullen, tot programmeerbare eenheden. Een consequentie daarvan is om ICT uit het onderwijs te bannen. Aldus criticaster Audrey Watters onlangs tijdens een forumdiscussie. Je zou het niet [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

De flipped classroom bij het Reviuslyceum

Bij het vak Natuurkunde van het Reviuslyceum passen ze sinds drie jaar het concept van de flipped classroom met genoegen toe. Hoe gaat dat in z’n werk? Ik besteed regelmatig aandacht aan buitenlandse cases met betrekking tot ICT en leren. Maar ook in ons eigen land zijn vele leerzame voorbeelden te vinden. José van Koten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe creëer je nabijheid bij online leren?

De kloof die lerenden bij online leren ervaren, is vaak eerder intellectueel en emotioneel van aard, dan geografisch. Het creëren van ‘nabijheid’ is dan belangrijk om lerenden gemotiveerd te houden om online te leren. Ross, Gallagher en Macleod hebben onderzoek gedaan naar het creëren van nabijheid bij online leren. Volgens hen is bij online leren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Sociale netwerken als onderbenutte mogelijkheid voor leren

Kunnen sociale netwerken zoals Facebook benut worden om over complexe onderwerpen te leren? Jazeker, concludeert een Amerikaanse hoogleraar in één van de meest gerenommeerde tijdschriften over onderzoek naar ICT en leren. Professor Christine Greenhow van de Michigan State University heeft onderzoek gedaan onder studenten die vrijwillig deel hebben genomen aan een Facebook-toepassing over klimaatverandering. Zij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Casus flipped classroom met tips

Successful Flipped Classes gaat over de toepassing van een klassieke vorm van het concept van de flipped classroom. De geleerde lessen hebben te maken met de duur van video’s, de aard van opdrachten, de tijd die je besteedt aan besprekingen en het gebruik van opdrachten om studenten structuur te bieden. Docente Stephanie Butler Velegol verzorgt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren met leertechnologie: trends en ontwikkelingen #SPOK15

“Sharing the Power of Knowledge”. Onder die noemer organiseert het Expertise Centrum Opleidingskunde Defensie al enkele jaren een meerdaags seminar voor opleiders binnen Defensie. Ik mocht hier vandaag een keynote verzorgen over trends en ontwikkelingen op het gebied van leren met leertechnologie. Het verzorgen van klassikale instructies was lange tijd dé manier van opleiden. Daarbij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hebben we een hardnekkig geloof in de valse beloften van technologie?

Er zijn nog steeds gelovigen die menen dat ICT het onderwijs revolutionair zal veranderen. Ook al is er in honderd jaar geen technologie geweest die dit daadwerkelijk heeft gedaan. Dat geldt in het bijzonder voor de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs. De Law of Amplification zou zelfs van toepassing zijn. Kentaro Toyama heeft een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn boek over social learning is uit

De afgelopen week is het boek “Social learning en leren met sociale media” verschenen dat ik samen met Marcel de Leeuwe heb geschreven. Waar gaat dit boek over? Eind 2012 werd ik door Tom Dousma benaderd met de vraag of ik samen met een co-auteur een boek wilde schrijven over ‘social learning’ voor de Hoger [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Puur cyberpesten emotioneel minder schadelijk dan ‘persoonlijk’ pesten

Ik heb altijd gedacht dat cyberpesten meer schade kon aanrichten dan ‘persoonlijk’ pesten. Het is immers heel lastig om online sporen uit te wissen, waardoor pesterijen je heel lang kunnen achtervolgen. Puur cyberpesten blijkt echter minder schadelijk te zijn dan ‘persoonlijk’ pesten. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek naar 311 recente pestincidenten. Als sprake is van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen op het gebied van onderwijsinnovatie

In de loop der jaren zijn heel wat onderwijsinnovatieprojecten uitgevoerd. Welke lessen kunnen we daar uit trekken? Eén ding is zeker: de ‘menselijke factor’ speelt hierbij een grote rol. Gisteren lag de meest recente editie van Onderwijsinnovatie op de spreekwoordelijke mat. In deze editie staan twee artikelen over innovatieprojecten. Corry Ehlen, Marcel van der Klink [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom studenten niet participeren in online discussies?

Een bekend probleem. Als docent van een online of blended cursus wil je dat studenten leren via interactie. Op het online forum is het echter akelig stil. Hoe kan dat? En wat kun je doen? In de loop van de maanden heb ik veel interessante artikelen in de app Pocket verzameld. Ik wil daarom de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

#Mediawijsheid in de klas aanwinst voor de onderwijspraktijk

Sinds kort kun je de publicatie “Mediawijsheid in de klas” bestellen. Deze blogpost bevat mijn bespreking. Volgens mij mag dit fraaie boek niet ontbreken in de boekenkast van onderwijsprofessionals, die zich op welke manier dan ook met mediawijsheid bezighouden. Om met de deur in huis te vallen: dit boek van auteur, edublogger en docent Patrick Koning [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn eerste ervaringen met de Apple Watch

Twee weken geleden is mijn Apple Watch gearriveerd. Sinds die tijd heb ik dit apparaat vrij intensief gebruikt. Wat zijn mijn ervaringen tot nu toe? Voorop gesteld: ik heb al een prachtig horloge. De Apple Watch was zeker niet bedoeld als vervanging hiervan. Sterker: de afgelopen twee weken heb ik de Apple Watch samen met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van formatief toetsen en peer assessment op student engagement binnen MOOCs.

Formatieve toetsen en strategieën op het gebied van peer assessment kunnen de betrokkenheid van lerenden bij massive open online courses vergroten. Dat stelt eCampus News op basis van een Catalaanse analyse van zeven MOOCs. De betrokkenheid van lerenden in een MOOC wordt bepaald door didactische en niet-didactische factoren. Onderzoekers van de Open Universiteit van Catalunia [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inschrijven online masterclass motivatie en onderwijs #OU_Nederland #Welteninstituut

Onlangs blogde ik over een gratis online masterclass over motivatie en onderwijs, die Rob Martens van het Welten-instituut (OU) van 24 juni tot en met 1 juli  verzorgd.  Inmiddels kun je je voor deze masterclass inschrijven. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Slack als het nieuwe leermanagement systeem?

Leermanagement systemen zijn volgens Mathias Elmose vooral gericht op het faciliteren van docenten, terwijl deze applicaties eigenlijk bedoeld zouden moeten zijn om het leren van lerenden te ondersteunen. Maar er is een alternatief, meent hij. Elmose stelt op zich terecht dat lerenden pas leren als zij activiteiten uitvoeren en niet als zij passief informatie van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gratis en open source bronnen voor het onderwijs

“Ken je deze website niet?”, vroeg één van mijn gesprekspartners me de afgelopen week. Mijn antwoord was ontkennend. Ik kende Paul’s E-learning Resources nog niet. Tijd voor een kennismaking, en een summiere vergelijking met andere initiatieven. Paul Andrews geeft advies en verzorgt professionalisering over het gebruik van ICT voor leren. Op zijn website staat ook [...] Lees verder
Pagina 57 van 66Eerste   Vorige   52  53  54  55  56  [57]  58  59  60  61  Volgende   Laatste