Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op preconferentie learning analytics #OWD2015

Ik heb net de impressie van Pierre Gorissen gelezen over de preconferentie learning analytics die gisteren heeft plaatsgevonden. Ik moest daarbij denken aan een reflectie tijdens de Online Educa Berlijn 2013. Volgens mij zijn we nog niet veel verder, en zouden we ons vooral moeten focussen op learning analytics op microniveau.

Ik heb de preconferentie gisteren helaas niet zelf bij kunnen wonen, maar ben blij met Pierre’s impressie. Hij schrijft dat, hoewel de sessies gisteren zeker de moeite waard waren, ‘we’ op het gebied van learning analytics teleurstellend weinig hebben bereikt. Aan het eind van zijn bijdrage suggereert hij feitelijk om learning analytics bescheiden en praktisch toe te passen (op het niveau van de docent, lerende).

In 2013 heb ik een onderscheid gemaakt tussen niveaus van gebruik met betrekking tot learning analytics. Tijdens de Online Educa Berlijn heb ik toen een mooi praktijkvoorbeeld gezien van het gebruik van data door een hoogleraar om studenten feedback te geven.

Dit is m.i. een mooi voorbeeld van learning analytics op microniveau. De data wordt gebruikt voor terugkoppeling en communicatie. Dat kan weinig kwaad, en bied snel meerwaarde.

Aan de andere kant wordt learning analytics ook op het niveau van de organisatie gebruikt (mesoniveau) of zelfs op organisatie-overstijgend niveau (macro). Op die niveaus gaat het om het herkennen van patronen, en het interpreteren hiervan om zelfs voorspellingen te doen. Dat is meer complex en risicovol.

Dat is volgens mij ook gisteren weer eens gebleken, als ik deze bijdrage van Pierre Gorissen goed interpreteer. Volgens mij pleit Pierre ook impliciet voor meer learning analytics op micro niveau.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: