Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Aanbieders van online cursussen, niet alleen massive open online courses, weten dat het best een uitdaging is om voortijdige uitval van lerenden te voorkomen. Een initiatief op het gebied van online leren voor kinderen biedt zicht op wat je kunt doen om lerenden ‘bij de les’ te houden.
Foto: ryanrocketship, Flickr
Why My Kids Finished Their MOOC—When Most Adults Don’t gaat over een online leerprogramma dat kinderen in de VS wil helpen de onderwijsloze zomervakantie te overbruggen. Het initiatief is van onder meer Heather Staker, die samen met Michael Horn over blended learning heeft geschreven.
Binnen dit ‘Brain Chase’-initiatief werken kinderen gedurende 5 uur per week aan verschillende online programma’s. Daarbij wordt gebruik gemaakt van leerinhouden van de Khan Academy, myOn en Rosetta Stone. Verder voegt men een extra laag toe in de vorm van een soort schatzoeken. Als lerenden wekelijkse leerdoelen hebben bereikt dan krijgen zij hints over waar een bepaalde schat is verborgen. Aan het einde van de vijf weken geven de lerenden op een kaart aan waar volgens hen de schat is begraven. De winnaar (en diens ouders) wint vervolgens een reis en een geldbedrag.
Van de 2000 deelnemende kinderen tussen de 6 en 14 jaar heeft 50% de afgelopen zomer het vijf weken durende programma afgerond. Een percentage waar menig online cursus (en in het bijzonder menig massive open online course) van ‘droomt’.
Wat zijn volgens auteur Alex Hernandez -vader van twee deelnemende kinderen- de belangrijkste succesfactoren?
Uiteraard heeft Brain Chase ook enkele tekortkomingen. Hernandez noemt ze kort aan het eind van zijn bijdrage. Maar hij concludeert:
But, all in all, Brain Chase shows that meaningful learning can take a lot of different forms and that the “future of school” is more blank canvas and less foregone conclusion. This grateful dad was just happy to see his kids start school on-a-roll.
Uiteraard is hierbij sprake van anekdotisch bewijsmateriaal. Toch herken je uit deze bijdrage elementen waarvan vaker is aangetoond dat ze de motivatie van lerenden om deel te nemen aan online leren positief beïnvloeden.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar