Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik in het kader van de Dag van het Onderwijs bij de Open Universiteit twee keer een workshop verzorgd over activerend online leren. Daarbij ben ik met name ingegaan op tools en leeractiviteiten.
Ik heb de aanwezigen eerst via Padlet de vraag gesteld: wat zijn volgens u goede voorbeelden van activerend online leren?
In feite gaat het hierbij om een manier om voorkennis te activeren. Dit is ook een belangrijke activerende leeractiviteit. Het mooie van Padlet is dat je de betreffende muur kunt inbedden in pagina’s van een digitale leer- en werkomgeving.
Vervolgens ben ik kort ingegaan op het belang van activerend online leren. Online leren wordt vaak geassocieerd met het bestuderen van online teksten. Zoek maar eens via een foto-site op online leren. Je ziet dan vooral passief gedrag. Uiteraard is het lastig om activerend online leren in beelden te vangen.
Als leren (en dus ook online leren) effectief wil zijn, dan zul je lerenden in ieder geval vooral ‘geestelijk’ in beweging moeten laten komen. Interactie met de docent, met andere lerenden en met content (denk aan formatief toetsen met automatische terugkoppeling) spelen daarbij een belangrijke rol.
Digitale leer- en werkomgevingen kunnen activerend online leren faciliteren. Ik denk daarbij dan niet zo zeer aan één alomvattend systeem, maar aan verschillende met elkaar samenhangende applicaties. Voorbeelden van toepassingen, die de revue zijn gepasseerd, zijn dan:
Ik heb deelnemers ook nog een aantal tools zoals Dotstorming, Goggle en Storify laten verkennen, aan de hand van de volgende vragen:
Daarbij vielen mij een aantal zaken op:
Hieronder vind je mijn slides.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar