Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De laatste tijd wordt steeds vaker gesproken om leertrajecten ook op een ‘agile’ manier te ontwikkelen. Wat zijn hier belangrijke kenmerken van?
“Agile Project Management by Planbox” by Planbox – Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons
Toen ik ruim vier jaar geleden bij de Open Universiteit ging werken, kwam ik voor het eerst in aanraking met ‘agile’ software ontwikkeling. In plaats van
werd de innovatieomgeving OpenU nu in veel kleinere stappen -op een iteratieve manier- ontwikkeld, getest, gebruikt en weer aangepast. Je werkt dan steeds met een werkende omgeving, die in stappen van twee of drie weken verder wordt doorontwikkeld waarbij gebruikerservaringen een belangrijke rol spelen. Dezelfde systematiek past de OU bij yOUlearn toe.
Deze manier van software ontwikkeling wordt sinds een jaar of 15 steeds vaker toegepast. Vervolgens zijn mensen gaan onderzoeken of deze ‘lenige’ en flexibele manier van werken ook toegepast kan worden op andere vakgebieden, bijvoorbeeld op het ontwikkelen van leertrajecten.
Jake Huhn heeft hier in 2013 een inleidende blogpost over geschreven. Hij stelt dat de traditionele ADDIE-benadering wat betreft inflexibiliteit te vergelijken is met de traditionele waterval-methode uit de software ontwikkeling.
It could be costing you time and money, on top of hindering your ability to come to the best learning solution through iterations and refinement.
Kenmerken van ‘agile learning design’ zijn dan:
Huhn’s bijdrage bevat een fraaie flowchart. Er zit echter copyright op, zodat ik deze hier niet mag overnemen. De afbeelding bij dit artikel betreft een algemeen ‘agile’ proces.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar