Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leerdoelen en de taxonomie van Bloom

Een tijd geleden kwam ik site tegen waar een herziene versie van Bloom’s taxonomie wordt gematcht met vier typen kennis, en geïllustreerd met voorbeelden.

Revised Bloom's taxonomy

Het gaat hierbij om een site van het Center for Excellence in Learning and Teaching van de Iowa State University. Zij hebben de ‘cognitieve proces dimensie’ gecombineerd met de ‘kennis dimensie’, waarbij zij leerdoelen gebruiken om de combinaties te illustreren (je moet bij voorkeur wel een flash animatie kunnen bekijken).

De ‘cognitieve proces dimensie’ bestaat uit de taxonomie van Bloom die in 2001 is gereviseerd door Anderson en Krathwohl (van denkvaardigheden van een lage orde zoals onthouden naar denkvaardigheden van een hogere orde, zoals creëren).
De kennisdimensie bestaat dan uit:

  • feitenkennis
  • conceptuele kennis
  • procedurele kennis
  • metacognitieve kennis.

Je kunt deze tool gebruiken om leerdoelen van je eigen cursus of opleiding te spiegelen aan deze kennisdimensies en de verschillende denkvaardigheden. Richt je je vooral op feitenkennis en op denkvaardigheden van een lagere orde?

Bron afbeelding: A Model of Learning Objectives–based on A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives by Rex Heer, Center for Excellence in Learning and Teaching, Iowa State University is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: