Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
“Why I Hate LMSs” is de titel van een artikel van Marco Rosenberg. De auteur blijkt leermanagement systemen overigens niet te haten. Maar hij signaleert wel beperkingen, en ziet ook mogelijkheden. Ik ook.
“Victory Silos” by SimonP – Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Victory_Silos.JPG#/media/File:Victory_Silos.JPG
Rosenberg start zijn column met een korte terugblik op het onstaan van het LMS. Daarbij geeft hij aan zelf ook verantwoordelijk te zijn voor de opkomst van deze technologie. En dat klopt. Want in zijn boek “e-Learning. Strategies for Delevering Knowledge in the Digital Age”(p. 161) noemt hij een LMS nog
essential for creating an environment where employees can plan, access, launch, and manage e-learning on their own.
Volgens Rosenberg heeft een LMS echter belangrijke beperkingen:
Rosenberg stelt daarbij een deel van deze beperkingen voorkomt uit een verkeerd gebruik. Er is volgens hem echter ook sprake van een staart die de hond doet kwispelen:
despite our best intentions, we often succumb to the limits of the technology—any technology—and the enticements of easy, if ill-advised solutions.
Volgens mij somt Marc Rosenberg inderdaad de belangrijkste beperkingen van een LMS (in het onderwijs spreken we van een elektronische leeromgeving). Dit veelomvattende systeem kun je vergelijken met een kunst kerstboom waarvan de verlichting gebrekkig werkt, de ballen niet fraai blinken en de engeltjes soms maar over één vleugel beschikken. Bovendien plaats je deze boom met de Pasen, en niet met de Kerst, en kun je er bepaalde versiering niet in kwijt.
“Coral Outcrop Flynn Reef” by Toby Hudson – Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coral_Outcrop_Flynn_Reef.jpg#/media/File:Coral_Outcrop_Flynn_Reef.jpg
Rosenberg -en ook ik- ziet echter ook kansen voor een LMS:
Ik mis in dit overzicht de toepassing van learning analytics, ook al is het nog de vraag of deze benadering nu wel data oplevert die betekenis kunnen krijgen voor lerenden, docenten en het onderwijsmanagement.
Het klassieke leermanagement systeem is vooral bedoeld voor het managen van het leren. Ik geloof sterk in een digitaal leer-ecosysteem dat bestaat uit een geïntegreerd geheel aan applicaties
Bovendien: geen Kerst zonder kerstboom, ook al is die niet zo fraai.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar