Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De coalitiepartijen VVD en PvdA willen het systeem van lerarenopleidingen drastisch veranderen om het vak van docent aantrekkelijker te maken. Wat mij betreft kunnen lerarenopleidingen best een dosis verandering gebruiken. Maar anders dan de geachte coalitie voor ogen heeft.
Foto: www.primeeducation.com.au, Flickr
Vandaag verscheen op diverse sites het bericht dat onderwijswoordvoerders Duisenberg (VVD) en Ypma (PvdA) lerarenopleidingen op de schop willen gooien. Zij schijnen dit zelf verklaard te hebben tegen NU.nl. Nu weet ik dat de populaire pers dikwijls een meester is in het verkeerd interpreteren van berichten over onderwijs. Maar aangezien ik geen ontkenningen van deze twee politici ben tegen gekomen (terwijl ze daar wel alle kans voor hebben gehad), ga ik er van uit dat de berichten kloppen.
Hoe willen Duisenberg en Ypma -zelf voormalig student aan een lerarenopleiding- het vak docent aantrekkelijker maken (ook voor zij-instromers)?
Verder geeft men aan dat de opleidingen weinig ambitieus en inspirerend zijn.
Mijn opmerkingen:
Ik zie meer heil in verdere flexibilisering van lerarenopleidingen, met als uitgangspunt dat alle docenten een degelijke basis moeten hebben op het gebied van pedagogiek, didactiek en pedagogisch-didactisch gebruik van leertechnologie, vóórdat men ‘voor de klas’ komt. Ik geloof erg in ervaringsleren, in leren door te doen. Maar wel voortbouwend op basiskennis. Ik ben groot voorstander van meer rekening houden met datgene wat een lerende al kan en kent.
Er zijn zeker mensen die versneld een bevoegdheid kunnen halen, omdat zij bepaalde bekwaamheden elders hebben ontwikkeld of omdat zij een uitzonderlijk natuurtalent zijn (met de nadruk op ‘uitzonderlijk’). Opleidingen zouden daar veel meer rekening mee kunnen houden, en onderwijsprogramma’s hier op aan kunnen passen. Ik denk eveneens dat mijn ‘WICER-model’ hier relevant voor kan zijn. Uiteraard geloof ik ook erg in de rol die ICT kan vervullen in meer flexibel leren van aankomende docenten.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar