Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor het geven van goede feedback

Goede feedback is van groot belang voor de effectiviteit van leren. Het geven van goede feedback is echter geen vanzelfsprekendheid. Uit 10 Tips for Offering Excellent Feedback kun je deels afleiden wat goede feedback is.

Feedback

Foto: 4Nitsirk

Volgens auteur Starr Sackstein is feedback specifiek, op tijd en betekenisvol voor de ontvanger. Bij het geven van feedback moet je dan met tien zaken rekening houden:

  1. Het leerproces is transparant. De leeractiviteiten zelf zijn doelgericht, en waard om feedback op te geven.
  2. Er is sprake van duidelijke leerdoelen en te verwachten leerresultaten. De lerende weet waar h/zij feedback op kan krijgen, ook gedurende het hele leerproces, zodat leerdoelen uiteindelijk worden behaald.
  3. Lerenden weten op welke manier leerdoelen een verband houden met standaarden (het grotere geheel).
  4. Focus bij het geven van feedback op één of twee elementen of enkele specifieke leerdoelen.
  5. Laat lerenden eigen leerdoelen formuleren en vraag hen zelf te reflecteren op de wijze waarop aan die leerdoelen wordt gewerkt. Geef vervolgens specifieke feedback op die reflectie.
  6. Moedig lerenden aan om hun eigen voortgang te volgen, en bespreek regelmatig (online of face-to-face) de voortgang. Sackstein gebruikt de applicatie Voxer hiervoor.
  7. Geef bij kritische feedback ook oplossingsrichtingen aan, zonder direct oplossingen te presenteren.
  8. Geef alleen feedback op de leerstof die is behandeld, niet op leerinhouden die lerenden nog niet kunnen kennen.
  9. Probeer specifieke feedback zo snel mogelijk te geven nadat je hebt waargenomen wat een lerende heeft gedaan.
  10. Realiseer je dat feedback een vorm van ‘doceren’ is. Dankzij feedback groeien lerenden:each time we share ideas about what we see based on a specific criterion or standard, we are offering the learner another opportunity to hear, adjust and practice and move forward.

De auteur benadrukt dus onder meer het geven van specifieke en op transparante leerdoelen gerichte feedback. Dankzij leertechnologie zijn we in staat om lerenden formatieve toetsen te laten maken. Lerenden krijgen dan terugkoppeling op basis van de antwoorden die zij geven. Daarbij gaat het dus niet om specifieke en persoonlijke feedback. Het gaat daarbij in feite om model-antwoorden. Lerenden leren dan door hun antwoorden te vergelijken met het model-antwoord. Onderzoek laat zien dat dit ook een zinvolle leeractiviteit is. De term ‘feedback’ is in feite echter niet op zijn plaats. Verder is de terugkoppeling “Dit antwoord is niet goed. Bekijk nogmaals de instructievideo” ook geen feedback.

Zie ook:


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: