Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Leren begint, waar doceren stopt
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2010 | Article Rating | (0) reacties

Leren begint, waar doceren stopt

The End of Education Is the Dawn of Learning Aldus de provocerende kop van een interview met de beroemde Britse onderwijshervormer, Stephen Heppell. Volgens Heppell moeten wij ons herbezinnen op de impact van technologie op didactiek. Hij pleit voor meer flexibiliteit, en een leeromgeving die er to... Lees verder
Innovatie belonen en aanmoedigen
Van Yvonne Sterken (redactie) | 03-09-2010 | Article Rating | (0) reacties

Innovatie belonen en aanmoedigen

Ik ben weer begonnen, als voorzitter van de vakjury van de Nederlandse e-learning award, met de voorbereiding voor de e-learning awards voor 2011. Twee jaar geleden zijn we gestart met de eerste award “als onderscheiding voor innovatieve projecten waarbij technologie een hoofdrol speelt om het... Lees verder
Niet meer praten over de iPad!
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 02-08-2010 | Article Rating | (6) reacties

Niet meer praten over de iPad!

Kunnen we, als verstandige mensen die zich richten op de bedrijfskundige of onderwijskundige meerwaarde van ICT-gebruik, alstublieft EVEN stoppen met het praten over de iPad? Kom uit de rij, stop met het maken van filmpjes over uw iPad en vertel niet hoe u de iPad al 2 maanden geleden hebt laten mee... Lees verder
Leren en leren
Van Marguerite Gmelich Meijling (redactie) | 22-01-2010 | Article Rating | (3) reacties

Leren en leren

In het Nederlands heeft ‘leren’ twee betekenissen: ‘iemand iets leren’ of onderwijzen (wat een leraar doet). Maar leren betekent ook: ‘iets leren’ of studeren (wat een student doet). Het Engels gebruikt voor ons ‘leren’ twee woorden: ‘teach&rsqu... Lees verder
Van de Redactie | 14-09-2009 | Article Rating | (2) reacties

De top-10 van e-learning tools

Slapeloze nachten, omdat de tool niet doet wat de verkoper beloofde. Het hoort tot de bagage van iedere e-learning praktikant. Vandaar dat ik een beetje hyper word als een ‘leader’ aankomt met een lijstje van de 10 beste tools. Ik hoop dan dat je tegen die tools alleen maar hoeft te prat... Lees verder
Van de Redactie | 15-07-2009 | Article Rating | (1) reacties

Open doekje voor de Open Source Gemeenschap!

Open doekje voor de Open Source Gemeenschap! Ik ben een fan van open source en open standaarden (OS), omdat je met die software dichter bij de eindgebruiker kunt komen. Je kunt als het ware de ‘leeromgeving’ kneden, zoals je het hebben wilt. Volgens andere is het een leefwijze, die vooral tot zijn ... Lees verder
Van de Redactie | 14-05-2009 | Article Rating | (9) reacties

Leve de crisis!

De belabberde financiële situatie in Nederland lijkt goed te zijn voor professionals die e-Learning producten of diensten aanbieden. De poll op e-learning.nl laat zien dat de meeste organisaties juist méér aan e-Learning gaan doen. Verrassend misschien? Op de LinkedIn groep van e-learning.nl klink... Lees verder
Van de Redactie | 05-01-2009 | Article Rating | (4) reacties

E-learning: tussen belijden en doen

Eén van de meest bekende organisatietheorieën is het onderscheid in handelingstheorieën van Argyris en Schön. Deze goeroe's maken een onderscheid tussen de "espoused theory" en de "theory in use". De eerste theorie is de "beleden theorie", waar mensen naar zeggen te handelen. De dagelijkse praktijk ... Lees verder
Van de Redactie | 19-11-2008 | Article Rating | (4) reacties

De kredietcrisis: het einde van het nieuwe elan rondom e-learning?

We herinneren ons allemaal het effect van het doorprikken van de internetbubbel zo’n zeven jaar geleden. De e-learning hype werd snel teruggebracht tot normale proporties en het wel of niet inzetten van e-learning werd daarna weer gewoon afgewogen besloten in een kosten baten analyse of ROI berekeni... Lees verder
Van de Redactie | 16-09-2008 | Article Rating | (4) reacties

Google maakt dom

Als we Mark Bauerlein moeten geloven, dan zijn de mensen van 30 jaar en jonger niet meer te vertrouwen. De reden is dat ze het merendeel van hun tijd doorbrengen voor het scherm en zich vergapen aan Facebook en MySpace in plaats van eens een echt boek te lezen. Bauerlein vindt dat de jeugd van tegen... Lees verder
Van de Redactie | 14-07-2008 | Article Rating | (1) reacties

Klikken is leren! Of niet?

Hoe vaak klikt u als een razende door een e-Learning module heen? Zonde van uw energie. Stop er maar mee, klikken is geen leren. Hoewel we over e-Learning modules spreken zie ik eigenlijk veel e-Reading modules. Zo’n module waar u gedachteloos van pagina naar pagina bladert. Op elke pagina staat ne... Lees verder
Van de Redactie | 07-06-2008 | Article Rating | (2) reacties

De camping als leeromgeving?

De laptop gaat steeds vaker mee op vakantie, kopte Webwereld onlangs. Dat moet een niet-religieuze e-learning evangelist als mij vast aanspreken, zult u denken. Voor de tent een leerobject bestuderen, terwijl de kinderen in het zwembad liggen. Of op het balkon van je hotel RSS-feeds lezen, bronnen s... Lees verder
Van de Redactie | 30-04-2008 | Article Rating | (6) reacties

Weg met leuk

Veelgestelde vraag door e-learning professionals luidt, als waren ze op zoek naar de graal: “Hoe kan ik zorgen dat mijn e-learning modules leuker worden”. De achterliggende ervaring van diezelfde professionals is vaak een trend die uit evaluaties komt:“beetje saai”, “viel bijna in slaap”, of “het is... Lees verder
Van de Redactie | 08-04-2008 | Article Rating | (1) reacties

'Open source software kan niets zijn'

'Open source-software kan niets zijn, omdat het 'gratis' is'. 'Het wordt in elkaar gefröbeld door goedwillende vrijwilligers'. Veelgehoorde argumenten tegen open source. Ook binnen de e-learning community. Maar kloppen deze argumenten wel? Veel grote websites draaien bijna volledig op open source so... Lees verder
Van de Redactie | 28-01-2008 | Article Rating | (0) reacties

Digitale Kloof 2.0: de afbrokkeling van het opleidingsestablishment

Net zoals Web 2.0, Internet 2.0, Enterprise 2.0 en Education 2.0 kunnen we het hebben over de Digitale Kloof 2.0. Is die kloof anders dan de 1.0-kloof? Misschien? Het is ongetwijfeld een kwestie van definitie, want wat is nou helemaal Web 2.0? De Digitale 1.0-kloof bestond uit het verschil tussen me... Lees verder
Van de Redactie | 30-11-2007 | Article Rating | (0) reacties

Winnie de Poeh en e-learning

Wist u al dat Winnie de Poeh e-learning kan helpen implementeren? En dan doel ik niet op de grappige en leesbare boekjes zoals 'Winnie-de-Poeh en Management' van Roger E. Allen. Ik bedoel de vergelijking die je kunt maken tussen de figuren uit het beroemde boek van A.A. Milne en de verschillende typ... Lees verder
Van de Redactie | 21-10-2007 | Article Rating | (13) reacties

Weg met de ELO, leve de elektronische leeromgeving

‘Wenn der Berg nicht zum Propheten kommen will, so muss der Prophet wohl zum Berge gehen’, is de neutrale Duitse versie van het Nederlandse spreekwoord waarin de profeet met naam figureert. Ik moest aan de berg en de profeet denken, toen ik afgelopen voorjaar op het VAL Congres 2007 de presentatie b... Lees verder
Van de Redactie | 09-05-2007 | Article Rating | (8) reacties

Scharrelschool met uitloopren

Wanneer je groot bent, mag je je eigen leven leiden. Je kiest zelf baan en partner, je bepaalt of je kinderen wilt en hoe jij je leven verder wilt inrichten. Voor een goed deel kan internet je aardig op weg helpen. Met vacaturebank, dating site of Ouders Online. En verder moet het een beetje meezitt... Lees verder
Van de Redactie | 26-03-2007 | Article Rating | (13) reacties

e-Learning niets bijzonders meer

Het mooie voorjaarsweer lokte mij naar de kust. Even geen PC onder handbereik, even de gedachten bij iets anders. Tenminste, dat was de bedoeling. Aanvankelijk leek dat ook aardig te lukken. De trein naar Zandvoort was afgeladen, maar gelukkig zag ik geen bekenden, laat staan e-learning-collega’s. A... Lees verder
Van de Redactie | 22-02-2007 | Article Rating | (4) reacties

Wiki: anarchie of orde ?

Wiki’s zijn hot. Maar de meningen verschillen over hun waarde binnen leersituaties. Dat bleek afgelopen december ook weer op de Online Educa in Berlijn. Harm Weistra doet een poging tot analyse en verheldering. Wat is een wiki? Oervoorbeeld is de Wikipedia, de online encyclopedie die wordt gemaakt ... Lees verder
Pagina 4 van 6Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  Volgende   Laatste