Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 14-05-2009 | Article Rating | (9) reacties

Leve de crisis!

De belabberde financiële situatie in Nederland lijkt goed te zijn voor professionals die e-Learning producten of diensten aanbieden. De poll op e-learning.nl laat zien dat de meeste organisaties juist méér aan e-Learning gaan doen. Verrassend misschien?

Op de LinkedIn groep van e-learning.nl klinkt hetzelfde geluid. Er is veel belangstelling van klanten, wel duurt het langer voordat er goedkeuring is voor een nieuw project.

Is de crisis dus een goed fenomeen voor e-Learning?

e-Learning is goedkoper!
Dit is een bewering die 10 jaar geleden vooral door Amerikanen veel en hard werd geroepen. Prachtige spreadsheets werden erbij gehaald en verbijsterende bedragen werden bespaard aan reiskosten. Je was als directeur wel een dief van je eigen portemonee als je niet met online learning aan de slag ging. Dat gebeurde dan ook massaal. In Nederland begonnen rond 1996 de e-Learning projecten te groeien als kool. De dwaasheid bleek uit onzinnige redenen om met e-Learning te beginnen ("tja, de concurrent doet het ook hè?"). Zelfs ongelimiteerde budgetten behoorden tot de realiteit.

e-Learning is juist duurder!
Maar laten we elkaar niet voor de gek houden. We zijn nu groot gegroeid en geloven niet meer in sprookjes. Wij vliegen niet voor elke training mensen in en hebben ook niet allemaal 120.000 werknemers in dienst. Dat rekent toch wat minder fijn als je met een businesscase bezig bent.

Het maken van goede e-Learning oplossingen met een goed rendement is niet eenvoudig. Dat kost nou eenmaal tijd, expertise, creativiteit, durf en geld. Als bezuinigingen dus je drijfveer is om e-Learning in te voeren dan kun je nog eens bedrogen uitkomen. Voor een duppie op de eerste e-Learning rang zitten is een mooi streven maar getuigt niet van een realistische kijk op dit complexe fenomeen. Het gaat er niet om wat het kost maar wat het oplevert.

Crisis is een zegen!
De crisis is absoluut een zegen! Niet zozeer omdat er meer e-Learning komt. Maar wel omdat we gedwongen worden om weer erg kritisch te kijken naar leren in het algemeen en e-Learning in het bijzonder. Waarom zouden we het gebruiken? Wat is de meerwaarde? Wat levert het op?
 
We moeten in moeilijke tijden een nieuwe blik werpen op opleiden en leren. De budgetten worden minder, de eisen hoger. Juist nu moeten we met elkaar nadenken over effectieve en creatieve manieren om het werkproces te verbeteren middels leren.

Zet e-Learning in als je wil investeren in de toekomst. Deze periode is een prachtmoment hiervoor!

Marcel de Leeuwe


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Wilfred Rubens
Van Wilfred Rubens | 14-05-2009
En wie heeft deze column geschreven?
Marcel de Leeuwe
Van Marcel de Leeuwe | 15-05-2009
Hoi Wilfred, Bij deze de oplossing: ik ben het. Hartelijke groeten, Marcel de Leeuwe
Stanley Portier
Van Stanley Portier | 17-05-2009
Voor de Canadezen, Amerikanen en Australiers gold het argument reiskosten en -tijd veel sterker dan bij ons. Als je niet in een al te verre uithoek woont kun je in Nederland gewoon overal in 2 uur zijn. Die business case ging hier gewoon niet op. e-Learning heeft m.i. nog steeds te leiden van het suffe imago van page-turners uit de jaren 90. Er is nu een uitgelezen kans om te bewijzen dat er een volgend niveau is bereikt.
Göran Kattenberg
Van Göran Kattenberg | 18-05-2009
Dat is dan nog altijd 4 uur op één dag (heen en terug). Ook in Nederland is de businesscase voor e-learning voor veel organisaties valide. En ja er bestaat nu éénmaal saaie content en wat minder saaie content. Kan allebei relevant zijn. Wat er vooral veranderd is op het gebied van e-learning sinds de jaren negentig is dat er technologisch gezien veel meer mogelijk is via Internet en nu ook via mobiel. Ook dit zal alleen nog maar toenemen en meer mogelijkheden creëren voor leren en kennisoverdracht.
Marcel de Leeuwe
Van Marcel de Leeuwe | 19-05-2009
@ Göran, Ik weet niet of de technologische veranderingen echt het grootst zijn. Volgens mij is de verandering in de manier waarop we (vooral informeel) leren relevanter dan de technische veranderingen. Ik sluit me bij Stanley aan dat je met e-Learning met iets beters moet komen dan saaie pageturners. Je kunt je afvragen wat daarvan het rendement is. Is soms wel een erg oppervlakkige manier van leren. We zullen mensen moeten aanspreken op hun eigen vermogen om het leren vorm te geven. We zullen lerenden moeten prikkelen, inspireren, raken. Dat kan natuurlijk prima met e-Learning. Maar dan moeten we wel kritischer zijn op de inzet (en overigens kunnen we daar nog steeds prima een goed LCMS bij gebruiken ;-) Hartelijke groeten, Marcel
Paul de Wit
Van Paul de Wit | 20-05-2009
Tsja, saaie pageturners.. Natuurlijk mag het best een beetje 'lekker' zijn. Maar e-learning moet m.i. vooral ook meerwaarde bieden vanwege functionaliteit die mogelijk wordt door e-learning. Dus niet het toegevoegde dictaat van een docent, maar vooral de comunity, ranking, scoring, commenting noem maar op..
Marcel de Leeuwe
Van Marcel de Leeuwe | 21-05-2009
@ Paul, Het 'lekkere' zit hem volgens mij o.a. inderdaad in de dingen die je noemt. Die meerwaarde die het biedt zal moeten komen van de indruk die het maakt op de lerende en het leereffect dat optreedt. De zaken die jij noemt kunnen daartoe bijdragen. De meerwaarde ontstaat niet door een pageturner steeds mooier te maken (het verschrikkelijke 'opleuken') maar door een didactisch krachtige ervaring aan te bieden. Hartelijke groeten, Marcel
Göran
Van Göran | 07-06-2009
De meerwaarde zit hem denk ik vooral in het dichtbij de persoon brengen van de leerervaring. Als leergierig jongetje kon ik naar de bibliotheek gaan, of de KIJK lezen naast wat op school werd geboden. Nu is er de mobiele telefoon die alles biedt wat 10 jaar geleden op de PC mogelijk was (information at your fingertips om met Bill Gates te spreken). Zie ook: http://www.outstart.com/about-us-outstart-hot-lava-merge.htm
Sander Gellaerts
Van Sander Gellaerts | 08-07-2009
Veel onderneming kiezen denk ik voor twee fasen, eerst informatie verzamelen, ppt, ed., en deze digitaal beschikbaar stellen. De volgende stap is om die informatie gerangschikt, desnoods op pageturn niveau beschikbaar te maken en er een aantal vragen bij te bedenken. De laatste stap zou die van echt E-learning zijn. Veel ondernemers winnen al veel met deze tussenstap. Voornamelijk omdat in deze tussenfase ook veel ervaring van oudere medewerkers kan worden meegenomen.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)