Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marguerite Gmelich Meijling (redactie) | 22-01-2010 | Article Rating | (3) reacties

Leren en leren

Leren en leren

In het Nederlands heeft ‘leren’ twee betekenissen: ‘iemand iets leren’ of onderwijzen (wat een leraar doet). Maar leren betekent ook: ‘iets leren’ of studeren (wat een student doet).

Het Engels gebruikt voor ons ‘leren’ twee woorden: ‘teach’ and ‘learn’. In het Engels betekent e-learning dus niks anders dan ‘de elektronische leeractiviteit door de student’.

Dat ik e-learning maak, is dus nonsens. Maar: “Ik houd me bezig met het faciliteren van elektronische leeractiviteiten door de student”, is ook zo’n mondvol. Misschien moet ik me ‘e-teacher’ noemen?

Ik wil deze column niet gebruiken om te muggenziften over woordbetekenissen en definities. De verschillende interpretatiemogelijkheden van het begrip e-learning kunnen wellicht verklaren dat er organisaties zijn waarbij e-learning plaatsvindt met wat ik veredelde PowerPoints zou noemen. Er is zelfs een tool verkrijgbaar voor dat doel. Je gooit informatie op wat sheets, voegt er de speakers notes aan toe en je noemt het e-learning!

Meer is toch niet nodig, als je er vanuit gaat dat het ‘leren’ in het hoofd van de student plaatsvindt? De student doet iets (magisch) met de informatie uit de PowerPoint en hij heeft geleerd.

Leren gaat niet vanzelf. En je kunt het niet afdwingen.
Wel faciliteren.

Bij dat faciliteren wordt de meerwaarde van de onderwijskundige of e-teacher duidelijk. Die zoekt het doel van het leerproces: wat moet de student leren? Feiten, begrippen, vaardigheden of houding? En hij kiest vervolgens de instructiestrategie die daar het best bij past.

De e-teacher zoekt uit hoe de doelgroep eruitziet: naast het bekende riedeltje van leeftijd, samenstelling, voorkennis, zijn er meer kenmerken die een doelgroep typeren. Wat is de leerhouding? Wat is de motivatie voor het onderwerp? Wat spreekt wel aan en wat absoluut niet? Zodat hij conclusies kan trekken over werkvormen, look and feel en timing.

Hij analyseert de context: is het de eerste cursus dit jaar of de zoveelste, is de cursus een moetje of is men intrinsiek gemotiveerd? Waarna hij bepaalt hoe hij het leren aantrekkelijk kan maken: welke media moeten worden gebruikt, hoe hip moet het worden, hoe herkenbaar, hoeveel interactie? 

Elke situatie is uniek. Als ‘e-teacher’ moet je je dan ook steeds opnieuw verdiepen. En houd je steeds een eindresultaat voor ogen waarin leren en leren samenkomen.

Marguerite Gmelich Meijling - Stolp


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Dik Ravenhorst
Van Dik Ravenhorst | 08-02-2010
Beste Marguerite, Wat een heldere weergave van waar het om draait. In mijn bijdrage op het elearning congres is dat ook het pleidooi geweest: e-learning of e-teaching, het gaat om de uiteindelijk beoogde doel, de transfer die ik wil of moet bereiken. Niet het middels is heilig, maar het doel staat voor op. Onderwijs vormgeven is dan ook nog steeds gelinked aan het model van 'van Gelder' de didactische analyse. Dank voor je heldere visie. groet, Dik Essent HR Training and Education
Rik Min
Van Rik Min | 16-03-2010
Beste Marguerite, Toch blijft leren in de literatuur de aktiviteit van de leerling. De aktiviteit van de leraar wordt nooit leren genoemd. Mmm.
Marcel de Leeuwe
Van Marcel de Leeuwe | 30-03-2010
Hoi Marguerite, Ik zou hem nog scherper willen stellen door te vragen wie nu echt het leren maakt. Volgens mij moeten wij e-Learning ontwerpers/ontwikkelaars (of e-teachers) een bescheiden houding aannemen en ook lerenden laten leren door zelf kennis en content te construeren. We moeten lerenden meer ruimte bieden. Dat geeft e-Learning weer een andere draai en volgens mij kom je dan echt los van de PowerPoint-achtige modules. Zie ook mijn blogpost over de rollen van ontwikkelaars en lerenden: http://www.leerbeleving.nl/2010/03/17/wie-maakt-e-learning/ Hartelijke groeten, Marcel de Leeuwe
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)