Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 02-08-2010 | Article Rating | (6) reacties

Niet meer praten over de iPad!

Niet meer praten over de iPad!

Kunnen we, als verstandige mensen die zich richten op de bedrijfskundige of onderwijskundige meerwaarde van ICT-gebruik, alstublieft EVEN stoppen met het praten over de iPad? Kom uit de rij, stop met het maken van filmpjes over uw iPad en vertel niet hoe u de iPad al 2 maanden geleden hebt laten meenemen uit de VS.

Is het teveel gevraagd om te stoppen met het schrijven van blogposts over uw favoriete apps, handige accessoires en het bagatelliseren van het ontbreken van Flash-ondersteuning? Twitter alstublieft niet meer over nieuwe manier waarop u in bed uw favoriete kranten leest.

Niet nieuw, toch nieuws!
Waarom veroorzaakt de iPad zoveel publiciteit? Weet u het? Touchscreens zijn niet nieuw, de Microsoft Surface tafel bent u ongetwijfeld al vaker tegengekomen op onderwijs & ICT beurzen. Ook hebben verschillende fabrikanten al functionele laptops uitgebracht met touchscreens. En Apple liet met de eigen MacBook Air al eerder zien dat een ultraportable computer ook mooi kan zijn. Internetten onderweg kunnen we ook al jaren, o.a. met de kleine en betaalbare netbooks.

iPad is geen computer
Stiekem snap ik, (nog) niet iPad bezitter, het wel! Het is namelijk helemaal geen computer! Het is geen apparaat met een handleiding. Het kan een heleboel dingen niet maar niet iedereen zit op een heleboel dingen te wachten. Een iPad is direct te snappen en je partner, collega of kind van vier jaar hoeft niet te leren hoe het ding werkt. Je pakt het op en hoeft geen 2 minuten te wachten totdat hij is opgestart. Je gaat direct aan de slag en je legt hem weer weg als je klaar bent. Het apparaat is bijna onzichtbaar en dat maakt het verschil. De iPad valt op omdat het niet gaat om de techniek. Het gaat om de inhoud en de taak die je wilt uitvoeren. Gebruikers komen direct op de plek van bestemming. Je zoekt geen startknop en 5 andere menu-opties: je zoekt foto's, informatie op een website of wil even mailen. Met je vingers zoek je je weg. Leren over de bediening is onnodig.

Raak de kern
Lerenden hebben vaak een hekel aan uitgebreide handleidingen of een training om een leeromgeving te leren gebruiken. Ze willen daar geen tijd aan besteden. En ze hebben groot gelijk. Ze willen leren. Geen gedoe. Met apparaten zoals de iPad kunnen we doordringen tot de kern en de ruis van een ingewikkelde userinteface wegnemen. Door het onzichtbare karakter van de iPad kunnen we direct naar het leren kijken. Het dwingt e-Learning ontwikkelaars eens kritisch te kijken naar de eigen producten. De iPad houdt ons een spiegel voor. Kijkt u er eens in!


(johncarljohnson op Flickr)


(teddyb109 op Flickr)

Marcel de Leeuwe


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Agnes
Van Agnes | 03-08-2010
waar je overheen moet zoals bij het gebruik van een pc en wie schrijft daar nu graag over? Daarnaast moeten mensen hulp inschakelen omdat het vaak boven hun pet gaat. Een ipad zet je aan en vervolgens kun je zelfstandig op ontdekkingsreis! Daarom is de neiging tot kopen ook zo sterk! Kortom, goede ontwikkeling en heldere column!
Marcel de Leeuwe
Van Marcel de Leeuwe | 04-08-2010
@ Agnes, Die ontdekkingsreis is wel mooi gevonden. Zonder drempels nieuwe content en functionaliteit en waarde ontdekken. Mooie benaming van het proces. Fijn dat je het een goede ontwikkeling vindt én ook nog eens een heldere column ;-) Dank je voor je reactie. Hartelijke groeten, Marcel
Michel Spijkerman
Van Michel Spijkerman | 05-08-2010
Hallo Marcel, je column nodigt uit tot discussie. Zal de ipad een rol gaan krijgen bij vormen van leren? Je column richt zich nu op het hebben van een ipad. in het kader van e-learning zou ik graag zien dat er verder wordt ingegaan op de mogelijjkheden het leren te faciliteren. Kunnen we dat in de volgende column verwachten?
Marcel de Leeuwe
Van Marcel de Leeuwe | 05-08-2010
Hoi Michel, Dank je voor je reactie! Ik ben er van overtuigd dat de iPad zeker een belangrijke rol gaat spelen in het leren. Of apparaten die op een iPad lijken/werken als een iPad. Zelf zal ik zeker nog een uitgebreid artikel over de iPad en vormen van leren schrijven op mijn eigen blog (www.leerbeleving.nl) en ik richt me bij deze aan mijn mede-redacteuren die de volgende column schrijven: jullie hebben een onderwerp! De vraag die jij opwerpt is natuurlijk de belangrijkste! Overigens zie ik dat de Nederlandse educatieve uitgeverijen ook al aandacht besteden aan de iPad, zie o.a. de iPad app van Uitgeverij Zwijsen: Letterlegger http://itunes.apple.com/nl/app/letterlegger/id383170473?mt=8 Hartelijke groeten, Marcel
Bernie
Van Bernie | 06-08-2010
Zou het niet fantastisch zijn als op de iPad alle schoolboeken voor o.a. middelbare scholieren zouden worden gezet? Met de mogelijkheid voor het invullen van werkboeken en correctie van gemaakt werk? Dat zou betekenen dat leerlingen niet langer met zware boekentassen hoeven rond te zeulen. Daarvoor moet wel de prijs van de iPad sympathieker worden. Een A4-formaat zou ook wenselijk zijn.
Marcel de Leeuwe
Van Marcel de Leeuwe | 08-08-2010
Hoi Bernie, Dat lijkt me een mooi idee. Ik weet dat er met de gewone eReaders al verschillende pilots zijn geweest in scholen met vooral het uitgangspunten die jij noemt. Zouden de scholen dan ook dezelfde prijs willen betalen (of bijna dezelfde) als nu voor de werkboeken etc.? Want dat zou wel een belangrijk aspect zijn voor de educatieve uitgeverijen. Anders gooien ze de eigen ruiten in. Hartelijke groeten, Marcel
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)