Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 14-07-2008 | Article Rating | (1) reacties

Klikken is leren! Of niet?

Hoe vaak klikt u als een razende door een e-Learning module heen? Zonde van uw energie. Stop er maar mee, klikken is geen leren.

Hoewel we over e-Learning modules spreken zie ik eigenlijk veel e-Reading modules. Zo’n module waar u gedachteloos van pagina naar pagina bladert. Op elke pagina staat netjes een heldere instructietekst en een bijpassende afbeelding. Als de laatste pagina bereikt is maakt u een afsluitende toets met meerkeuzevragen. De score komt netjes in het Learning Management Systeem terecht. En dat is het.

Of niet? Weet u de volgende dag nog wat er op het scherm stond? Ik niet en ik ben dit soort e-Learning modules beu. Ja, ik kan niet ontkennen dat ik met de beste bedoelingen ook wel eens zulke modules heb ontwikkeld, maar ik geloof er niet meer in.

Velen zullen dan zeggen: “Maar binnen onze organisatie moeten we kunnen aantonen dat onze mensen de juiste competenties bezitten en bevoegd zijn om bepaalde handelingen te verrichten. Dus maken we een e-Learning module en als iedereen een voldoende haalt op de toets dan leunen we gerustgesteld achterover. We hebben ons ingedekt.”

Ze hebben groot gelijk, maar is leren niet meer dan dat? Natuurlijk is het mooi dat we kunnen zien wie welke pagina’s heeft bekeken, althans heeft aangeklikt. Dat is echter nog geen leren. Leren is een proces, er moet iets gebeuren in het hoofd van de lerende. Volgens mij is leren inspireren en ráákt een goed leerproces iets. Het verandert wezenlijk iets. En niet alleen in een Learning management system. Interactiviteit moet in het hoofd en hart plaatsvinden.

Laten we aan e-Learning alstublieft dezelfde hoge eisen stellen als aan andere offline leersituaties. Laten we geen didactische stap terugzetten en niet teveel concessies doen. e-Learning kan ook een belevenis zijn waarbij je als lerende betrokken raakt bij het proces. Waarbij je actief content maakt en eventueel deelt met anderen. Een ervaring die iets met je doet. e-Learning kan zoveel meer zijn dan een elektronisch boek. Het kan bestaan uit didactisch krachtige activiteiten. E-Learning kan een verschil maken.

Een mooi voorbeeld is een e-Learning opleiding waaraan een collega deelnam.  Op maandag 09.30 uur zou een gezamenlijke online aftrap plaatsvinden in de elektronische leeromgeving. Om 9.15 uur belt de postbode aan en brengt een pakketje. Hierin een digitale camera. De eerste opdracht was om foto’s in je ‘echte’ omgeving te maken van iets dat je inspireert en die in de leeromgeving te zetten. Bam! Binnen 15 minuten hadden deelnemers actief iets persoonlijks ingebracht en gedeeld. De energie stroomde door de leeromgeving. Het werd iets van hen.

Maak van uw e-Learning een belevenis! Doet u mee met de digitale boekenverbranding? En voorbeelden van inspirerende e-Learning kunt u natuurlijk in de reacties met ons delen!

Marcel de Leeuwe is werkzaam als Uitgever Multimedia bij Noordhoff Uitgevers, redacteur van e-learning.nl en edublogger.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Warmoes
Van Warmoes | 17-04-2009
Inderdaad, de vraag kan gesteld worden welk leereffect een lerende heeft na het doorlopen van een e-learning module door het aantal clicks die een persoon maakt. Het proces moet aantrekkelijk en vooral GEINDIVIDUALISEERD worden. Wat leert de lerende? Er is verschuiving van docentgeoriënteerd leren naar een studentgeoriënteerd leren... Maar... de vraag kan ook gesteld worden wat het leereffect is van een lerende die in klassikaal onderwijs les krijgt. Hij lijkt gemotiveerd, maar is dit wel zo? Uit onderzoek blijkt dat lerenden een verschillende leerstijl hebben. Jammer genoeg is er tot op heden nog weinig onderzoek gebeurd naar de link tussen leerstijlen en de vorm van aanbod van e-learning. Hoe leer ik? op een creatieve manier, wil ik vooral eerst voorbeelden, cases die de theorie praktisch maken, of ben ik vooral geïnteresseerd in alle details van een theorie voor ik voorbeelden wil zien?
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)