Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2010 | Article Rating | (0) reacties

Leren begint, waar doceren stopt

Leren begint, waar doceren stopt

The End of Education Is the Dawn of Learning Aldus de provocerende kop van een interview met de beroemde Britse onderwijshervormer, Stephen Heppell.

Volgens Heppell moeten wij ons herbezinnen op de impact van technologie op didactiek. Hij pleit voor meer flexibiliteit, en een leeromgeving die er toe bijdraagt dat lerenden zich permanent kunnen aanpassen aan veranderde omstandigheden. Dit in tegenstelling tot wat hij noemt

"the factory school model of the 20th century"

Wereldwijd, in diverse regio's en gemeenschappen, signaleert hij nieuwe vormen van leren. ICT fungeert daarbij volgens Heppell als een Trojaans Paard, en dwingt ons buiten bestaande kaders te denken.

Hierbij is geen sprake van één schoen die ons allen past. Dat kan volgens hem ook niet omdat elke cultuur, context en gemeenschap uniek is.

Stephen Heppell spreekt over onderwijs. Maar zijn boodschap is volgens mij net zo goed van toepassing op leren en ontwikkelen. Ook opleiders en HR-afdelingen moeten bereid zijn kritisch te kijken naar de eigenschappen en
mogelijkheden van nieuwe technologie voor het versterken van leersituaties.
E-learning moet het medewerkers mogelijk maken zich aan te passen aan een veranderende omgeving. Daarnaast moet e-learning met name werknemers in staat stellen om passie en talent met elkaar te verbinden en zich persoonlijk te ontwikkelen. Dit laatste gebeurt volgens mij nog veel te weinig.

Het is echter de vraag welke vormen van e-learning daarvoor het meest geschikt zijn. Daarvoor moeten we kritisch kijken naar het snijvlak van leerdoelen, leerinhouden, leeractiviteiten en leertechnologie. Stephen Heppell stelt daarbij terecht:

"there will be no one-size-fits-all solution, however enlightened that
solution might be."

Een ziekenhuis is wat anders dan een adviesbureau, een internationale bank wat anders dan een onderwijsinstelling. Wij kunnen (en moeten) wel van elkaar leren, maar niet elkaar kopiëren.

Wilfred Rubens


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)
25-10

Kanttekeningen bij het monitoren va...

Door: Wilfred Rubens (redactie)