Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 09-12-2012 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa 2012 – ‘Tweet picking’ en de crisis in het HO

Online Educa 2012 – ‘Tweet picking’ en de crisis in het HO

Dit jaar was er niemand, die zich ‘Evangelist’ noemde. Maar goed ook, want met mijn stijf gereformeerde achtergrond heb ik er nooit aan kunnen wennen. Ook in Nederland lopen mensen rond, die zich zo’n titel aanmeten op basis van een paar willekeurige uitspraken over de meerwaarde en toekomst van e-learning. Op Online Educa werd gesproken over ‘trend spotters’ en die waren er genoeg, want de conferentie in het regenachtige Berlijn ging over ‘Beyond tomorrow’ en de tweets met vergezichten waren ontelbaar.
   

De openings key notes deden hun uiterste best om in de bol te kijken en besloten dat de crisis in het hoger onderwijs (HO) de beste keus was. Het HO presteert beneden de maat, veel uitval, sluit niet aan bij de vraag. Met andere woorden: een achterhaald model en op een haar na failliet. Als ik de sprekers mag geloven is die crisis geen dreiging meer, maar een realiteit, die door de industrie met open armen wordt ontvangen. Uitgeverijen en andere media-plukkers zijn al jaren op zoek naar een nieuw business model, dat het verlies aan papierverkoop moet compenseren. Massaal open online cursussen, de MOOC’s en varianten daarvan, lijken veelbelovend. Nu nog het model ‘fine tunen’, zodat er ook geld gaat stromen. 

Het klamme gevoel, dat ik aan dat rampenscenario overhield, verdween al snel in het gewirwar van de vele praatjes in kleine zaaltjes over eenvoudige zaken als de didactiek van het online vragen stellen, het ontwerpen van een online cursus, het kiezen van een leermanagement systeem, het motiveren van docenten en het gamificeren van wat je allang heel erg vervelend vindt. 

Het bleef echter knagen. De ‘trend spotters’ van het eerste uur, waren duiders van de toekomst, die hun informatie uit de eigen praktijk en hun relatienetwerk haalden. De ‘spotters’ van nu zijn ordinaire ‘tweet pickers’, die vooral kijken naar het aantal berichten over bijvoorbeeld ‘crisis’ en ‘hoger onderwijs’. Het merendeel van die tweets is gebaseerd op berichten uit de ‘traditionele media’. En wie beheren die media? Jawel, de uitgeefwereld. 

Reclame heeft veel te maken met verleiding en de verschijningsvormen zijn uiterst subtiel. We moeten dus de vraag stellen of die crisis ons niet wordt aangepraat. Tot nu toe lijken de ontwikkelingen zich te onttrekken aan het blikveld van de modale onderwijsbestuurder. Als die er echter ook in gaat geloven, wordt het pas echt crisis.




Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)