SCORM wordt ingeblikt
Tin Can gaat de branche pas echt tot bloei laten komen
Door Jeroen Krouwels
Ken je SCORM nog? De standaard waarmee we wereldwijd e-learning-content zouden kunnen uitwisselen en kunnen afspelen binnen elke elektronische leeromgeving? Het zou de gouden formule moeten zijn. Maar ruim 10 jaar later stappen we over op blik. Vergeet SCORM, verdiep je in Tin Can.
SCORM staat voor Scalable Object Reference Model, die we met de komst van Tin Can zullen blijven herinneren als een gedateerde ICT-norm (de laatste stamt uit 2004). SCORM ontstond als een ICT-standaard, en is dus niet bepaald een didactisch concept. De uitleg op de site van scorm.com zegt eigenlijk alles: “SCORM tells programmers how to write their code so that it can “play well” with other e-learning software.” De ICT-wortels van SCORM bleken in het gebruik niet het enige obstakel. Door de verschillende interpretaties van contentontwikkelaars en softwareleveranciers, is standaardisatie nooit echt bereikt. Verder werden de normen ook nog eens regelmatig bijgesteld, wat veel softwareleveranciers maar met moeite konden bijhouden.
En last but not least, als ICT-standaard dekte SCORM maar een zeer beperkt deel van mogelijke leerwerkvormen: feitelijk alleen het afspelen van theoriemodules met kennistoetsen werd geregeld. Een boek op batterijen dus. Deze ervaringen, in combinatie met de snelle ontwikkeling van internettechnologie, maar ook dankzij nieuwe visies op leren, hebben geleid tot de opvolger Tin Can.
De Tin Can API (Application Programing Interface) ook wel aangeduid als de 'Experience API’, is de nieuwe standaard waarmee leerresultaten worden vastgelegd. Zowel binnen als buiten een leermanagementsysteem. Tin Can is van toepassing op vele soorten e-learning-modules, de meer ‘traditionele’ lesmoduels , simulaties, virtuele omgevingen, serious games, werkactiviteiten, ervaringsleren, sociaal leren, offline leren en samenwerkend leren. Het maakt niet uit of dat leren plaatsvindt op de PC of middels mobiele apps. Kortom: alle leeractiviteiten en daarbij behorende leerresultaten kunnen worden herkend en worden geregistreerd via de Tin Can API.
Wat betekent Tin Can voor de e-learning markt?
Ik ben ervan overtuigd dat deze nieuwe leertechnologiestandaard de wereld van onderwijs, bedrijfsopleidingen, werkplekleren en na- en bijscholing een enorme impuls gaat geven. Zeker nu mobiele internettechnologie met de snelheid van een komeet in alle haarvaten van onze samenleving aan het doordringen is. Tin Can verlost de e-learning-branche van het ‘SCORM-stigma’, van het “boeken op batterijen-syndroom”, waarmee e-learning tot nu toe – en in mijn ogen terecht - weinig echte fans wist te creëren. Nu alle denkbare leerwerkvormen kunnen worden ondersteund en gewaardeerd, kan leertechnologie pas echt een bijdrage gaan leveren aan zowel lerenden als hun begeleiders. Tin Can gaat onze branche pas echt tot bloei laten komen.
Meer overTin Can:
www.tincanapi.com
http://youtu.be/oVAJt2AbP4I
Over de auteur:
Jeroen Krouwels is directielid van PAT Learning Solutions, mede oprichter van de branchevereniging voor leertechnologie (www.bvlt.nl) en mede grondlegger van het leerproces concept PulseWeb. PulseWeb heeft de Tin Can als standaard geïntegreerd.