Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 15-04-2013 | Article Rating | (8) reacties

SCORM wordt ingeblikt

SCORM wordt ingeblikt

Tin Can gaat de  branche pas echt tot bloei laten komen
Door Jeroen Krouwels

Ken je SCORM nog? De standaard waarmee we wereldwijd e-learning-content zouden kunnen uitwisselen en kunnen afspelen binnen elke elektronische leeromgeving? Het zou de gouden formule moeten zijn. Maar ruim 10 jaar later stappen we over op blik. Vergeet SCORM, verdiep je in Tin Can.

SCORM staat voor Scalable Object Reference Model, die we met de komst van Tin Can zullen blijven herinneren als een gedateerde ICT-norm (de laatste stamt uit 2004).  SCORM ontstond als een ICT-standaard, en is dus niet bepaald een didactisch concept. De uitleg op de site van scorm.com zegt eigenlijk alles: “SCORM tells programmers how to write their code so that it can “play well” with other e-learning software.” De ICT-wortels van SCORM bleken in het gebruik niet het enige obstakel. Door de verschillende interpretaties van contentontwikkelaars en softwareleveranciers, is standaardisatie nooit echt bereikt. Verder werden de normen ook nog eens regelmatig bijgesteld,  wat veel softwareleveranciers maar met moeite konden bijhouden.

En last but  not least, als ICT-standaard dekte SCORM maar een zeer beperkt deel van mogelijke leerwerkvormen: feitelijk alleen het afspelen van theoriemodules met kennistoetsen werd geregeld. Een boek op batterijen dus. Deze ervaringen, in combinatie met de snelle ontwikkeling van internettechnologie, maar ook dankzij nieuwe visies op leren, hebben geleid tot de opvolger Tin Can.

De Tin Can API (Application Programing Interface) ook wel aangeduid als de 'Experience API’, is de nieuwe standaard waarmee leerresultaten worden vastgelegd. Zowel binnen als buiten een leermanagementsysteem. Tin Can is van toepassing op vele soorten e-learning-modules, de meer ‘traditionele’ lesmoduels , simulaties, virtuele omgevingen, serious games, werkactiviteiten, ervaringsleren, sociaal leren, offline leren en samenwerkend leren. Het maakt niet uit of dat leren plaatsvindt op de PC of middels mobiele apps. Kortom: alle leeractiviteiten en daarbij behorende leerresultaten kunnen worden herkend en worden geregistreerd via de Tin Can API.

Wat betekent Tin Can voor de e-learning markt?

Ik ben ervan overtuigd dat deze nieuwe leertechnologiestandaard de wereld van onderwijs,  bedrijfsopleidingen, werkplekleren en na- en bijscholing een enorme impuls gaat geven. Zeker nu mobiele internettechnologie met de snelheid van een komeet in alle haarvaten van onze samenleving aan het doordringen is. Tin Can verlost de e-learning-branche van het ‘SCORM-stigma’, van het  “boeken op batterijen-syndroom”, waarmee e-learning tot nu toe – en in mijn ogen terecht - weinig echte fans wist te creëren. Nu alle denkbare leerwerkvormen kunnen worden ondersteund en gewaardeerd, kan leertechnologie pas echt een bijdrage gaan leveren aan zowel lerenden als hun begeleiders. Tin Can gaat onze branche pas echt tot bloei laten komen. 

Meer overTin Can:

www.tincanapi.com
http://youtu.be/oVAJt2AbP4I 



Over de auteur:

Jeroen Krouwels is directielid van PAT Learning Solutions, mede oprichter van de branchevereniging voor leertechnologie (www.bvlt.nl) en mede grondlegger van het leerproces concept PulseWeb. PulseWeb heeft de Tin Can als standaard geïntegreerd.






Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

whylkema
Van whylkema | 15-04-2013
Naast de vele positieve punten van XAPI (de nieuwe naam van Tin Can) is er ook negatieve punt te onderkennen. XAPI registreert dingen als het gezien van een film, het lezen van een boek, het volgen van een meeting, een twitter gemaakt etc. Een blogger verzucht dan ook “tracking the bejeesus out of everything!”. XAPI kan derhalve een mijnenveld aan data creëren. Niet alle activiteiten zijn leeractiviteiten en binnen leeractiviteiten kun je een onderscheid aan relevantie onderscheiden. Het gevaar van "garbage in, garbage out" dreigt.

Nog ter aanvulling. Het AICC stond ooit aan de wieg van SCORM. De LMS specificatie van het AICC wordt nu opgevolgd door CMI-5. Deze moet nog gemaakt worden maar de contouren zijn al bekend. Interessant is dat recent besloten is dat XAPI en CMI-5 zullen integreren.
whylkema
Van whylkema | 15-04-2013
Met excuus voor typo's. Typen op de iPad is soms lastiger dan je denkt.
Chris W
Van Chris W | 03-05-2013
Voortbordurend op Whylkema: Ik heb het zelf niet meegemaakt (bouwjaar 1980), maar het schijnt dat als je vroeger wilde aantonen dat je iets kon, je dat bewees door het te laten ZIEN.

Niet om af te dingen op pogingen om te blijven voldoen aan een alsmaar complexere realiteit, maar toch: wat kunnen we mbt kennis en kunde concluderen uit wat iemand gezien, gelezen of opgezocht heeft, dat verband houdt met performance?

Weten wij "learningprofessionals" niet dondersgoed dat als je het effect van leren wilt kunnen voorspellen of meten, je maar beter heel methodisch te werk kan gaan in je ontwerp ervan? Hoe rijmen we dat met het nu opeens gaan tracken van alles dat los en vast zit?

Doen we er met de veelheid, snelheid en complexiteit van informatie niet veel beter aan een groot deel van het leren helemaal los te laten? (Deze vraag is niet rethorisch bedoeld)
L&M Software
Van L&M Software | 13-05-2013
Navraag bij PAT wijst uit dat zij een API hebben (althans bezig zijn met...) om TinCan packages te lezen vanuit andere locaties en LMS en dan alleen voor hun klanten. Andersom niet. Dus een ander, extern LMS kan geen Pulseweb content afspelen. Omdat PAT een eigen ontwikkeld contentmodel heeft wat niet gebaseerd is op de standaard SCORM, kan de content op deze manier nooit uitgewisseld worden met anderen (niet zoals het nu is, en dus ook niet als TinCan beschikbaar is) en blijft het model van PAT een soort "customer lock in" model naar onze mening.
Jeroen Krouwels
Van Jeroen Krouwels | 17-05-2013
De conclusie van L&M is niet geheel juist en appeleert nog steeds aan de oude situatie. In PulseWeb kunnen blended leertrajecten in een geintegreerd leerproces worden gemaakt. Die blended leerprocessen passen niet in een scorm package, omdat scorm dat eenvoudigweg niet ondersteunt. Die blended leerprocessen kun je dus niet als een scorm-package overhevelen naar een ander LMS. In het leerproces zelf ondersteunt PulseWeb zowel scorm als alle andere denkbare webbased formats. Daarin is PulseWeb als LPS (Leer Proces Systeem) dus anders dan een traditioneel LMS. PulseWeb is feitelijke een LMS+. Het ondersteunt alle fomats, dus ook scorm en daarnaast vanaf de komende release ook Tin Can. De Tin Can LRS-resultaten uit de leerprocessen kunnen wel uitgewisseld worden met alle LMS-ssen die ook Tin Can ondersteunen.
L&M Software
Van L&M Software | 17-05-2013
Vrijwel ieder LMS dat wij kennen, zowel die van ons, van PAT en (vrijwel) alle anderen ondersteunen complete leerpaden. Daarin is Pulsweb niet uniek.

Net zoals bij Pulseweb kan een SCORM package een onderdeel zijn van een leerpad, zowel blended als niet blended. Dus als je het zo stelt, dan zijn alle LMS'sen "LMS+". So, whats new?

Het zou mooi zijn als content van Pulseweb in een leerpad van een ander LMS (via Tin Can) uitgewisseld kan worden en dát deel doet PAT nou net niet.

Dan blijft onze conclusie over het Pulseweb model overeind en is hij toch juist?

Een klant die op Pulseweb draait kan zo zijn content nooit uitwisselen met anderen (ook niet op commerciele basis), met anderen. Terwijl dat met vrijwel alle andere LMS'sen juist wel kan en de klant vrijheid heeft om zijn content te publiceren aan iedereen.

Daarbij is TinCan inderdaad een mooie techniek die ook wij en anderen gaan ondersteunen. Dat komt de samenwerking tussen diverse leveranciers ten goede, maar dan moet Pulsweb haar content wel beschikbaar (kunnen/willen) maken voor anderen en zoals wij het begrijpen doet Pat dat toch niet?



Margarita Lopez-Dias
Van Margarita Lopez-Dias | 24-09-2014
Jeetje, lees ik hier een interessant stukje over de Tin Can API wordt het gevolgd door gewauwel tussen concurrenten? Hebben jullie soms een opdracht verloren van Pat?
Vincent Cornelissen
Van Vincent Cornelissen | 22-10-2014
Flauwe vraag Margarita, staat je niet goed. Veel interessanter is de nog altijd openstaande vraag van L&M Software en de werkelijk oorverdovende stilte van PAT. Dan herhaal ik 'm nog maar eens:

Kan Pulseweb probleemloos SCORM-content afspelen en is de content van PAT uitwisselbaar voor gebruik in andere leerportalen?

Alleen een glashard antwoord van PAT graag en geen shit.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)