Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Open technologie verandert onderwijs
Van Fabian Gort | 27-03-2014 | Article Rating | (0) reacties

Open technologie verandert onderwijs

We staan aan de vooravond van een nieuwe internetrevolutie. Hoewel we er op dit moment nog niet zo heel veel van merken. Die revolutie heet WebRTC, wat staat voor Web Real Time Technology. WebRTC is een nieuwe en open webstandaard die momenteel volop in ontwikkeling is en die het toelaat o... Lees verder
Te weinig games in het onderwijs
Van Ineke Verheul | 18-02-2014 | Article Rating | (2) reacties

Te weinig games in het onderwijs

Door Ineke Verheul Periodiek verschijnen er in de media oprispingen van het aloude en allang achterhaalde idee dat games zonder meer verslavend zouden zijn, tot geweld zouden leiden of allebei. Dan barst er een discussie los, wordt er een kenniscafé georganiseerd en kunnen diezelfde media ... Lees verder
Flipped Classroom of Flipped Learning?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 06-09-2013 | Article Rating | (16) reacties

Flipped Classroom of Flipped Learning?

In mijn vorige column schreef ik over de flipped classroom. Een fenomeen dat vooralsnog hoog scoort op de jaarlijkse lijst met hypes. Met Wikipedia als autoriteit, definieerde ik de flipped classroom als leren waarbij “students watch lectures online and work on problem sets with other students... Lees verder
Ben jij al geflipt?
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 09-08-2013 | Article Rating | (0) reacties

Ben jij al geflipt?

Al eerder schreef ik op e-learning.nl dat MOOC het absolute buzzword van 2013 lijkt te worden, met flipped classroom voorlopig op een stevige tweede plaats. Tenminste, als ik afga op de Engelstalige sites die ik volg. Het fenomeen flipped classroom lijkt zijn oorsprong te vinden in het (hoger) onder... Lees verder
Taalles, zonder verplichte toetsen
Van e-Learning.nl | 29-06-2013 | Article Rating | (1) reacties

Taalles, zonder verplichte toetsen

Is een schilderij van Rembrandt of van een leerling? Waarom vragen we ons dat na 400 jaar na regelmatig af. Minder vreemd dan het misschien lijkt. In de 17e eeuw onderwees Rembrandt z’n leerlingen het schildersvak in z’n atelier: 1-op-1 op de werkplek. Dat we achteraf de meeste... Lees verder
Tin Can. Oude wijn in een nieuwe zak?
Van The Courseware Company | 16-05-2013 | Article Rating | (2) reacties

Tin Can. Oude wijn in een nieuwe zak?

Stel je hebt iets geleerd, zomaar ergens op een site. Of via een app op je smartphone. Of gewoon op straat. En stel je wilt de resultaten opslaan in het LMS van je organisatie. Bijvoorbeeld omdat je wilt bewijzen dat je het hebt geleerd. Lukt dat? En als het al lukt, gaat het dan geautomatiseerd of ... Lees verder
SCORM wordt ingeblikt
Van de Redactie | 15-04-2013 | Article Rating | (8) reacties

SCORM wordt ingeblikt

Tin Can gaat de  branche pas echt tot bloei laten komen Door Jeroen Krouwels Ken je SCORM nog? De standaard waarmee we wereldwijd e-learning-content zouden kunnen uitwisselen en kunnen afspelen binnen elke elektronische leeromgeving? Het zou de gouden formule moeten zijn. Maar ruim 10 jaa... Lees verder
e-Learning trends in 2013!
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 14-01-2013 | Article Rating | (3) reacties

e-Learning trends in 2013!

Door onze redacteur Marcel de Leeuwe Welke onderwerpen moeten op uw e-Learning agenda staan in 2013? In deze blogpost leest u welke ontwikkelingen volgens mij zeker moeten worden opgenomen. Dit zijn niet de dingen die trendy zijn of hip maar de ontwikkelingen die het verschil maken en die leerren... Lees verder
Online Educa 2012 – ‘Tweet picking’ en de crisis in het HO
Van Pieter de Vries (redactie) | 09-12-2012 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa 2012 – ‘Tweet picking’ en de crisis in het HO

Dit jaar was er niemand, die zich ‘Evangelist’ noemde. Maar goed ook, want met mijn stijf gereformeerde achtergrond heb ik er nooit aan kunnen wennen. Ook in Nederland lopen mensen rond, die zich zo’n titel aanmeten op basis van een paar willekeurige uitspraken over de meerwaarde e... Lees verder
Twitteren is goed voor de ziel, niet voor het hoofd.
Van Pieter de Vries (redactie) | 25-08-2011 | Article Rating | (0) reacties

Twitteren is goed voor de ziel, niet voor het hoofd.

Sociale media gooien in alle sectoren hoge ogen. Volgens recent onderzoek zijn medewerkers, die deze media gebruiken productiever. Dus als je nog geen Twitter account hebt, je koppie nog niet op Facebook staat en je bent nog niet toegekomen aan het Flickeren van een fotootje, dan heb je iets uit te ... Lees verder
Wiki en de ontmaskering van de macht
Van Pieter de Vries (redactie) | 11-12-2010 | Article Rating | (1) reacties

Wiki en de ontmaskering van de macht

“Wiki leaks secrets” domineerde deze week de voorpagina’s. Het is smullen. De moraalridders gaan eindelijk met de billen bloot en beschuldigen de kijkers van pornografisch gedrag. Er liggen ineens 250.000 documenten op straat. Dat zorgt voor veel onrust, maar spectaculair is de inh... Lees verder
Leren begint, waar doceren stopt
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2010 | Article Rating | (0) reacties

Leren begint, waar doceren stopt

The End of Education Is the Dawn of Learning Aldus de provocerende kop van een interview met de beroemde Britse onderwijshervormer, Stephen Heppell. Volgens Heppell moeten wij ons herbezinnen op de impact van technologie op didactiek. Hij pleit voor meer flexibiliteit, en een leeromgeving die er to... Lees verder
Innovatie belonen en aanmoedigen
Van Yvonne Sterken (redactie) | 03-09-2010 | Article Rating | (0) reacties

Innovatie belonen en aanmoedigen

Ik ben weer begonnen, als voorzitter van de vakjury van de Nederlandse e-learning award, met de voorbereiding voor de e-learning awards voor 2011. Twee jaar geleden zijn we gestart met de eerste award “als onderscheiding voor innovatieve projecten waarbij technologie een hoofdrol speelt om het... Lees verder
Niet meer praten over de iPad!
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 02-08-2010 | Article Rating | (6) reacties

Niet meer praten over de iPad!

Kunnen we, als verstandige mensen die zich richten op de bedrijfskundige of onderwijskundige meerwaarde van ICT-gebruik, alstublieft EVEN stoppen met het praten over de iPad? Kom uit de rij, stop met het maken van filmpjes over uw iPad en vertel niet hoe u de iPad al 2 maanden geleden hebt laten mee... Lees verder
Leren en leren
Van Marguerite Gmelich Meijling (redactie) | 22-01-2010 | Article Rating | (3) reacties

Leren en leren

In het Nederlands heeft ‘leren’ twee betekenissen: ‘iemand iets leren’ of onderwijzen (wat een leraar doet). Maar leren betekent ook: ‘iets leren’ of studeren (wat een student doet). Het Engels gebruikt voor ons ‘leren’ twee woorden: ‘teach&rsqu... Lees verder
Van de Redactie | 14-09-2009 | Article Rating | (2) reacties

De top-10 van e-learning tools

Slapeloze nachten, omdat de tool niet doet wat de verkoper beloofde. Het hoort tot de bagage van iedere e-learning praktikant. Vandaar dat ik een beetje hyper word als een ‘leader’ aankomt met een lijstje van de 10 beste tools. Ik hoop dan dat je tegen die tools alleen maar hoeft te prat... Lees verder
Van de Redactie | 15-07-2009 | Article Rating | (1) reacties

Open doekje voor de Open Source Gemeenschap!

Open doekje voor de Open Source Gemeenschap! Ik ben een fan van open source en open standaarden (OS), omdat je met die software dichter bij de eindgebruiker kunt komen. Je kunt als het ware de ‘leeromgeving’ kneden, zoals je het hebben wilt. Volgens andere is het een leefwijze, die vooral tot zijn ... Lees verder
Van de Redactie | 14-05-2009 | Article Rating | (9) reacties

Leve de crisis!

De belabberde financiële situatie in Nederland lijkt goed te zijn voor professionals die e-Learning producten of diensten aanbieden. De poll op e-learning.nl laat zien dat de meeste organisaties juist méér aan e-Learning gaan doen. Verrassend misschien? Op de LinkedIn groep van e-learning.nl klink... Lees verder
Van de Redactie | 05-01-2009 | Article Rating | (4) reacties

E-learning: tussen belijden en doen

Eén van de meest bekende organisatietheorieën is het onderscheid in handelingstheorieën van Argyris en Schön. Deze goeroe's maken een onderscheid tussen de "espoused theory" en de "theory in use". De eerste theorie is de "beleden theorie", waar mensen naar zeggen te handelen. De dagelijkse praktijk ... Lees verder
Van de Redactie | 19-11-2008 | Article Rating | (4) reacties

De kredietcrisis: het einde van het nieuwe elan rondom e-learning?

We herinneren ons allemaal het effect van het doorprikken van de internetbubbel zo’n zeven jaar geleden. De e-learning hype werd snel teruggebracht tot normale proporties en het wel of niet inzetten van e-learning werd daarna weer gewoon afgewogen besloten in een kosten baten analyse of ROI berekeni... Lees verder
Pagina 3 van 6Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  Volgende   Laatste   

Meest gelezen columns

16-05

e-learning, dood en verderf: make o...

Door: Bureau Beerens
15-05

De kracht van synchroon online lere...

Door: Wilfred Rubens (redactie)