Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 19-11-2008 | Article Rating | (4) reacties

De kredietcrisis: het einde van het nieuwe elan rondom e-learning?

We herinneren ons allemaal het effect van het doorprikken van de internetbubbel zo’n zeven jaar geleden. De e-learning hype werd snel teruggebracht tot normale proporties en het wel of niet inzetten van e-learning werd daarna weer gewoon afgewogen besloten in een kosten baten analyse of ROI berekening.

Dit zet je aan het denken, wat zal het effect zijn van de kredietcrisis op het huidige nieuwe elan rondom e-learning.

Opnieuw is er een soort hype rond e-learning ontstaan, door de mogelijkheden van onder andere Web 2.0 en open source: techniek maakt leeroplossingen mogelijk die tot dan toe niet of alleen tegen hoge kosten te realiseren waren. Daarnaast worden toekomstscenario’s geschetst van een flat, hot, en crowded wereld, waarin mensen en organisaties steeds sneller zich moeten aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Leren, ontwikkelen en veranderen zijn kerncompetenties in deze nieuwe wereld. En die ontwikkel je natuurlijk met behulp van de nieuwe beschikbare technologie. 

Dan zou je kunnen constateren, dat er -ondanks de kredietcrisis- geen vuiltje aan de lucht hoeft te zijn: e-learning kan goedkoper, en de noodzaak tot leren is aantoonbaar. De crisis zou juist als katalysator kunnen werken voor het nieuwe e-learning. Het dwingt tot nadenken over hoe met efficiënte middelen resultaat bereikt kan worden.

Toch heb ik mijn twijfels of deze redenering opgaat. Want al zijn de benodigde financiële investeringen laag, de te verwachten opbrengsten moeten daar wel aantoonbaar tegenover staan. Zouden dan toch niet veel organisaties nog huiverig zijn om deze nieuwe vormen van e-learning te implementeren, vanwege de onbekendheid met de nieuwe middelen en het lastig kunnen voorspellen en meten van resultaten. Is het immers niet zo, dat in tijden van crisis ieder dubbeltje vele malen wordt omgedraaid voordat het wordt uitgegeven. 

Yvonne Sterken


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Wilfred Rubens
Van Wilfred Rubens | 21-11-2008
...dat ik je mening deel. Zie: http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2008/11/de-kredietcrisis-en-telearning.html
Göran Kattenberg
Van Göran Kattenberg | 21-11-2008
Ik denk dat er veel bedrijven zijn die door de "kredietcrisis" gaan nadenken hoe ze dingen anders kunnen doen. Ze realiseren zich dat het bezuinigen op of achterwege laten van kennisoverdracht zowel intern als extern bv. naar klanten niet mogelijk is aangezien de producten en diensten die ze aanbieden kennisintensief zijn en ook zeer snel veranderen. Dit geldt voor bijna elke marktsector tegenwoordig. Innovatie en kwaliteitsverbetering op het gebied van kennisoverdracht wordt hierdoor gestimuleerd om beter te kunnen concurreren en tegelijkertijd wordt naar mogelijke kostenbesparingen gezocht. E-learning, blended learning, mobile learning en social software bieden hiervoor goede mogelijkheden. De huidige situatie scherpt de business en use cases alleen maar aan.
Cees van Houten
Van Cees van Houten | 05-12-2008
Je ziet veel parallellen met de IT industrie. Daar duurde het ook altijd vrij lang voordat nieuwe technologien werden omarmd. Met e-learning hetzelfde. Het bezef komt er nu meer en meer dat het " ouderwedse " leren rijp is om aangepast en aangevuld te worden. ROI zijn vrij eenvoudig hard te maken en concreet aan te tonen. Mist men bereid is openheid van zaken te geven en niet vast te houden aan oude waardes. De bottleneck ligt niet bij de techniek,veel zo niet alles is nu mogelijk. Maar hoe snel kunnen mensen zich open stellen en vrij denken ?
Yvonne Sterken
Van Yvonne Sterken | 13-12-2008
Zie ook de post van Donald Clark van 10 december: http://donaldclarkplanb.blogspot.com/2008/12/credit-crunch-survival-guide.html Hangt het inderdaad van de sector af?
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)