Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De grondleggers van het concept van de flipped classroom zijn schijnbaar deels tot andere inzichten gekomen wat betreft didactiek. Ik vraag me zelfs af of je daarbij nog wel mag spreken van ‘de flipped classroom’.
Foto: Center for Scientific EducationCC BY 2.0view terms Agecom Bahia – Flickr: Governador Jaques Wagner inaugura Centro de Educação Cientifica de Serrinha
De kern van het concept van de flipped classroom was wat mij betreft dat je goed nadenkt over effectieve leeractiviteiten die je in de klas kunt uitvoeren, en over effectieve leeractiviteiten die lerenden in eigen tijd konden uitvoeren. Waarom zou je plenaire instructies bijvoorbeeld klassikaal verzorgen, als lerenden die ook in eigen tijd en tempo thuis via video kunnen bekijken?
Het artikel Flipped Classroom 2.0: Competency Learning With Videos van Katrina Schwartz laat zien dat de grondleggers van de flipped classroom, Aaron Sams en Jonathan Bergman, inmiddels wat anders tegen dit concept aankijken. Zij richten zich veel minder op het format van de lezing via video. Kernelementen van hun aanpak zijn nu:
Sams en Bergmann passen dus een oud principe met nieuwe middelen toe. De grote uitdaging zit uiteraard in het kunnen aanbieden van een grote diversiteit aan bronnen. Ook is het niet eenvoudig om lijn aan te brengen in het beoordelen van diverse producten. Als je voor alle beoordelingen meerdere beoordelaars moet gebruiken, dan wordt dit onderwijs een dure aangelegenheid.
Ik vraag me tenslotte ook af of je nog wel kunt spreken van de ‘flipped classroom’. Wat ‘flip’ je namelijk nog?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar