Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Mindshift laat in twee recente bijdragen zien hoe je onderwijs kunt vormgeven waarbij de betrokkenheid van leerlingen en hun leerbehoeften centraal staan. Tegelijkertijd blijkt uit deze cases dat deze aanpak niet zo maar toe te passen is.
Foto: USDAgov
Collega Isabelle Diepstraten (@isabellediep) attendeerde me vanochtend op een bijdrage over een school waarin games centraal staan. De lerenden bestuderen allelei onderwerpen aan de hand van games. Daarnaast besteden zij aandacht aan het ontwerpen, programmeren en vermarkten van games. Feedback speelt daarbij ook een belangrijke rol.
In This Is What a Student-Designed School Looks Like beschrijft Luba Vangelova de casus van een Amerikaanse school waarin men via een semester-lang durend project wilde werken aan betrokkenheid en bekwaamheden (engagement and mastery). Leerlingen moesten solliciteren om deel te mogen nemen aan dat project. Via een uitdagend project, waarbij onderzoeksvragen centraal stonden, bestudeerden lerenden allerlei vakinhouden (individueel en in groepjes). Belangrijke voorwaarden daarbij waren:
Uitdagingen waren:
De titels van de bijdragen suggereren dat deze aanpakken een alternatief vormen voor het bestaande onderwijs. Dat lijkt me niet het geval. Met een school waarin veel draait om games, spreek je vermoedelijk veel jongeren niet aan. De sterke nadruk op zelfsturing en intrinsieke motivatie bij het projectonderwijs zal aan veel lerenden niet zijn besteed. Toch zou binnen het onderwijs meer ruimte moeten zijn voor dergelijke aanpakken. Waarom zou je intrinsiek gemotiveerde lerenden niet aan dergelijke projecten laten werken? Wat kun je leren van eens school waarin games centraal staan?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar