Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De bijdrage “Oprukken van tablet in de klas baart psychologen zorgen” uit het Financieel Dagblad bevat op zich weinig nieuws. Toch lijkt het zinvol om de boodschap herhaaldelijk te brengen. Want een aantal mensen lijkt doof te zijn.
Foto: By Mk2010 (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
De geïnterviewde hoogleraren stellen dat we nog weinig weten van de didactische opbrengsten van tablets. Daarom zou eerst op kleinere schaal geëxperimenteerd moeten, en zouden deze experimenten grondig geëvalueerd moeten worden.
Bovendien zou de invoering van tablets in het onderwijs vooral gebaseerd zijn op een onderbuikgevoel of ideologie, in plaats van op een gedegen onderwijskundig plan.
Verder wijzen de psychologen op mogelijke nadelige effecten van tablets. Jongeren komen al snel in de verleiding om er andere dingen mee te doen dat te leren. De kat wordt op het spek gebonden. Dat komt vooral door een gebrek aan begeleiding en sturing. Jelle Jolles stelt in het artikel zelfs:
“Een laptop of een tablet is net als een pak chips: als je die zonder meer aan een puber geeft, zal die door blijven eten. Dat is ongezond. In het onderwijs leidt het tot verschraling.”
Twee opvallende elementen uit het artikel:
Dit laatste element baart mij zorgen. Het is een typische reactie van een bestuurdersorganisatie: het issue ontkennen. Alleen al daarom kan m.i.niet genoeg gewaarschuwd worden voor het ondoordacht implementeren van welke nieuwe technologie dan ook. Opvallend daarbij is ook dat de VO Raad niet rept over evaluatieonderzoek.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar