Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Achttien e-learning trends
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Achttien e-learning trends

Donderdag 25 februari 2016 vond een webinar plaats waarin ik achttien trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning de revue heb laten passeren. Er zijn er overigens meer.   Het webinar werd georganiseerd door Crowdale, dat regelmatig vrij toegankelijke webinars faciliteert. De opname... Lees verder
Pearson verlaat de markt van elektronische leeromgevingen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Pearson verlaat de markt van elektronische leeromgevingen

Vanaf 2007 heeft ’s werelds grootste uitgeefconcern, Pearson, een actieve rol gespeeld op het gebied van elektronische leeromgevingen. Aan die periode komt nu een eind. Wat betekent dit voor de markt van elektronische leeromgevingen als geheel?    In de periode 2007-2012 heeft Pear... Lees verder
Belangrijke ‘trends’ rond ICT in hoger onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ‘trends’ rond ICT in hoger onderwijs

De afgelopen week is 2016 Higher Education Edition (pdf) van het NMC Horizon Report verschenen met ruim 50 pagina’s tekst over de belangrijkste ‘trends’ die bijdragen aan de versnelling van de adoptie van ICT, mogelijke belemmeringen hierbij en belangrijke ontwikkelingen op het geb... Lees verder
Krijgt het onderwijs niet met dezelfde digitale ontwrichting te maken als de muziekindustrie?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Krijgt het onderwijs niet met dezelfde digitale ontwrichting te maken als de muziekindustrie?

De CEO van Pearson gelooft niet dat het onderwijs te maken krijgt met een vergelijkbare disruptieve innovatie als de muziekindustrie. Het onderwijs wellicht niet. Maar wat te denken van de educatieve uitgeverijen?   The Telegraph heeft een interview gepubliceerd met John Fallon, de geplaagde ... Lees verder
Wat is er mis met het leermanagement systeem?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is er mis met het leermanagement systeem?

Een van de belangrijkste kritieken op leermanagement systemen, is dat het betekenisvolle leerprocessen eigenlijk niet ondersteunt. Scheer ze echter ook niet allemaal over één kam. Volgens Lenny DeFranco is er veel kritiek op bestaande leermanagement systemen. DeFranco haalt een rece... Lees verder
Leiden big data tot een culture of surveillance?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leiden big data tot een culture of surveillance?

Het gebruik van grote hoeveelheden data is momenteel één van de meest belangrijke trends op het gebied van ‘technology enhanced learning’.  Audrey Watters heeft in een trendartikel een kritisch betoog geschreven over dit onderwerp. Daarin legt zij onder meer de nadr... Lees verder
Onderwijs en neurowetenschappen #OEB15
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs en neurowetenschappen #OEB15

Neuromythes zijn vaak zo hardnekkig omdat ze gemakkelijk te begrijpen zijn. Neurowetenschappen zijn echter niet de troefkaart van het onderwijs. Aldus Lia Commissar tijdens de Online Educa Berlijn van verleden week. Ik heb deze keynote op vrijdagochtend tijdens de Online Educa gemis... Lees verder
Reflectie op de 21e editie van de Online Educa Berlijn #OEB15
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op de 21e editie van de Online Educa Berlijn #OEB15

De meest recente editie van de Online Educa Berlijn (OEB) was m.i. weer de moeite waard. In deze blogpost wil ik terugblikken op de afgelopen twee dagen. Wat zijn de belangrijkste zaken die ik in Berlijn heb opgepikt? De OEB is een prima gelegenheid om te praten met (oude) bekenden, die j... Lees verder
E-learning trends van Online Educa
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

E-learning trends van Online Educa

De middag van dag twee van de Online Educa Berlijn heb ik enkele stands op de beurs bezocht, deels sessie Aspects of Loving e-Learning met consultants Iva Matasic en Craig Weiss (een vragenuurtje over trends en ontwikkelingen), en een deels sessie over robotisering. Daarbij zijn tal van trends voorb... Lees verder
Veranderingen van arbeidssysteem en  gevolgen voor het leren #OEB
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Veranderingen van arbeidssysteem en gevolgen voor het leren #OEB

Vanochtend konden deelnemers aan de Online Educa Berlijn traditiegetrouw kiezen uit twee openingssessies. Ik ben naar de sessie Future Work and Future Workers gegaan over veranderingen van het arbeidssysteem, als gevolg van technologische ontwikkelingen. Welke gevolgen hebben deze ontwikkelingen ... Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Debat over 21ste eeuwse vaardigheden #OEB15

Vanavond vond weer een Online Educa Debat plaats. De motie van vanavond luidde: ’This House believes 21st Century skills aren’t being taught - and they should be’. Na discussie is deze motie uiteindelijk nipt verworpen. Maar wat waren de argumenten? Onder leiding van de voormal... Lees verder
Zijn we connected met onze studenten? #OEB15
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zijn we connected met onze studenten? #OEB15

Jongeren gebruiken nieuwe technologieën intensief, en hebben ook duidelijke opvattingen over hoe ze willen leren. De vraag is echter in hoeverre zich dit verhoudt tot wat we weten over effectief leren. De sessie, die ik voorafgaand aan het Online Educa Debat heb bijgewoond, was een paneldisc... Lees verder
Hoe kun je zelfgestuurd leren op de werkplek bevorderen? #OEB15
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je zelfgestuurd leren op de werkplek bevorderen? #OEB15

Dit was één van de vragen in een interactieve sessie over zelfgestuurd leren. Medewerkers leren overigens vaak al zelfgestuurd. De bijdrage van afdelingen Leren en Ontwikkelen daaraan is overigens vaak gering. Getting Self-Directed Learning to Work was een sessie die gefaciliteerd w... Lees verder
The Flip is in #OEB15
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

The Flip is in #OEB15

Na de plenaire opening van de Online Educa Berlijn mocht ik een paneldiscussie over de flipped classroom voorzitten. Hier een impressie. We zijn de sessie gestart met drie vragen om de voorkennis van de aanwezigen te testen, en ter introductie. Vervolgens hebben drie sprekers een korte presentatie ... Lees verder
Openingssessie Online Educa Berlijn: uitdagingen van de moderne samenleving #OEB15
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Openingssessie Online Educa Berlijn: uitdagingen van de moderne samenleving #OEB15

Onder leiding van journalist Nik Gowing spraken drie keynotesprekers vanochtend tijdens de plenaire openingssessie van de Online Educa Berlijn over mogelijkheden van individuen en organisaties om technologie en kennis te gebruiken voor het realiseren van snellere veranderingen. Er is namelijk veel g... Lees verder
Feiten over de Online Educa 2015
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Feiten over de Online Educa 2015

Zo meteen gaat editie 2015 van de Online Educa Berlijn van start. In deze bijdrage vat ik enkele opvallende feiten samen.   Er nemen zo’n 2000 deelnemers uit ongeveer 90 landen deel. De Online Educa bereikt al enkele jaren ongeveer even veel deelnemers. Het exacte aantal deelnemer... Lees verder
Onderzoek naar effecten blended learning en serious gaming
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar effecten blended learning en serious gaming

Op 18 november jongstleden is Mary Dankbaar van het Erasmus Medisch Centrum gepromoveerd op een onderzoek naar de effecten van serious games en blended learning op de prestaties en motivatie binnen het medisch onderwijs. Zij concludeert onder meer dat de voorkennis van de lerende van invloed is op d... Lees verder
OEB: intelligentie en surveilleren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

OEB: intelligentie en surveilleren

Over nog geen drie weken gaat de Online Educa Berlijn van start. Daarbij valt op dat de organisatie ook veel ruimte heeft ingeruimd om naar de impact van (leer)technologie op zaken als werkgelegenheid, innovatie en leerprocessen. Hoogleraar Toby Walsh zal betogen dat artificiële intelligenti... Lees verder
Nieuwe MOOCs van ECO-project
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe MOOCs van ECO-project

Het Welten-instituut van de Nederlandse Open Universiteit is partner van het ECO project (Elearning, Communication, Open-Data). In dit Europese project wordt een geïntegreerd MOOC platform ontwikkeld. Deze week zijn binnen dit platform 16 MOOCs gestart, die onder meer gaan over de flipped class... Lees verder
Nieuwe trends Online Educa
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe trends Online Educa

De komende editie van de Online Educa in Berlijn wordt geopend met een discussie tussen enkele vooraanstaande futuristen en experts over nieuwe trends op het gebied leren en technologie.  Onder leiding van TV-presentator Nik Gowing gaan hoogleraar Ian Goldin, blogger en schrijver Cory Doct... Lees verder
Pagina 22 van 24Eerste   Vorige   15  16  17  18  19  20  21  [22]  23  24  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.