Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Veranderbereidheid en weerstand bij implementaties

Als je aan de slag gaat met technology enhanced learning, krijg je te maken met veranderbereidheid en weerstanden. En daar heb je weer verschillende soorten van. Op dit moment is een groep bestuurders uit het hoger onderwijs met SURF op studiereis naar Boston. Daarbij staat het thema ‘geperso... Lees verder
Gepersonaliseerd leren: van continuüm tot veelvlak
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2017 | Article Rating | (1) reacties
  • Redactie

Gepersonaliseerd leren: van continuüm tot veelvlak

Volgens Larry Cuban hanteren scholen en docenten een enorm scala aan definities als het gaat om gepersonaliseerd leren. De variatie is de norm, niet de uitzondering. Zonder zich aan waarde-oordelen te bezondigen, wil Cuban een ‘Personalized Learning Continuum‘ ontwikkelen. Volgens mij is... Lees verder
Valkuilen bij de invoering van leertechnologie vermijden
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Valkuilen bij de invoering van leertechnologie vermijden

De implementatie van leertechnologie is geen sinecure. Met name als het gaat om complexe technologieën zoals een digitale leeromgeving. Deze leertechnologieën grijpen fors in, binnen verschillende onderdelen van de organisatie. Daarom moet je met diverse factoren rekening houden. Daarbij k... Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kunnen microcredentials een rol spelen bij docentprofessionalisering?

Wat is het effect van veel professionaliseringsactiviteiten? Kijken deze niet meer naar deelname, in plaats van naar gedragsverandering in de praktijk? Welke rol kunnen microcredentials spelen bij alternatieven?  Katrina Schwartz stelt vraagtekens bij de effectiviteit van veel profes... Lees verder
Komt de modulair opgebouwde digitale leeromgeving er eindelijk aan?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Komt de modulair opgebouwde digitale leeromgeving er eindelijk aan?

Er wordt al vele jaren gesproken en geschreven over een digitale leeromgeving die bestaat uit verschillende met elkaar geïntegreerde componenten. Eindelijk krijgt dit concept ‘handen en voeten’. Een dergelijke leeromgeving moet instellingen in staat stellen om de verschillende mo... Lees verder
Relevantie online videotrends voor leren, opleiden en onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Relevantie online videotrends voor leren, opleiden en onderwijs

De toegankelijkheid van online video is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Je ziet dan ook steeds vaker dat docenten en opleiders zelf kennisclips of screencasts maken. FrankWatching besteedt vandaag aandacht aan trends op het gebied van marketing. Ik probeer de vertaalslag te maken naar leren, op... Lees verder
Raamwerk voor design thinking voor leren, opleiden en onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Raamwerk voor design thinking voor leren, opleiden en onderwijs

Design thinking is een benadering die ook op het gebied van het ontwikkelen ‘leeroplossingen’ en als didactische aanpak aan populariteit wint. De vraag is alleen: hoe kun je design thinking voor leren, opleiden en onderwijs toepassen? Design thinking kun je wellicht het beste defini&eum... Lees verder
Impressies van editie 2017 Learning Technologies #LT17
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressies van editie 2017 Learning Technologies #LT17

Ongeveer een week geleden vond in London de Learning Technologies plaats: een grootschalige beurs en conferentie over ‘technology enhanced learning’ binnen arbeidsorganisaties. In deze bijdrage vat ik enkele indrukken samen.   De ‘Learning Technologies’ is é&eac... Lees verder
Kleine interventies van invloed op engagement lerenden
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kleine interventies van invloed op engagement lerenden

Er zijn grote verschillen in de wijze waarop deelnemers uit verschillende landen, participeren in massive open online courses. Onderzoek wijst op een opvallende oorzaak, die met kleine interventies al te bestrijden is. Massive open online courses kunnen een bijdrage leveren aan het vergroten van de... Lees verder
Relevante maar niet meer vaak genoemde e-learning trends
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Relevante maar niet meer vaak genoemde e-learning trends

De artikelen die rond december/januari over e-learning trends voor het komende jaar verschijnen, gaan dikwijls over veelvuldig beschreven ontwikkelingen als virtual reality, adaptief leren of gamification. In veel gevallen gaan die beschrijvingen gepaard met ronkende predikaten als ‘changing&r... Lees verder
Weerspiegelt 70:20:10 de praktijk van ‘corporate learning’?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Weerspiegelt 70:20:10 de praktijk van ‘corporate learning’?

Er wordt op het gebied van ‘corporate learning’ regelmatig geschreven over ’70:20:10’ als alternatieve benadering voor leren via cursussen en trainingen. Volgens Ryan Tracy kunnen we deze benadering beter beschouwen als een lens, dan als een wenselijke ratio. Volgen... Lees verder
Relevante trends online leren samengevat
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Relevante trends online leren samengevat

Rond deze tijd kom je op internet veel ‘trend’-artikelen tegen. Geloof me als ik stel dat ik er net een aantal heb doorgenomen. De meesten hebben een hoog ‘bla, bla’-gehalte. Maar gelukkig ben ik ook één bijdrage tegengekomen die een aantal relevante trends wel ... Lees verder
Elf modellen voor blended learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Elf modellen voor blended learning

Bij het denken over de toepassing van blended learning is het zinvol om een bepaald model voor blended learning als uitgangspunt te nemen. Het Clayton Christensen Institute onderscheidt zeven modellen. Ik heb deze modellen ook vaker gebruikt. Toch hebben deze modellen beperkingen. Vandaar dat i... Lees verder
Vijf kenmerken voor didactiek blended en online learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vijf kenmerken voor didactiek blended en online learning

Verschillende technologische ontwikkelingen, veranderende behoeften van lerenden en inzichten met betrekking tot leren leiden tot vijf kenmerken voor een toekomstbestendige en innovatieve didactiek. In het kader van het FUTURA-project is een afrondend rapport verschenen over de ‘vol... Lees verder
Online Educa Berlijn 2003-2016: wat valt op?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa Berlijn 2003-2016: wat valt op?

“Je gaat nu al zo lang naar de Online Educa Berlijn. Welke ontwikkelingen vallen je daarbij op?” Deze vraag werd mij afgelopen donderdagavond gesteld. Een mooie aanleiding om terug te blikken op de periode 2003-2016, waarin ik twaalf edities van de Online Educa Berlijn mede als verslagge... Lees verder
Een reflectieve terugblik op editie 2016 van de Online Educa Berlijn #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Een reflectieve terugblik op editie 2016 van de Online Educa Berlijn #OEB16

De afgelopen dagen heb ik weer veel indrukken opgedaan tijdens de Online Educa Berlijn. Van alle sessies die ik heb bijgewoond, heb ik verslag gedaan. Deze blogpost bevat een meer beschouwende terugblik op dit congres met verwijzingen naar de individuele bijdragen.  Mijn samenvattende con... Lees verder
Dodging the silver bullet: welke technologieën moet je kiezen? #oeb16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Dodging the silver bullet: welke technologieën moet je kiezen? #oeb16

In deze laatste interactieve sessie van editie 2016 van de Online Educa Berlijn hebben we gekeken naar leertechnologieën die je kunt gebruiken voor leren en ontwikkelen. Eén van de lessen is dat je verder moet kijken dan de technologie-neus lang is. Jane Bozarth ging in op welke technol... Lees verder
Customer Activated Learning Strategies: andere benadering van leren en ontwikkelen #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Customer Activated Learning Strategies: andere benadering van leren en ontwikkelen #OEB16

Deze boeiende sessie ging over veranderingen op het gebied van leren en ontwikkelen. Daarbij werd onder meer ingegaan op andere manieren van leren, dan cursussen en trainingen. In feite gaat het leren met impact, aldus voorzitter Brenda Barbour. Deze sessie bestond uit korte presentaties met daarn... Lees verder
Leren zonder grenzen #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Leren zonder grenzen #OEB16

“Limitless learning” was de titel van de plenaire sessie die ik bij de start van dag 2 van de Online Educa Berlijn heb bijgewoond. Hierbij was vooral aandacht voor de mogelijkheden van ICT voor krachtig leren, waarbij meer nadruk komt te liggen op meer zelfsturing. Tegelijkertijd was er ... Lees verder
Online Educa Debate: Kan kunstmatige intelligentie docenten vervangen? #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Debate: Kan kunstmatige intelligentie docenten vervangen? #OEB16

Vanavond ging het Online Educa debat onder leiding van de Britse oud-parlementariër Harold Elletson over de vraag of kunstmatige intelligentie docenten kan en zal vervangen (en dat dit ook zou moeten). Opmerking vooraf: ik heb verleden jaar van Pedro de Bruyckere begrepen dat de debaters een... Lees verder
Pagina 19 van 24Eerste   Vorige   14  15  16  17  18  [19]  20  21  22  23  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.