Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leiden big data tot een culture of surveillance?

Leiden big data tot een culture of surveillance? Het gebruik van grote hoeveelheden data is momenteel één van de meest belangrijke trends op het gebied van ‘technology enhanced learning’.  Audrey Watters heeft in een trendartikel een kritisch betoog geschreven over dit onderwerp.

Daarin legt zij onder meer de nadruk op het risico van datalekken. Zelfs het Amerikaanse Onderwijsministerie heeft afgelopen jaar te maken gehad met meer dan 90 datalekken. Hoe kunnen we dan borgen dat grote hoeveelheden data van lerenden veilig worden opgeslagen?

Watters uit ook kritiek op de ontwikkeling van personalisering, waar big data voorwaardelijk voor zijn. Volgens haar moeten we niet doen alsof je zonder learning analytics niet in staat bent om meer rekening te houden met individuele verschillen en leerbehoeften. Bovendien moeten we niet vergeten dat personalisering altijd binnen bepaalde kaders plaatsvindt. Netflix beveelt op basis van je kijkgedrag ook alleen films aan die in hun catalogus voorkomen. Veel adaptieve leerprogramma’s houden geen rekening met wat lerenden willen leren, maar bepalen op basis van leergedrag wat lerenden moeten leren. Is wel sprake van gepersonaliseerd leren bij adaptieve programma’s?

Audrey Watters neemt eveneens een zogenaamde Culture of Surveillance waar. We gebruiken technologie niet alleen om vast te leggen hoe lerenden leren, maar we proberen ook ongewenst gedrag zoals spieken en verzuimen vast te leggen. Daarnaast willen scholen onder het mom van veiligheid gedrag op sociale media gaan monitoren. Onderwijsinstellingen gaan daarbij in zee met technologiebedrijven zonder goed vast te leggen wat er met die data gebeurt. En ‘we’ beperken ons daarbij dankzij sensortechnologie, software voor gezichtsherkenning en biometrische technologieën niet alleen tot gedrag binnen online omgevingen. Welke gevolgen heeft dit voor het gedrag en de attitude van lerenden, als zij weten dat zij intensief worden gesurveilleerd? Verwarren we zorg niet met surveilleren, vraagt zij af?

Volgens Watters is er dan ook alle reden om kritisch te staan tegenover deze trend.

 

En meer uitgebreide bespreking van het artikel lezen?


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.