Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De meest recente editie van de Online Educa Berlijn (OEB) was m.i. weer de moeite waard. In deze blogpost wil ik terugblikken op de afgelopen twee dagen. Wat zijn de belangrijkste zaken die ik in Berlijn heb opgepikt?
De OEB is een prima gelegenheid om te praten met (oude) bekenden, die je -ook al kom je uit hetzelfde land- eigenlijk alleen treft in Berlijn. Ik vond het dit jaar wel opvallend dat ik veel bekenden, waarvan ik wist dat ze er waren, niet heb gezien en/of gesproken. Met zo’n 2000 deelnemers is het ‘event’ namelijk groot, je kunt kiezen uit veel sessies. De organisatie had een uitgebreide app laten maken die je onder meer in staat stelde om te netwerken. Ik heb echter niet het idee dat MyOEB uitgebreid voor dit doel is ingezet. Zelf heb ik ‘m wel gebruikt om sessies te plannen, en om stellingen aan het publiek voor te leggen. De eerste dag hebben volgens mij maar vier sessies gebruik gemaakt van de poll-mogelijkheid.
Ik wil niet te uitgebreid stil staan bij de aanwezige politiemacht. Vooral woensdagavond en donderdagochtend heb ik tientallen agenten bij de ingang zien staan. Vrijdag was dat niet het geval. Vast onder het moto: voorkomen is beter dan genezen.
Ik zal het verder niet meer hebben over de niet heel erg betrouwbare wifi of over de veel te warme ruimtes. Ik beschouw het als een gegeven. Je kunt m.i. niet meer klagen over het eenzijdige format van de sessies. Ik heb afwisselende sessies meegemaakt, waarbij vooral interactie in kleine groepen goed werkte. Dit vraagt wel om een specifieke zaalopstelling. Verder werd tijdens de plenaire sessies gebruik gemaakt van de twitter hashtag #oebtalk. De niet-twitteraars konden vragen en opmerkingen mailen. Een leuk gadget vond ik de blauwe kubusmicrofoon die je door de zaal kon gooien als iemand in het publiek een vraag wilde stellen. Zie foto.
Maar het valt me op dat een relatief grote groep deelnemers zich niet mengt in de interactie (en niet alleen omdat men zit te livebloggen zoals ik). De Engelse voertaal is vermoedelijk een drempel, net als de soms enorme ruimtes en grote aantallen deelnemers. Maar of dat de enige redenen zijn?
Op woensdag schreef ik dat er meer Nederlanders dan Duitsers aanwezig waren. Volgens de definitieve cijfers blijkt dat niet het geval te zijn. We zijn weer tweede geworden, achter Duitsland. Zijn we er wéér ingetrapt!
Dan wat betreft de inhoud.
Dit zijn de belangrijkste zaken die ik heb opgepakt van editie 2015 van de Online Educa Berlijn. Aangezien ik ook nog zelf een besloten workshop heb verzorgd, heb ik maar een fractie van de sessies bij kunnen wonen. Het risico bestaat dus dat ik belangrijke zaken heb gemist. Bekijk ook mijn foto’s op Flickr.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.