Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

OEB: intelligentie en surveilleren

OEB: intelligentie en surveilleren Over nog geen drie weken gaat de Online Educa Berlijn van start. Daarbij valt op dat de organisatie ook veel ruimte heeft ingeruimd om naar de impact van (leer)technologie op zaken als werkgelegenheid, innovatie en leerprocessen.

Hoogleraar Toby Walsh zal betogen dat artificiële intelligentie wel degelijk ten koste kan gaan van de werkgelegenheid van docenten. Vaak wordt aangenomen dat een groot deel van het werk van docenten niet vervangen kan worden door een computer. Voor Walsh is dat maar de vraag. Computers zijn steeds beter in staat om bijvoorbeeld menselijke psychologie te begrijpen, en lerenden te motiveren. 

David Price gaat in op de vraag of mensen dankzij technologie niet steeds beter in staat zijn om instituties te bestrijden. Hij noemt dat “people-powered innovation”. Dankzij ICT, mogelijkheden om te netwerken en openheid zijn mensen steeds beter in staat om zelf antwoorden op vragen te vinden, waardoor zij geen intermediair meer nodig hebben tussen expertkennis en de leek. Dit proces wordt disintermediation genoemd:

Simply put, disintermediation is the process of cutting out the middleman, no longer needing “the doctor to tell us what is wrong with us, the salesperson to tell us which product to buy, or the educator to tell us the answer.” 

Doorbraken, bijvoorbeeld op het gebied van de gezondheidszorg, worden dan vaker bereikt door individuen (de professional-amateur). Uiteraard heeft dit ook gevolgen de wijze waarop arbeidsorganisaties gestructureerd zullen worden.

Activist en journalist Cory Doctorow bespreekt

de vraag hoe we kunnen voorkomen dat het Internet der Dingen een instrument wordt dat misbruikt wordt voor grootschalig surveilleren. Binnen het onderwijs kunnen scholen monitoren wat leerlingen op laptops doen. Via learning analytics verzamelen en analyseren we grote hoeveelheden data over hoe lerenden leren. Volgens Doctorow kan dit ook leiden tot ander gedrag, zoals het vermijden van fouten. Het is volgens hem de vraag of dit het leerproces ten goede komt. Volgens hem is het bemoedigend om te zien dat Snowden niet alleen techneuten zich meer druk maken over online privacy.


De redactie van E-learning.nl zal tijdens de Online Educa Berlijn verslag doen van deze  ‘thought-provoking’ opvattingen.



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.