Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Leren zonder grenzen #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Leren zonder grenzen #OEB16

“Limitless learning” was de titel van de plenaire sessie die ik bij de start van dag 2 van de Online Educa Berlijn heb bijgewoond. Hierbij was vooral aandacht voor de mogelijkheden van ICT voor krachtig leren, waarbij meer nadruk komt te liggen op meer zelfsturing. Tegelijkertijd was er ... Lees verder
Online Educa Debate: Kan kunstmatige intelligentie docenten vervangen? #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Debate: Kan kunstmatige intelligentie docenten vervangen? #OEB16

Vanavond ging het Online Educa debat onder leiding van de Britse oud-parlementariër Harold Elletson over de vraag of kunstmatige intelligentie docenten kan en zal vervangen (en dat dit ook zou moeten). Opmerking vooraf: ik heb verleden jaar van Pedro de Bruyckere begrepen dat de debaters een... Lees verder
Hoe chatbots het onderwijs kunnen versterken #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe chatbots het onderwijs kunnen versterken #OEB16

Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie, die conversaties binnen het onderwijs kunnen helpen versterken. Er is echter nog een behoorlijk lange weg te gaan, voordat deze ontwikkeling echt zal worden toegepast binnen het onderwijs. Alexander Weidauer van LastMile uit Berlijn verzor... Lees verder
Leertechnologie vanuit didactisch perspectief bekijken #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Leertechnologie vanuit didactisch perspectief bekijken #OEB16

Vanmiddag heb ik tijdens de Online Educa Berlijn een sessie verzorgd over hoe je vanuit didactisch perspectief leertechnologieën kunt reviewen. Ik heb tijdens ontwikkelsessies met vaak ervaren ontwikkelaars van onderwijs en leertrajecten gemerkt dat mensen het lastig vinden om de enorme hoevee... Lees verder
Hoe kunnen we lerenden inspireren? #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe kunnen we lerenden inspireren? #OEB16

Dit is best een belangrijke vraag. Er zijn verschillende mogelijkheden om inspiratie te bewerkstelligen in het onderwijs. Technologie kan hier één van zijn. Eric Sheninger van het International Center for Leadership in Education ging in een bomvollle zaal en met behulp van diverse too... Lees verder
Opening Online Educa: Owning Learning #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Opening Online Educa: Owning Learning #OEB16

Vanochtend is de 22ste editie van de Online Educa Berlijn van start gegaan met drie korte keynotes. Eén van de opvallende zaken was de nadruk op beperkingen van kunstmatige intelligentie, en het belang van de ‘menselijke factor’ bij leren (die niet te automatiseren is). Verder ver... Lees verder
Online Educa Berlijn 2016: enkele cijfers #oeb16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa Berlijn 2016: enkele cijfers #oeb16

Aan de vooravond van de 22ste Online Educa Berlijn ontvangen de deelnemers met een perskaart, een persmap. Deze bevat naast persberichten van aanbieders, ook een memo met cijfers. Enkele opvallende data van dit jaar zijn: Er hebben zich bijna 2200 deelnemers geregistreerd. Dat lijken er minde... Lees verder
Wordt ‘mixed reality’ een serieuze ontwikkeling voor onderwijs en opleiden? #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wordt ‘mixed reality’ een serieuze ontwikkeling voor onderwijs en opleiden? #OEB16

Eén van de betrekkelijk nieuw initiatieven op het gebied van ICT in het onderwijs, is ‘mixed reality’. Je zou kunnen zeggen dat dit een combinatie is van virtual en augmented reality. Ik verwacht hier voorbeelden van tegen te komen op de beurs van de Online Educa Berlijn.  I... Lees verder
Haal meer uit de Online Educa Berlijn? #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Haal meer uit de Online Educa Berlijn? #OEB16

Van 30 november tot en met 2 december aanstaande vindt de Online Educa Berlin plaats. Je kunt kiezen uit meer dan 100 sessies van een zeer divers karakter, waar meer dan 260 sprekers uit diverse landen aan deelnemen. De kans is aanwezig dat je de ‘paradox of choice’ ervaart (hoe meer keu... Lees verder
Studenten het minst tevreden met blended learning, al zegt dat niets over de effectiviteit
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Studenten het minst tevreden met blended learning, al zegt dat niets over de effectiviteit

Volgens een grootschalig onderzoek onder Amerikaanse studenten, blijkt dat deze doelgroep minder geëngageerd is bij blended learning dan bij face-to-face of volledig online leren. Toch zijn deze studenten zeker niet ontevreden. Bovendien is er een verschil tussen tevredenheid en effec... Lees verder
Trendrapport 2016: Onderwijs op Maat
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Trendrapport 2016: Onderwijs op Maat

Maandag 7 november 2016 is het Trendrapport 2016 van SURFnet verschenen. In dit rapport worden dertien trends beschreven, die gecategoriseerd zijn langs drie rode draden. Ik heb het redactioneel mogen schrijven, plus een hoofdstuk waarin andere trendrapporten worden samengevat.  ... Lees verder
Zou het erg zijn voor leren en ontwikkelen als Twitter zou verdwijnen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zou het erg zijn voor leren en ontwikkelen als Twitter zou verdwijnen?

Twitter verkeert onmiskenbaar in zwaar weer. Deze toepassing wordt door een aanzienlijke groep mensen gebruikt voor leren en ontwikkelen. Hoe erg is het voor leren, onderwijs en opleiden als Twitter zou verdwijnen?   De afgelopen week werd bekend dat Twitter negen procent van het ... Lees verder
Waarom ICT nog niet heeft geleid tot transformatie van het onderwijs?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ICT nog niet heeft geleid tot transformatie van het onderwijs?

Informatie- en communicatietechnologie, automatisering en robotisering hebben in veel bedrijfstakken geleid tot transformatie van arbeid of zelfs tot transformatie van hele sectoren. Binnen het onderwijs wordt ook steeds meer ICT toegepast. Echter, zonder dat dit  heeft geleid tot grote verande... Lees verder
En als we nu eens geen ICT voor leren inzetten…
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

En als we nu eens geen ICT voor leren inzetten…

Het invoeren van ‘technology enhanced learning’ vergt veel van een organisatie. Wat zou er gebeuren als een onderwijsinstelling of opleidingsinstituut niet zou investeren in ICT voor leren, opleiden en onderwijs? Onderwijsinstellingen kunnen beter de ‘organisatorische pijn’ ... Lees verder
Leveranciers adaptieve leertechnologie hebben beperkte opvatting onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leveranciers adaptieve leertechnologie hebben beperkte opvatting onderwijs

Michael Feldstein heeft kritiek op leveranciers van adaptieve leertechnologie die in feite beweren dat zij begeleiding kunnen automatiseren. Volgens Feldstein snappen deze leveranciers niet wat onderwijs verzorgen is. Zij beschouwen leren niet als een activiteit van lerenden, maar als iets... Lees verder
Binding bij online leren: High touch met high tech
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Binding bij online leren: High touch met high tech

Dit was de titel van een presentatie die ik vandaag heb verzorgd tijdens een studiedag over ‘Binding’ van congresorganisatie Facta. ‘Binding’ wordt gezien als een belangrijke factor bij studiesucces. Volgens mij kun je 'binding' op verschillende manieren bij online leren bevo... Lees verder
Het gebruik van data bij social learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het gebruik van data bij social learning

Janet Laane Effron van HT2 -het bedrijf dat Curatr ontwikkelt- stelt dat we vandaag de dag veel gemakkelijker over data van leeractiviteiten beschikken die ook informatie opleveren over het wel en wee van organisaties. Zij heeft tekst analyse modellen ontwikkeld om de kwaliteit van de conv... Lees verder
De dynamiek van de markt van digitale leeromgevingen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

De dynamiek van de markt van digitale leeromgevingen

Er is op het gebied van digitale leeromgevingen van alles aan de hand. Niet alleen tasten nieuwe aanbieders de marktpositie van marktleider Blackboard aan. Ook kloppen aanbieders van specifieke leertechnologieën aan de poort van de ’stad’ van onderwijsinstellingen. Verder denken ond... Lees verder
Online Educa Berllijn 2016: Owning learning #OEB16
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berllijn 2016: Owning learning #OEB16

Editie 2016 van de Online Educa Berlijn vindt dit jaar plaats van 30 november tot en met 2 december. Waarom zou je hier naar toe moeten gaan? Elk jaar probeert de congresorganisatie interessante onderwerpen onder één noemer te scharen. Dit jaar is dat “Owning learning&... Lees verder
Moeten we maar stoppen met webcolleges?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we maar stoppen met webcolleges?

Een jaar of tien geleden nam de populariteit van het opnemen van hoorcolleges toe. Zoals zo vaak bij nieuwe leertechnologie, temperde het enthousiasme naar verloop van tijd. Is het tijd om afscheid te nemen van de zogenaamde weblectures oftewel webcolleges?   Ronald Spruit van Avans attende... Lees verder
Pagina 20 van 24Eerste   Vorige   15  16  17  18  19  [20]  21  22  23  24  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.