Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een van de belangrijkste kritieken op leermanagement systemen, is dat het betekenisvolle leerprocessen eigenlijk niet ondersteunt. Scheer ze echter ook niet allemaal over één kam. Volgens Lenny DeFranco is er veel kritiek op bestaande leermanagement systemen. DeFranco haalt een recent rapport van Brandon Hall waaruit blijkt dat 40% van de bedrijven bezig is hun LMS te vervangen. Eenderde van de respondenten zou hun LMS niet aan een ander bedrijf aanbevelen. De gebruikersvriendelijkheid laat te wensen over en de functionaliteit is zwak, stelt DeFranco. Maar het belangrijkste knelpunt is datLMS een LMS ‘leren en ontwikkelen’ onvoldoende faciliteert. Je kunt leren volgens DeFranco namelijk niet ‘managen’. Rather than letting people drive their own learning, LMSes micromanage the experience to no one’s benefit. Volgens Lenny DeFranco leidt leren tot continue verbetering van prestaties. Leren leidt tot betrokken medewerkers, en faciliteert het de cultuur van een organisatie. Een LMS draagt daar niet aan bij. Bovendien ontbreken feedback loops tussen de verschillende betrokkenen. Er is eerder sprake van ‘dictaat’ -bestudeer dit- dan van dialoog. Het beschikbaar stellen van content leidt volgens DeFranco niet tot gedragsverandering. En dat is wat je eigenlijk beoogt. Daarvoor is het nodig dat je leerinhouden over een langere tijd herhalend kunt bestuderen, dat je jezelf kunt testen en dat er bijvoorbeeld sprake is van veel variatie. Verder is scenariogebaseerd leren van belang. It doesn’t, therefore, move the needle of business performance very much at all. Een paar opmerkingen hierbij:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.