Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Overzicht leertechnologieën als hulpmiddel bij ontwerpsessies
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht leertechnologieën als hulpmiddel bij ontwerpsessies

In het kader van één van mijn projecten, heb ik een overzicht gemaakt van typen leertechnologieën. Dit overzicht is bedoeld als hulpmiddel bij ontwerpsessies. Veel docenten weten niet wat voor typen leertechnologieën beschikbaar zijn, en wat je er mee kunt. Ik prete... Lees verder
702010. Naar 100% performance (boekbespreking)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

702010. Naar 100% performance (boekbespreking)

Ongeveer een jaar geleden zag de publicatie ‘702010. Naar 100% performance’ het licht. In deze blogpost wil ik uitgebreid stil staan bij deze uitgave.   Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik het boek ‘702010. Naar 100% performance’ van Jos Arets, Vivian Heijnen en ... Lees verder
Top 200 Tools voor Leren, editie 2016
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Top 200 Tools voor Leren, editie 2016

Voor de tiende keer zal Jane Hart een top 200 van de meest gebruikte leertechnologieën samenstellen. Ook jij kunt meestemmen.  De afgelopen jaren heeft Jane een top 100 samengesteld. Veel mensen doen daar aan mee (ik meestal ook). Uiteraard gaat het daarbij niet om een representatief onde... Lees verder
Van diploma naar ‘nanodegree’?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van diploma naar ‘nanodegree’?

Voor technologie-bedrijven als Google of AT&T hoeven aankomende werknemers niet persé over een diploma te beschikken. Zij erkennen ook ‘nanodegrees’ die online behaald zijn bij een particuliere opleider als Udacity. De toekomst van het onderwijs?  CNBC besteedde de a... Lees verder
We leven in een VUCAST-wereld (en wat betekent dat voor leren?)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

We leven in een VUCAST-wereld (en wat betekent dat voor leren?)

'VUCA' is een veelgebruikt begrip om maatschappelijke veranderingen aan te duiden. Volgens Eric McNulty van Harvard's National Preparedness Leadership Initiative ontbreekt er echter wat aan ‘VUCA’. En wat betekent dit voor leren en ontwikkelen? De term ‘VUCA’ bestaat al ... Lees verder
Heeft onderwijs digitale leeromgeving nodig?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Heeft onderwijs digitale leeromgeving nodig?

Bij tijd en wijle worden kritische bijdragen gepubliceerd over nut en noodzaak van de digitale leeromgeving. Nu menig onderwijsinstelling in ons land (gedwongen) bezig is met een heroriëntatie op de DLO is het opportuun om weer eens naar enkele argumenten te kijken.    Als ik presen... Lees verder
Hoe zes C’s kunnen helpen uitval bij online leren te voorkomen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zes C’s kunnen helpen uitval bij online leren te voorkomen

Is online leren alleen geschikt voor intrinsiek gemotiveerde lerenden, of kun je via je ontwerp lerenden juist ook motiveren? Dit laatste is inderdaad het geval. Wat zijn dan ontwerpprincipes?  Michelle Pacansky-Brock gaat in de bijdrage Unpacking the Problem of Unmotivated Online Students... Lees verder
De plank misslaan bij social learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

De plank misslaan bij social learning

‘Social learning’ is eigenlijk net zo’n vreemde term als ‘blended learning’ of ‘e-learning’. Mede daarom zie je dat in de praktijk leidt tot blunders, misconcepties en misvattingen.   Ik heb de bijdrage 20 Mistakes Learning Teams Make About Social Lea... Lees verder
Wat belemmert kennis delen bij e-learning?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat belemmert kennis delen bij e-learning?

Een kennissamenleving gedijt bij het delen van kennis. Bepaalde e-learning concepten zijn hier ook op gebaseerd. Lerenden ervaren echter diverse barrieres bij het delen van kennis. Welke zijn dat en wat is daar aan te doen?   Daarover gaat het artikel “Knowledge sharing barriers facin... Lees verder
De organisatie van ’kenniswerk’ is een leerproces
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

De organisatie van ’kenniswerk’ is een leerproces

Verbeteringen en innovaties van producten, services en processen komen steeds vaker tot stand doordat werknemers in staat zijn actuele kennis toe te passen en om te zetten in toegevoegde waarde voor de organisatie en diens belanghebbenden. Volgens Maura Thomas maken organisaties echter een... Lees verder
Data science bij HR binnen arbeidsorganisaties
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Data science bij HR binnen arbeidsorganisaties

Binnen veel sectoren is het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden data een actueel thema. Ook op het gebied van human resource development binnen meer omvangrijke arbeidsorganisaties. Data science kan dan een flinke impact hebben.    Peter Day van BBC News heeft een bijdrage ge... Lees verder
Formeel leren niet altijd passende aanpak bij implementatie e-learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Formeel leren niet altijd passende aanpak bij implementatie e-learning

Hoe komt het dat de ene docent en opleider wel aan de slag gaat met ‘technology enhanced learning’, en de andere niet? Deze vraag krijg ik regelmatig gesteld. In deze bijdrage probeer ik daar een reactie op te geven.   Organisaties investeren vaak veel tijd en geld in studiedagen ... Lees verder
Performance support and L&D: taking it further #nle2016
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Performance support and L&D: taking it further #nle2016

Gisteren vond in Den Bosch het jaarlijkse Next Learning event plaats. De openings-keynote werd verzorgd door Marc Rosenberg. Hij pleitte ervoor dat performance support deel uit maakt van een breed ecosysteem op het gebied van leren en ontwikkelen. Als organisatie zul je zo’n ecosysteem moeten ... Lees verder
Hoe krijgt leren vorm in deze ‘VUCA’-wereld?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe krijgt leren vorm in deze ‘VUCA’-wereld?

Er wordt wel een gezegd dat we in een ‘VUCA-world’ leven. Dit zou ook gevolgen moeten hebben voor de manier waarop ‘leren en ontwikkelen’ vorm krijgen. Daarbij wordt wel eens gerefereerd aan ’social learning’. Volgens mij wordt ‘leren en ontwikkelen’ o... Lees verder
Wat kost het ontwikkelen van één uur ‘online leren’?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat kost het ontwikkelen van één uur ‘online leren’?

Deze veel gestelde vraag is m.i. niet klip en klaar te beantwoorden. Je kunt wel een aantal factoren benoemen die van invloed zijn op de kostprijs. Op die factoren wil ik in deze bijdrage ingaan. Ongeveer een jaar of 15 geleden werd er vaak van uit gegaan dat een kwalitatief hoogwaardige online mod... Lees verder
Gids voor gamification: prima inleiding
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gids voor gamification: prima inleiding

Op dinsdag 12 april aanstaande wordt de Gids voor Gamification gelanceerd. Ik mocht afgelopen vrijdag al een exemplaar ontvangen. Wat mij betreft is het een prima inleiding op gamification, waarbij achtergronden en principes in een praktisch stappenplan zijn vertaald. Deze mede dankzij de illustrat... Lees verder
Waarom het concept van de flipped classroom kan mislukken?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het concept van de flipped classroom kan mislukken?

Als je aan de slag gaat met het concept van de flipped classroom, kun je tegen een aantal zaken aanlopen. Zo kan ‘peer instruction’ niet van de grond komen, kan het gebruik van student response systemen mislukken of kan het gebeuren dat lerenden video’s niet in eigen tempo bekijken... Lees verder
Over de effectiviteit van ICT en leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Over de effectiviteit van ICT en leren

Leidt het gebruik van ICT wel tot effectief leren? De publicatie ‘Visible Learning’ geeft inzicht in die vraag. Op het eerste oog lijkt onderzoeker John Hattie niet erg onder de indruk van de effecten. Je moet bij Hattie echter dieper graven voor de nuance.    John Hattie is ... Lees verder
Krijgen we te maken met een ‘Uber’ voor onderwijs en opleiden?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Krijgen we te maken met een ‘Uber’ voor onderwijs en opleiden?

Internettechnologie draagt bij aan ‘disruptie’ binnen tal van sectoren. Denk aan de taxibranche of aan de muziekindustrie. Onderwijs en opleiden zijn niet te vergelijken met dergelijke branches. Toch verwacht ik dat met name ‘een leven lang leren’ te maken krijgt met disrupti... Lees verder
Achttien e-learning trends
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Achttien e-learning trends

Donderdag 25 februari 2016 vond een webinar plaats waarin ik achttien trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning de revue heb laten passeren. Er zijn er overigens meer.   Het webinar werd georganiseerd door Crowdale, dat regelmatig vrij toegankelijke webinars faciliteert. De opname... Lees verder
Pagina 21 van 24Eerste   Vorige   15  16  17  18  19  20  [21]  22  23  24  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.