Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Technologische trends relevant voor leren, opleiden en onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Technologische trends relevant voor leren, opleiden en onderwijs

Al meer dan twintig jaar presenteert Mary Meeker internet trends. Zo ook dit jaar. In bijna 300 slides neemt zij je mee in ontwikkelingen op het gebied van het gebruik van internet in het algemeen, mobiele technologie, online verkopen, stemaansturing, de marktpositie van tech giganten, de adopt... Lees verder
 Verandert de wijze waarop nieuwe technologie wordt geadopteerd?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Verandert de wijze waarop nieuwe technologie wordt geadopteerd?

In de loop der jaren is heel wat gepubliceerd over de adoptie van nieuwe technologie door docenten en opleiders. Verloopt dit proces vandaag de dag anders dan, zeg, vijftien jaar geleden?[ Die vraag stelt Gordon Lewis zich in The changing face of technology adoption. Technologie is immers alomtegen]... Lees verder
Pre-Conference Events Online Educa Berlijn bekend #oeb18
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Pre-Conference Events Online Educa Berlijn bekend #oeb18

De editie 2018 van de Online Educa Berlijn vindt dit jaar van 5 tot en met 7 december plaats. Gisteren zijn de Pre-Conference Events aangekondigd.   De Online Educa Berlijn begint officieel op donderdagochtend 6 december. Op 5 december 2018 vinden er al Pre-Conference Events plaats. Dit zijn ... Lees verder
Gaat artificiële intelligentie doorbreken op het gebied van leren en ontwikkelen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gaat artificiële intelligentie doorbreken op het gebied van leren en ontwikkelen?

Er is vermoedelijk geen technologische ontwikkeling die zo’n tegenstrijdige gevoelens oproept als artificiële of kunstmatige intelligentie. Gaan deze technologische toepassingen op korte termijn breed toegepast worden, als het gaat om leren en ontwikkelen? Donald Taylor heeft een inter... Lees verder
Hoe houd je jezelf bij ‘de les’ bij online leren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe houd je jezelf bij ‘de les’ bij online leren?

Online leren heeft voordelen voor lerenden op het gebied van flexibiliteit. Je ziet helaas ook dat lerenden relatief vaak uitvallen bij online leren. Online leren vraagt namelijk meer van je als het gaat om motivatie, zelfdiscipline en betrokken blijven. Als lerende kun je daar ook zelf wat aan doen... Lees verder
Hoeveel leer je door uitsluitend naar een expert te kijken?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoeveel leer je door uitsluitend naar een expert te kijken?

Niet veel. Je gaat wel jezelf overschatten. Is het kijken naar instructievideo’s dan zinloos? Dat hangt ervan af. De vriend van mijn nichtje heeft laatst zijn nieuwe huis verbouwd, onder meer door metselen en stukadoren via YouTube-video’s af te kijken en vervolgens toe te passen. Ik de... Lees verder
Wat digitale leeromgevingen van Netflix kunnen leren…(en wat niet)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat digitale leeromgevingen van Netflix kunnen leren…(en wat niet)

Ik vind het absurd als organisaties roepen dat zij de “Netflix van opleiden en onderwijs” willen worden ( hier en hier). In een aantal opzichten kunnen digitale leeromgevingen zich echter wel laten inspireren door Netflix. In ieder geval tot op zekere hoogte. Steve Wainwright van Ski... Lees verder
Platforms voor het faciliteren van online samenwerken en samenwerkend leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Platforms voor het faciliteren van online samenwerken en samenwerkend leren

Traditionele leermanagementsystemen zijn niet altijd heel geschikt voor het faciliteren van online samenwerken en voor online samenwerkend leren. Op het gebied van platforms voor online samenwerken en samenwerkend leren is de keuze echter reuze. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken welke a... Lees verder
Waarom we ‘platformisering’ van onderwijs en opleiden niet moeten nastreven
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waarom we ‘platformisering’ van onderwijs en opleiden niet moeten nastreven

Je leest vaker over organisaties die Netflix of Spotify van onderwijs en opleiden willen zijn. Er zijn echter voldoende redenen waarom we ‘platformisering’ van onderwijs en opleiden niet moeten willen. Tot voor kort waren organisaties verantwoordelijk voor het ontwerpen, produceren, ass... Lees verder
Impressie NextLearning 2018: transitie in leren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie NextLearning 2018: transitie in leren?

We staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie waarbinnen ontwikkelingen als artificiële intelligentie en robotisering bijdragen aan grote veranderingen in verschillende bedrijfstakken. Zal dat ook het geval zijn met leren, opleiden en onderwijs? Op 24 april j.l. vond editie... Lees verder
30 april 2018: Deadline call for proposals Online Educa Berlijn 2018
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

30 april 2018: Deadline call for proposals Online Educa Berlijn 2018

Hoe zullen we leren van leren te houden? Dit is het centrale thema van editie 2018 van de Online Educa Berlijn die van 5 tot en met 7 december dit jaar plaatsvindt. Interesse om hier een bijdrage aan te leveren? Je kunt tot 30 april aanstaande een voorstel voor een sessie indienen. D... Lees verder
Leertechnologie mag wat kosten. Maar hoeveel?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Leertechnologie mag wat kosten. Maar hoeveel?

Een digitale leeromgeving bestaat uit een samenhangend geheel aan applicaties die gebruikt kunnen worden voor processen als het geven van begeleiding, het faciliteren van samenwerken of het ontwikkelen en afnemen van toetsen. Idealiter willen we gebruikers daarbij ook nog keuzevrijheid geven in appl... Lees verder
Waarom veel L&D’ers en docenten in mythes rond leren geloven
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waarom veel L&D’ers en docenten in mythes rond leren geloven

Een tijd geleden heb ik geblogd over waarom docenten bevindingen uit onderzoek dikwijls niet toepassen. Onlangs las ik een artikel over waarom mensen in complottheorieën geloven. Ik vraag me daarbij af of de onderliggende oorzaken daarvan niet ook van toepassing zijn op het geloof in mythes ron... Lees verder
Is het mogelijk om kwalitatief hoogwaardige en goedkope online opleidingen aan te bieden?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Is het mogelijk om kwalitatief hoogwaardige en goedkope online opleidingen aan te bieden?

De hype rond massive open online courses (MOOCs) ligt gelukkig al weer een paar achter ons. Dat wil echter niet zeggen dat geen ontwikkelingen plaats vinden op het gebied van MOOCs. Gelukkig wel. In deze bijdrage beschrijf ik er twee.   In Online, Cheap — and Elite beschrijft Lindsay Mc... Lees verder
Voor- en nadelen van microlearning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Voor- en nadelen van microlearning

Bij microlearning kunnen lerenden leerstof in korte tijd bestuderen, omdat het gaat om afgebakende eenheden die gericht zijn op de uitvoering van een specifieke taak of die betrekking hebben op een specifiek onderwerp. Microlearning wordt vooral in gezet op het gebied van leren en ontwikkelen in arb... Lees verder
Waarom directe instructie geen eenrichtings lesgeven is
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waarom directe instructie geen eenrichtings lesgeven is

Twee dagen geleden pleitte hoogleraar Filip Dochy tijdens het CvI-congres ervoor om te stoppen met “eenrichtings lesgeven”. In deze bijdrage wil ik duidelijk maken dat dit niet betekent dat je moet stoppen met “directe instructie”. Dochy pleitte er onder meer voor dat &ldq... Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Mythes rond werkplek leren

De ‘leerpiramide’ en ‘leerstijlen’ zijn beruchte mythes op het gebied van onderwijs en opleiden. Maar ook werkplek leren kent eigen mythes.  Dat stelt Todd Tauber in een al wat ouder maar nog steeds actuele bijdrage in de Chief Learning Officer. Op basis van een onderzo... Lees verder
Online Educa Berlijn 2018: Learning to Love Learning (call for proposals geopend) #OEB18
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa Berlijn 2018: Learning to Love Learning (call for proposals geopend) #OEB18

Hoe zullen we leren van leren te houden? Dit is geen ‘flower power’-vraag, maar een cruciale kwestie in een tijd waarin leren en ontwikkelen een centraal onderdeel vormen van ons leven. Tevens is dit het centrale thema van editie 2018 van de Online Educa Berlijn die van 5 tot en met 7 de... Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nieuwe aanpak om leren en ontwikkelen te evalueren

Werknemers nemen deel aan diverse leeractiviteiten. Maar met welke resultaten? Op het gebied van Learning & Development wordt dikwijls terug gegrepen op het werk van Kirkpatrick om leren te evalueren. Ondanks dat deze aanpak veel is bekritiseerd. Er is nu een alternatief beschikbaar. Will Tha... Lees verder
Kun je leren presenteren dankzij virtual reality?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kun je leren presenteren dankzij virtual reality?

Een jaar of vijftien geleden was de heersende opvatting dat e-learning gebruikt kon worden voor het vergaren van kennis, maar niet voor het ontwikkelen van vaardigheden. De laatste jaren hebben online videotoepassingen, simulaties en serious games laten zien dit geen correcte veronderstelling is. Va... Lees verder
Pagina 16 van 24Eerste   Vorige   11  12  13  14  15  [16]  17  18  19  20  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.