Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De CEO van Pearson gelooft niet dat het onderwijs te maken krijgt met een vergelijkbare disruptieve innovatie als de muziekindustrie. Het onderwijs wellicht niet. Maar wat te denken van de educatieve uitgeverijen?
The Telegraph heeft een interview gepubliceerd met John Fallon, de geplaagde CEO van Pearson (vermoedelijk ’s werelds grootste educatieve uitgeverij en ‘educatieve data baron’). Pearson’s aandelenkeurs is in een jaar tijd gehalveerd. Ze moeten drastisch in de kosten snijden, en hebben aangekondigd 4000 banen te schrappen. Volgens The Telegraph zijn investeerders bang dat de focus van Pearson op onderwijs verkeerd zal uitpakken, omdat lerenden steeds vaker kunnen beschikken over gratis en goedkope online bronnen. CEO Fallon wijt de teruglopende inkomsten in de VS vooral aan teruglopende deelname aan hoger onderwijs. Hij werpt de analogie met de muziekindustrie ver van zich:
“That can’t happen with university courses and testing. Open education resources have a role to play; a Harvard professor giving a free lecture online is great, but it is not the same as what happened in the music market. “What others might call a structural shift we would call responding to customers.
Volgens mij is het belangrijk hierbij een onderscheid te maken in het onderwijs en de educatieve uitgeverijen. Het onderwijs zal m.i. pas echt te maken krijgen met disruptieve innovatie en digitale transformatie als één van de volgende of beide ontwikkelingen praktijk worden:
Ik verwacht daarom niet dat het onderwijs op korte termijn daadwerkelijk te maken krijgt met disruptieve innovatie. Dat geldt volgens mij echter niet voor de educatieve uitgeverijen. Bedrijven als Pearson krijgen in toenemende mate te maken met initiatieven die hun positie op het gebied van leerstofontwikkeling ondermijnen. In een beknopte reactie op het artikel in The Telegraph
verwijst Stephen Downes
terecht naar YouTube waar veel content te vinden is. Andere ontwikkelingen zijn:
Bedrijven als Pearson zullen nieuwe services moeten ontwikkelen om toegevoegde waarde te hebben voor het onderwijs. Op het gebied van content onderscheid je je niet. Verder kunnen docenten ook al zelf adaptieve leerpaden ontwikkelen. In dit verband vind ik het opvallend dat CEO Fallon het in dit artikel verder niet heeft over het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden educatieve data. Pearson heeft hier de laatste jaren fors in geïnvesteerd. Wellicht kan met op basis hiervan nieuwe producten en diensten ontwikkelen waarmee men een nieuwe positie kan verwerven.
Afbeelding: Jonathasmello - Own work, CC BY 3.0, $3
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.