Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Chatbots voor leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Chatbots voor leren

Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie. Deze applicaties zullen in toenemende mate worden ingezet voor leren. Wat zijn nu al mogelijkheden en beperkingen? Chatbots zijn robots die met geschreven tekst automatisch kunnen reageren op vragen van gebruikers. Je ziet deze chatbots st... Lees verder
Krijgt corporate learning te maken met digitale transformatie?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Krijgt corporate learning te maken met digitale transformatie?

Cursussen en trainingen zijn waarschijnlijk nog steeds dominant als het gaat om ‘corporate learning’. Maar er vindt mede dankzij digitalisering wel een verschuiving plaats naar alternatieve vormen van leren. Ik erger me dikwijls aan Amerikaanse auteurs die steeds beweren dat technologie... Lees verder
Het gaat om de didactiek, suffie
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Het gaat om de didactiek, suffie

Het afgelopen weekend besteedde Pedro de Bruyckere aandacht aan een onderzoeksartikel (pdf) waaruit blijkt dat volledig online leren tot slechtere studieresultaten leidt dan face-to-face onderwijs. Als je echter kijkt naar de redenen, is er zeker hoop voor volledig online leren. ... Lees verder
Het succes van het Philadelphia Leerhuis
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Het succes van het Philadelphia Leerhuis

Het Philadelphia Leerhuis faciliteert leren en ontwikkelen binnen de gelijknamige landelijke zorginstelling. Verleden jaar heeft men een onderscheiding gewonnen waaruit de waardering blijkt voor hun vernieuwende werk. Wat kenmerkt de aanpak van dit leerhuis?   Verleden week donderdagmiddag ... Lees verder
Formeel en informeel leren: combineer het beste van beide werelden
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Formeel en informeel leren: combineer het beste van beide werelden

Ik krijg -met name op Twitter- regelmatig de indruk dat je een socialist en een kapitalist gemakkelijker op één lijn krijgt dan adepten van ‘informeel leren’ en aanhangers van ‘formeel leren’. Terwijl je beide ‘werelden’ volgens mij prima kunt vereni... Lees verder
Impressie bijeenkomst Next generation digital learning architecture
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie bijeenkomst Next generation digital learning architecture

We praten al vele jaren over een digitale leeromgeving die bestaat uit een samenhangend geheel aan applicaties. Toch kiezen veel instellingen nog steeds voor een all-in-one systeem omdat een modulair systeem nog niet echt ‘te krijgen’ is. Er gloort echter hoop aan de horizon.  Ik h... Lees verder
Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van digitaal leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van digitaal leren

Technologische ontwikkelingen en veranderende opvattingen over leren en ontwikkelen hebben belangrijke gevolgen voor leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties. In deze bijdrage vat ik tien ontwikkelingen op het gebied van digitaal leren samen, en voorzie ze waar nodig van commentaar. Jos... Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Digitaliserings-sceptici hebben beperkte opvatting van digitalisering en onderwijs

Het afgelopen weekend verscheen in Trouw het artikel ‘Is kennis niet een beetje achterhaald?’ In dit artikel wordt ‘digitalisering van het onderwijs’ gekoppeld aan de (m.i. onzinnige) discussie of je kennis nog via onderwijs moet verwerven. Ik stoor me hier aan. In het ... Lees verder
Over de complexe relatie tussen motivatie en leren (met en zonder ICT)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Over de complexe relatie tussen motivatie en leren (met en zonder ICT)

Het klinkt zo plausibel. Als lerenden meer gemotiveerd zijn, werken ze harder en daardoor leren ze meer. Helaas is de werkelijkheid ingewikkelder. Ik ben er ook lange tijd vanuit gegaan dat motivatie een belangrijke voorwaarde voor leren is, en dat gamification daarom belangrijk is. Paul Kirschner ... Lees verder
Artificiële intelligentie: drivers, toepassingen en toekomst
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Artificiële intelligentie: drivers, toepassingen en toekomst

Artificiële intelligentie is waarschijnlijk de belangrijkste technologische ontwikkeling van dit moment. Een ontwikkeling waarvan we de gevolgen nog niet heel goed kunnen overzien. McKinsey heeft een aantal video’s gepubliceerd waarin experts hun licht laten schijnen op deze ontwikkeling.... Lees verder
Wat zou er gebeuren als hoorcolleges niet meer erkend worden als contactonderwijs?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat zou er gebeuren als hoorcolleges niet meer erkend worden als contactonderwijs?

Hoorcolleges zijn ogenschijnlijk onuitroeibare maar niet zo heel effectieve vormen van onderwijs. Zelfs bevlogen sprekers kunnen lerenden niet meer boeien. Je kunt echter ook vraagtekens stellen bij alternatieven. Larry Ferlazzo heeft een aantal artikelen verzameld die gaan over de inef... Lees verder
Wat moeten lerenden na afloop van een e-learning cursus doen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat moeten lerenden na afloop van een e-learning cursus doen?

Bij het ontwikkelen van een e-learning cursus moet je je een aantal vragen stellen. Een van die vragen leidt tot betekenisvolle interacties. Nieuwe technologieën kunnen hier een impuls aan geven. Tom Kuhlmann blogt naar aanleiding van een workshop over de kern van interactieve e-lear... Lees verder
Recensie Learning Technologies in the Workplace
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Recensie Learning Technologies in the Workplace

Een tijd geleden heb ik Learning Technologies in the Workplace van Donald Taylor aangeschaft. Ik heb het boek doorgenomen en wil mijn positieve impressie graag delen. Learning Technologies in the Workplace gaat over de implementatie van leertechnologie binnen arbeidsorganisaties. Volg... Lees verder
Wat kan opleiden en onderwijs leren van de professionele sport?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat kan opleiden en onderwijs leren van de professionele sport?

Hockey, American Football, basketbal, schaatsen. Binnen deze en andere sporten worden data-analyses gebruikt om verbeteringen te realiseren. Opleidingen en het onderwijs kunnen van deze aanpak leren. Maar we moeten ook oog hebben voor de beperkingen. Binnen de professionele sport wordt het analys... Lees verder
Online Educa Berlijn 2017: Learning Uncertainty
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa Berlijn 2017: Learning Uncertainty

Dit jaar vindt de Online Educa Berlijn na de Sinterklaas plaats, en wel van 6-8 december 2017. Ik zal er weer bij zijn. Inmiddels zijn de thema’s en subthema’s bekend, net als de eerste sprekers. Je kunt ook een voorstel indienen voor een sessie.  Het centrale thema van d... Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe kun je ervoor zorgen dat lerenden daadwerkelijk leren bij online leren?

Er wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van online leren. Om te voorkomen dat lerenden minder effectief leren of voortijdig stoppen met online leren, zul je extra veel aandacht moeten besteden aan het ontwerp van de cursus of module. In deze blogpost vat ik enkele ontwerpprincipes samen. Deze o... Lees verder
Mogelijkheden en beperkingen van performance support
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Mogelijkheden en beperkingen van performance support

Performance support is gericht op leren, op het moment dat medewerkers het geleerde daadwerkelijk binnen hun werk moeten toepassen. Veel organisaties passen deze manier van leren beperkt toe. Daarmee mist men kansen om het werk te verbeteren. Tegelijkertijd moeten we ook oog hebben voor de beperking... Lees verder
Innovatie van arbeid vraagt om andere benaderingen van leren en ontwikkelen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Innovatie van arbeid vraagt om andere benaderingen van leren en ontwikkelen

De L&D-functie of HRD-functie binnen organisaties wordt regelmatig ter discussie gesteld. Doet men wel de goede dingen? Hoe zou deze functie eruit kunnen zien binnen organisaties waarin innovatie aan de orde van de dag is? Dat zijn namelijk steeds meer organisaties.  Clark Quinn heeft een&... Lees verder
Wat bevordert de nieuwe lerende organisatie?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat bevordert de nieuwe lerende organisatie?

Het concept van de ‘lerende organisatie’ is nodig aan herijking toe. Op basis van een data-analyse onderscheidt Towards Majority zes kenmerken van de nieuwe lerende organisatie. Als organisaties deze kenmerken willen hebben, dan betekent dit niet minder dan een transformatie va... Lees verder
Kunnen we het ‘transferprobleem’ oplossen door leren op de werkplek?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-05-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kunnen we het ‘transferprobleem’ oplossen door leren op de werkplek?

Is sprake van een ‘kennis en transfer probleem’? En is werkplek leren de succesfactor voor dit probleem? Charles Jennings gaat op zijn blog in op een bekend fenomeen in het land van leren en ontwikkelen: het ‘kennis en transfer probleem’ Jennings stelt dat je uiteraard geen... Lees verder
Pagina 18 van 24Eerste   Vorige   13  14  15  16  17  [18]  19  20  21  22  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.