Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij tijd en wijle worden kritische bijdragen gepubliceerd over nut en noodzaak van de digitale leeromgeving. Nu menig onderwijsinstelling in ons land (gedwongen) bezig is met een heroriëntatie op de DLO is het opportuun om weer eens naar enkele argumenten te kijken.
Als ik presentaties verzorg, dan krijg ik ook regelmatig de vraag of onderwijsinstellingen wel een digitale leeromgeving nodig hebben. Daarmee worden de alles-in-één oplossingen bedoeld zoals Canvas van Instructure, Brightspace van Desire2Learn, BlackBoard of Moodle. Is de digitale leeromgeving geen achterhaald concept of leertechnologie? Kunnen we niet uit de voeten met een oplossing als Office 365 in combinatie met toepassingen als Turn It In, Question Mark Perception, Peerwise, WordPress, enzovoorts?
Leigh Blackall refereert aan het feit dat al heel lang over dit onderwerp wordt gediscussieerd. Hij ergert zich aan de pragmatische discussies die hij wijt aan warrig leiderschap. Hij meent dat digitale leeromgevingen niet bijdragen aan rijke en naadloze leerervaringen. Mensen leren volgens hem niet op basis van voorgedefinieerde structuren. Digitale leeromgevingen vormen in feite belemmeringen voor hoe mensen leren.
Volgens Blackall is sprake van tegenstellingen tussen wat binnen het hoger onderwijs wordt gezegd, en wat wordt gedaan. We vinden bijvoorbeeld dat “one size doesn’t fit all”, terwijl we tegelijkertijd willen dat lerenden en docenten dezelfde digitale leeromgeving gebruiken. We willen toegankelijk, betekenisvol en ‘engaging’ leren faciliteren, maar sluiten lerenden vervolgens op in een omgeving die in het niets lijkt op het internet. We streven naar efficiëntie, maar geven vervolgens kapitalen uit aan suboptimale systemen. En we willen meer aansluiten op individuele behoeften van lerenden, maar we geven hen toegang tot systemen die persoonlijk leren nauwelijks faciliteren.
Blackal besteedt ook aandacht aan argumenten die worden gebruikt om aan te geven dat een digitale leeromgeving, mits goed gebruikt, wel relevant is:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.