Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een kennissamenleving gedijt bij het delen van kennis. Bepaalde e-learning concepten zijn hier ook op gebaseerd. Lerenden ervaren echter diverse barrieres bij het delen van kennis. Welke zijn dat en wat is daar aan te doen?
Daarover gaat het artikel “Knowledge sharing barriers facing e-learners” van Al -Ali- Hussain. Hij heeft binnen het Institute of Banking Studies uit Koeweit een onderzoek uit gevoerd. Hij kijkt daarbij naar online cursussen. Zijn bevindingen zijn echter vooral ook van waarde voor andere leeractiviteiten waar kennis delen cruciaal is, zoals 'learning communities'.
Je kunt veel kanttekeningen bij het onderzoek plaatsen (zie het eind van deze bijdrage). Het overzicht van barrières is echter nuttig, en dat geldt ook voor de aanbevelingen. Volgens Hussain kun je vijf typen barrières bij kennis delen onderscheiden:
spread throughout an organization with leadership roles and functions being performed by various people who do not necessarily hold formal leadership positions.
Hussain heeft maar een kleinschalig onderzoek uitgevoerd (vragenlijst onder 16 medewerkers, plus één interview met een leidinggevende). Verder valt op dat een datum bij het artikel ontbreekt, evenals een literatuurlijst. De bronnen in de tekst zijn behoorlijk oud (de jongste is uit 2003), het artikel zelf mogelijk ook.
De belemmeringen zijn echter voor een groot deel herkenbaar, al kies ik voor een andere ordening. De aanbevelingen vind ik nuttig al ontbreken m.i. aanbevelingen gericht op de leeromgeving.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.