Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Voor technologie-bedrijven als Google of AT&T hoeven aankomende werknemers niet persé over een diploma te beschikken. Zij erkennen ook ‘nanodegrees’ die online behaald zijn bij een particuliere opleider als Udacity. De toekomst van het onderwijs?
Volgens CNBC heeft Sebastian Thrun van Udacity voor deze aanpak gekozen om het vrijblijvende karakter van MOOCs terug te dringen. Mede hierdoor maakten veel deelnemers de grootschalige online cursussen van Udacity niet af. Tegelijkertijd signaleerde Udacity ook kansen op de mondiale markt.
Sinds Udacity deze strategie toepast hebben 11.000 lerenden deelgenomen aan de programmas'. Daarvan hebben er 3.000 de ‘nanodegree’-programma’s daadwerkelijk binnen 12 maanden afgerond. Udacity probeert lerenden inmiddels verder te verleiden deel te nemen aan deze programma’s door een baangarantie te koppelen aan het behalen van een certificaat. Je betaalt dan meer voor de ‘nanodegree’, maar je krijgt je geld volledig terug als je binnen zes maanden geen relevante baan hebt.
Dergelijke programma’s zullen volgens mij in toenemende mate belangrijk worden voor de markt van een leven lang leren. Mits lerenden er de relevantie van inzien, en mits bedrijven ‘nanodegrees’ waarderen. Particuliere opleiders en deeltijd-opleidingen doen er goed aan om op deze ontwikkeling in te spelen. Als het even kan, zou ik dan kiezen tussen een mix van online leren en face-to-face leren.
Als het reguliere onderwijs vervangen zou worden door ‘nanodegrees’ dan impliceert dat m.i. echter een verschraling van het onderwijs, die ook ten koste gaat van de ontwikkeling van lerenden. Deze ‘nanodegrees’ zijn immers gericht op specifieke bekwaamheden, en niet op zaken als ‘Bildung’ of bekwaamheden zoals kritisch denken.
Verder vind ik het wel interessant om te lezen hoe een bedrijf als Udacity probeert een nieuw verdienmodel voor opleiden te implementeren, en hoe men probeert lerenden te verleiden om programma’s af te ronden. Dat je dat niet alleen kunt doen via financiële prikkels, blijkt uit het feit dat nog steeds zo’n 8.000 deelnemers de ‘nanodegree’programma’s niet binnen een jaar afronden.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.