Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De ‘leerpiramide’ en ‘leerstijlen’ zijn beruchte mythes op het gebied van onderwijs en opleiden. Maar ook werkplek leren kent eigen mythes.
Dat stelt Todd Tauber in een al wat ouder maar nog steeds actuele bijdrage in de Chief Learning Officer. Op basis van een onderzoek van zijn bedrijf naar opvattingen over leren en ontwikkelen formuleert hij er drie:
Uiteraard kun je kanttekeningen plaatsen bij onderzoek dat gebaseerd is op opvattingen. Desalniettemin herken ik vooral de eerste twee mythes. Leerprofessionals hebben lang niet altijd zicht op de wijze waarop werknemers zich ontwikkelen. Ook heb ik al vaker gepleit voor de inzet van diverse typen leeractiviteiten. Wel moeten we daarbij oog hebben voor de kwaliteit en effectiviteit van leeractiviteiten (zowel formeel als informeel). Wat dat betreft valt er nog het een en ander te verbeteren.
Mythe drie herken ik minder. Er wordt namelijk al veel langer gepleit voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid op het gebied van leren en ontwikkelen. Ook weten we dat de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden in het kader van een leven lang leren belangrijk en ingewikkeld is.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.