Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Werknemers nemen deel aan diverse leeractiviteiten. Maar met welke resultaten? Op het gebied van Learning & Development wordt dikwijls terug gegrepen op het werk van Kirkpatrick om leren te evalueren. Ondanks dat deze aanpak veel is bekritiseerd. Er is nu een alternatief beschikbaar.
Will Thalheimer heeft vandaag het Learning-Transfer Evaluation Model (LTEM) gelanceerd. Thalheimer is daarbij bepaald niet over een nacht ijs gegaan (dit versie 11). Hij meent dat het Kirkpatrick-Katzell model veel schade heeft berokkend omdat deze manier van evalueren heeft geleid tot niet-adequate evaluaties en slechte learning designs.
Het Learning-Transfer Evaluation Model onderscheidt acht niveaus. Thalheimer heeft een toelichtend rapport geschreven van 34 pagina’s. De niveaus zijn:
Thalheimer is de eerste om te benadrukken dat dit een arbeidsintensieve manier van evalueren is. Verder valt mij op:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.