Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe krijgt een LXP voldoende toegevoegde waarde?

Hoe krijgt een LXP voldoende toegevoegde waarde?

In Degreed Acquires Adepto: The LXP Showdown Begins beschrijft Josh Bersin enkele relevante ontwikkelingen op de nog jonge markt van Learning Experience Platforms. Het kunnen creëren van waarde voor klanten is hierbij van groot belang.

Verleden week heb ik tijdens de docentendag van de Stichting Praktijkleren de stand van zaken vernomen van de implementatie van PraktijkHub. Dit is een platform waar ICT-docenten content met elkaar kunnen delen en vinden. Daarbij maakt men gebruik van learningCloud, een Learning Experience Platform. PraktijkHub is hiermee waarschijnlijk de meest omvangrijke implementatie van een LXP in Nederland. Een applicatie als learningCloud kent overigens ook andere functionaliteiten dan andere LXP’s. De markt van LXP’s is ook in ontwikkeling.

Meer functionaliteiten gewenst

Josh Bersin schreef onlangs bijvoorbeeld dat LXP-marktleider Degreed onlangs Adapto heeft overgenomen. Adapto profileert zich als een ‘total talent’-platform, dat ‘vraag’ en ‘aanbod’ op het gebied van werk bij elkaar wil brengen. Bersin stelt dat LXP’s in wezen bedoeld zijn om gebruikers op een gebruikersvriendelijke manier cursussen, artikelen en andere vormen van content te laten vinden. Daarbij wordt uitgegaan van profielen van medewerkers (o.a. functies) en van te ontwikkelen vaardigheden (je krijgt daardoor ook inzicht in vaardigheden waarin wordt geïnvesteerd). Een LXP is in feite een reactie op de kritiek op een leermanagement systeem dat hier maar slecht toe in staat is.

De vraag is volgens Bersin echter of deze functie van een LXP voldoende toegevoegde waarde heeft voor klanten. Dat heeft onder meer te maken met de aard van de content die een LXP ontsluit. Een LXP mist echter functionaliteiten waarmee mensen daadwerkelijk kunnen leren. Bersin merkt daarbij ook op dat veel werknemers vooral ook leren via projecten en opdrachten. Daar leer je namelijk als werknemer vaak het meeste van (leren door te doen).

LXP-aanbieders als Degreed en Pathgather willen werknemers dan ook in staat stellen om niet alleen diverse vormen van content te vinden, maar ook projecten/opdrachten waar vaardigheden aan gekoppeld zijn. De meeste bedrijven hebben deze opdrachten/projecten echter nergens opgeslagen.

Drie ontwikkelingen LXP-markt

Bedrijven zijn volgens Bersin wel zoekende hoe zij “talent mobility and gig work inside the company” kunnen faciliteren. Heel veel aanbieders van applicaties op het gebied van L&D bewegen zich nu in deze richting. LXP-aanbieders als Degreed blijven daar niet bij achter.

Bersin schrijft hierover:

I believe the future of “Talent Management Systems” is here: it is this new world of job matching (ATS) connected to learning platform with mobility, assessment, and ongoing skills development in the middle.

Je ziet dan ook een aantal ontwikkelingen:

  • LXP’s worden doorontwikkeld en krijgen meer functionaliteiten. Dat betekent dat verschillende systemen, zoals een LMS en LXP, functioneel gezien meer naar elkaar toe groeien. Dat werd bijvoorbeeld ook al tijdens een sessie van de OEB gesignaleerd.
  • LXP’s gaan samen met andere platformen, waardoor meer krachtige en veelomvattende omgevingen voor leren en ontwikkelen ontstaan. De overname van Adapto door Degreed is daar een voorbeeld van.
  • LXP’s kunnen worden gebruikt als een soort plugin binnen applicaties die worden gebruikt voor, bijvoorbeeld, samenwerking tussen medewerkers (denk aan Teams of Slack). Deze strategie wordt volgens Bersin door Edcast gevolgd.

De eerste twee ontwikkelingen gaan in de richting van een ‘all-in-one’ systeem. De derde ontwikkeling sluit het beste aan op de digitale leeromgeving als een geïntegreerd geheel van samenhangende applicaties.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

07-01

NEXT LEARNING 2020

Door: de Redactie
02-01

Gratis MOOC Migrant Literacies

Door: de Redactie

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-01-2020

Opkomst Microlearning in business