Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Naar aanleiding van een zeer uitvoerige en m.i. te eenzijdige blogpost van Audrey Watters over mislukkingen op het gebied van leertechnologie, stelt Pedro de Bruyckere de vraag of het geen tijd wordt om eens te praten “over de olifant in de onderwijstechnologie-kamer”. Volgens mij gebeurt dat al. Alleen niet altijd op een goede manier. En vaak niet niet vanuit onderwijskundig perspectief.
Audrey Watters heeft op Oudejaarsdag een blogpost van maar liefst 59 A4-tjes geschreven over “100 Worst Ed-Tech Debacles of the Decade“. Nu waardeer ik Audrey al jaren zeer vanwege haar kritische benadering. Zij wijst bijvoorbeeld terecht op de giftige cocktail van privatisering, commercialisering, digitalisering en het gebruik van ‘big data’. Toch heb ik moeite met deze eenzijdige bijdrage, ondanks dat ik dit epistel maar selectief heb gelezen. Zij wijst er bijvoorbeeld terecht op dat nieuwe technologieën zoals 3D printen niet geleid hebben tot een ‘revolutie’ op het gebied van het onderwijs. Ook wijst zij met recht op de kwalijke invloed van venture capitalists op het onderwijs. Maar zij heeft ook geen goed woord over voor het concept van de flipped classroom en voor massive open online courses, terwijl deze ontwikkelingen toch zeker positieve kanten hebben. Verleden jaar hebben onderzoekers van de Universiteit Utrecht bijvoorbeeld een studie gepubliceerd waaruit de flipped classroom veelbelovend is, afhankelijk van een aantal variabelen. Audrey vindt het echter niet haar taak om ook op positieve voorbeelden te wijzen.
Voor Pedro de Bruyckere is deze bijdrage aanleiding om de vraag te stellen of het geen tijd wordt om eens te praten “over de olifant in de onderwijstechnologie-kamer”: we investeren al jaren lang veel geld in leertechnologie. Maar heeft dit ook geleid tot betere leerresultaten? Zijn kinderen die zich in een achtergestelde positie bevinden, hiermee gebaat?
Stel je voor dat deze bedragen aan de ouders of aan de kinderen besteed werden, er was wellicht meer kans op leerwinst. Stel je voor dat deze bedragen besteed werden aan docenten, er was mogelijk een kleiner lerarentekort (nee, het zou het niet voorkomen hebben, denk ik).
Dit zijn op zich terechte vragen, die je overigens ook over andere ontwikkelingen kunt stellen (zoals schaalvergroting en reorganisaties).
Bij de implementatie van het nieuwe kern-LMS bij Zuyd heb ik er als programmamanager daarom bewust voor gekozen om aanvullende technologieën vooralsnog buiten de deur te houden. Verder probeer ik bij discussies over leertechnologieën gesprekspartners bewust na te laten denken over de meerwaarde van technologieën ten opzichte van de technologieën waarover men al beschikt, en over kosten-baten. Daarnaast vind ik het essentieel om altijd te kijken naar de relatie tussen leertechnologie en didactische principes waarvan we weten dat ze werken (zie mijn blogposts over Wijze Lessen).
Ik merk dat binnen onderwijsinstellingen ook steeds kritischer gekeken wordt naar de uitgaven voor leertechnologie. Er worden vragen gesteld over de kosten voor applicaties, in relatie tot het gebruik ervan (‘oversold and under-used‘, schreef Larry Cuban lang geleden al). Er wordt dus wel al gesproken over deze olifant.
Een aantal zaken valt me op als binnen onderwijsinstellingen gesproken wordt over de investeringen in leertechnologie:
Pedro pleit aan de hand van vragen van Dylan Wiliam voor een meer doordacht gebruik van leertechnologie. Ik deel die mening. Enkele aanvullende tips zijn:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.