Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Technologische ontwikkelingen zoals sensortechnologie, artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) en big data maken het mogelijk om het leren vergaand te monitoren en ook automatisch interventies te plegen. Er zijn echter grenzen aan wat we op dit terrein moeten willen.
Pedro de Bruyckere plaatste onlangs een video over het gebruik van headsets in China die het concentratievermogen van leerlingen zichtbaar maken. Led-lampjes laten zien of leerlingen geconcentreerd werken of afgeleid zijn. De video bevat overigens nog meer voorbeelden van ‘surveillance technologie’ (o.a. volgen waar leerlingen zijn).
Een interessante vraag hierbij is: hoe ver moeten we hierin gaan? We moeten niet alles willen, wat technisch mogelijk is.
Persoonlijk heb ik er geen probleem mee als we technologie gebruiken om menselijke waarneming te versterken. Als technologie docenten helpt om na te gaan of lerenden daadwerkelijk leren, dan vind ik dat prima. En als technologie interventies kan plegen, die docenten werk uit handen neemt, dan is dat volgens mij alleen maar winst. Voorbeelden zijn het automatisch herinneren aan deadlines, het versturen van notificaties als een lerende lang niet heeft ingelogd of het automatisch beantwoorden van routinematige vragen. We gebruiken ook al monitoringtools om begeleiding van lerenden te versterken. Technologische ontwikkelingen geven hier een verdere impuls aan.
Maar we kunnen op dit terrein ook doorslaan.
Wanneer overschrijd je naar mijn mening een grens?
Belangrijk hierbij is ook:
Dient dergelijke technologie een “strikt economische *elk moment focus en eruit halen wat erin zit* visie” op onderwijs, zoals Tim Surma tweette? Dat hoeft wat mij betreft niet. Dit hangt vooral af van de wijze waarop deze technologieën worden toegepast. Bovendien kun je dit ook zeggen voor het pleidooi om effectieve leerstrategieën in te zetten.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.