Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Ervaren we meer verbondenheid binnen virtual reality omgevingen?

Eén van de klachten van werken en leren vanuit thuis is dat we minder het gevoel hebben verbonden te zijn met anderen. Synchroon online communiceren via applicaties als MS Teams of Zoom kan dit gebrek aan ‘social presence’ maar ten dele goedmaken. Kan virtual reality een rol spelen bij het

The post Ervaren we meer verbondenheid binnen virtual reality omgevingen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Bewezen didactische principes en technologie-ondersteund leren en hoe je leertechnologie kunt gebruiken om studenten leerstof actief te laten verwerken

Vanaf 30 november heb ik geblogd over online bijeenkomsten die ik als deelnemer heb bijgewoond. Vandaag mocht ik weer zelf presenteren, tijdens de Onderwijsdag 2020 “Samen sterk in blended onderwijs” van de Universiteit Hasselt. Ik heb een webinar verzorgd over bewezen didactische principes en technologie-ondersteund leren,

The post Bewezen didactische principes en technologie-ondersteund leren en hoe je leertechnologie kunt gebruiken om studenten leerstof actief te laten verwerken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Een nieuwe generatie tools voor online netwerken en ontmoeten

Er is een nieuwe generatie tools die het palet van de online facilitator nog mooier maken! In deze blog zet ik er een aantal op een rijtje en hoop je enthousiast te maken om ze te gaan uitproberen. De eerste die ik ontdekte was Wonder Me. De eerste keer dat ik Wonder Me gebruikte was […]

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Impressie Connecting an Online World for Learning

Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden versterken? Waarom leidt leertechnologie niet tot ’disruptieve innovatie’ van het onderwijs? Hoe kun je virtuele klas-sessie meer interactief maken? Dit waren drie vragen die aan de orde zijn gekomen tijdens de online bijeenkomst Connecting an Online World for Learning,

The post Impressie Connecting an Online World for Learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Avetica | 06-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Moodle voldoet aan WCAG 2.1 AA voor digitale toegankelijkheid

De WCAG is een wereldwijde standaard voor digitale toegankelijkheid en Moodle voldoet hier nu aan. Dit valt te lezen aan het persbericht wat vandaag gepubliceerd werd. Wat is WCAG? Eén van de uitgangspunten van het internet begin jaren ’90 was de digitale toegankelijkheid. Iedere gebruiker moet toegang hebben tot websites en online diensten. Ook mensen […]


Het bericht Moodle voldoet aan WCAG 2.1 AA voor digitale toegankelijkheid is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op de eerste online editie van de Online Educa #oeb20

Van 30 november tot en met 4 december 2020 vond editie 2020 van de Online Educa plaats. In deze bijdrage wil ik reflecteren op de  OEB 2020, die dit jaar niet in Berlijn maar voor het eerst en noodgedwongen online plaatsvond.

The post Terugblik op de eerste online editie van de Online Educa #oeb20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag 5: Online Educa onder andere over learning analytics, VR en technologische ontwikkelingen #oeb20

Tijdens de laatste dag van de online editie van de OEB kon je weer kiezen uit verschillende onderwerpen. Ik heb o.a. sessies bezocht over learning analytics, docentprofessionalisering en virtual reality. Hieronder vind je weer een impressie van deze laatste dag.

The post Impressie dag 5: Online Educa onder andere over learning analytics, VR en technologische ontwikkelingen #oeb20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag 4: Online Educa met onder meer een bijdrage van de EU-Commissaris voor innovatie en onderwijs #oeb20

Normaliter vindt op de donderdag de officiële opening plaats van de Online Educa. Wij zijn nu echter al op dag vier van de online editie beland. Hieronder vind je weer een impressie van deze dag. Ik heb o.a. sessies bijgewoond over virtual reality en design thinking ten behoeve van learning design.

The post Impressie dag 4: Online Educa met onder meer een bijdrage van de EU-Commissaris voor innovatie en onderwijs #oeb20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Avetica | 03-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Workplace 3.10 is uit

Versie 3.10 Afgelopen dinsdag is Moodle Workplace 3.10 uitgekomen. Dit gebeurt altijd een paar weken na een nieuwe release van Moodle LMS. Zowel Avetica als een paar klanten van ons hebben uitgekeken naar deze versie. Met name in het gebruik van de tenants is nu nog meer mogelijk. Hieronder bespreek ik de belangrijkste zaken. Authenticatie […]


Het bericht Moodle Workplace 3.10 is uit is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Impressie Online Educa Debate: This House Believes Universities, in Their Current Form, Are Unsustainable as Mass-participant Institutions #oeb20

Normaal gesproken vindt sinds vele jaren op donderdagavond tijdens de Online Educa een Lagerhuis Debat plaats rond een prikkelende stelling. Dit jaar was dit debat op woensdagavond geprogrammeerd. Brian Mulligan, Jane Bozart, Donald Clark en Marie Cini kruisten onder leiding van Paul Bacsich de degens rond de stelling: “This House Believes Universities,

The post Impressie Online Educa Debate: This House Believes Universities, in Their Current Form, Are Unsustainable as Mass-participant Institutions #oeb20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag drie Online Educa: over geleerde lessen met blended learning in Singapore, case-based learning met behulp van data, ervaringen met simultaan onderwijs en het herontwerp van universitair onderwijs als gevolg van COVID-19 #oeb20

Vandaag vindt dag drie van de Online Educa plaats. Hieronder vind je weer een impressie van een aantal heel verschillende sessies (wat betreft inhoud en vorm). Ik hoor je denken: er volgt toch nog het befaamde OEB Debat? Klopt. Van het Online Educa Debat maak ik vanavond een apart verslag.

The post Impressie dag drie Online Educa: over geleerde lessen met blended learning in Singapore, case-based learning met behulp van data, ervaringen met simultaan onderwijs en het herontwerp van universitair onderwijs als gevolg van COVID-19 #oeb20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Avetica | 02-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Tipje van de sluier van nieuwe Moodle UX

Roadmap naar Moodle 4.0 We schreven al eerder over de nieuwe UX waar Moodle druk mee bezig is. In een project wat 1,5 jaar duurt wordt de vormgeving, navigatie en gebruiksvriendelijkheid onder handen genomen. In versie Moodle 4.0 moeten de meeste wijzigingen zijn doorgevoerd. Weet dat deze versie pas in november 2021 uitkomt. Maar er […]


Het bericht Tipje van de sluier van nieuwe Moodle UX is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag 2 Online Educa: microcredentials, de toekomst van de L&D-functie, de potentie van de virtual class en blended learning en sociale ongelijkheid #OEB20

Vandaag vond dag twee van de online editie van de Online Educa plaatsgevonden. De sessies die ik verspreid door de dag heb bijgewoond waren verschillend van aard, maar allemaal de moeite waard Hieronder vind je weer een impressie van deze dag.

The post Impressie dag 2 Online Educa: microcredentials, de toekomst van de L&D-functie, de potentie van de virtual class en blended learning en sociale ongelijkheid #OEB20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag 1 Online Educa: veel aandacht voor leren, opleiden en onderwijs na de coronacrisis #oeb20

Vandaag heeft de eerste dag van de online editie van de Online Educa plaatsgevonden. Deze blogpost bevat een impressie van deze dag. Vandaag werd met name ook gekeken naar de periode na Covid-19.

Donald Taylor mocht de online conferentie openen.

The post Impressie dag 1 Online Educa: veel aandacht voor leren, opleiden en onderwijs na de coronacrisis #oeb20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Mijn verwachtingen van en vragen bij de online editie van de Online Educa 2020 #OEB20

Aanstaande maandag gaat de Online Educa van start. Normaliter vindt dit evenement in Berlijn plaats. Nu dus online, en verspreid over vijf werkdagen. Ik probeer elke dag erbij te zijn en ook een impressie op mijn weblog te plaatsen van de sessies die ik bijwoon.

The post Mijn verwachtingen van en vragen bij de online editie van de Online Educa 2020 #OEB20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling in een online studiedag professioneel online lesgeven?

Maike Pollaert van PEPP-R vroeg me onlangs of ik samen met haar en andere trainers een programma wilde samenstellen voor een online studiedag over professioneel online lesgeven. Het mooie is dat degenen die de verschillende onderdelen verzorgen, dat vanuit verschillende disciplines en perspectieven doen.

The post Belangstelling in een online studiedag professioneel online lesgeven? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkelen en verzorgen van online en blended learning

Vandaag heb ik voor medewerkers van de universiteit van Tilburg een online sessie verzorgd over het ontwikkelen en verzorgen van online en blended learning.

Ik ben daarbij ingegaan op de vraag waarom het gebruik van leertechnologie niet vanzelfsprekend leidt tot goede leerresultaten.

The post Ontwikkelen en verzorgen van online en blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wat kunnen online events leren van de ervaringen met blended en simultaan onderwijs?

Vandaag vond de Digital University Day plaats. Universiteiten organiseren niet alleen onderwijsactiviteiten, maar ook andere bijeenkomsten zoals academische plechtigheden en congressen. De organisatie had mij gevraagd om vanuit de ervaring van blended en simultaan onderwijs aan te geven wat belangrijke geleerde lessen zijn voor het organiseren van online en ‘simultane’ evenementen.

The post Wat kunnen online events leren van de ervaringen met blended en simultaan onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden producten als uitkomsten van het leren vaker breder delen

Als lerenden infographics, video’s, presentaties, blogposts, documenten en andere artefacten creëren dan verwerken zij leerstof op een actieve manier. Deze actieve wijze van verwerken kan extra waarde krijgen als lerenden deze producten breder delen.

John Spencer onderstreept het belang van delen in What happens when students launch their work to an audience?

The post Laat lerenden producten als uitkomsten van het leren vaker breder delen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van SBO | 24-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.39

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.39 verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Technologie gebruiken om de ‘student experience’ te versterken

De term ‘student experience’ heeft betrekking op de wijze waarop studenten het ‘student zijn’ beleven. Daarbij gaat het niet alleen om het leren en het volgen van onderwijs, maar ook de sociale contacten met andere studenten, het verenigingsleven of om het op kamers wonen (indien van toepassing).

The post Technologie gebruiken om de 'student experience' te versterken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

E-learning bij de Amsterdamse School

De Amsterdamse School is het opleidingsinstituut van de gemeente Amsterdam. Ik heb vanmiddag voor een groep medewerkers van dit opleidingsinstituut een webinar verzorgd over e-learning.

In hun visie wil De Amsterdamse School leren koppelen aan het werk.

The post E-learning bij de Amsterdamse School first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Podcast waarom online onderwijs op afstand?

Sinds afgelopen voorjaar maakt Amac Onderwijs een podcast over digitalisering en onderwijs. In een aantal afleveringen willen de samenstellers Frank IJdema en Jeroen Onstenk aandacht besteden aan online onderwijs in verschillende varianten. Daarvoor hebben ze mij onlangs geïnterviewd.

The post Podcast waarom online onderwijs op afstand? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Feedback geven via video in plaats van via geschreven tekst kan leiden tot meer begrip

Ik pleit tijdens virtuele klas-sessies en face-to-face presentaties er regelmatig voor om vaker video te gebruiken als je feedback geeft  bij online en blended learning. Daisy Yuhas beargumenteert in How Giving Students Feedback Through Video Instead of Text Can Foster Better Understanding wat de voordelen hiervan zijn.

The post Feedback geven via video in plaats van via geschreven tekst kan leiden tot meer begrip first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Actief online leren in kleine groepen leidt tot betere leerprestaties

Colleen Flaherty besteedt in InsideHigerEd aandacht aan een onderzoek waaruit blijkt dat docenten de leerprestaties, die vanwege ‘remote emergency teaching’ tijdens de coronacrisis onder druk staan, kunnen verbeteren door lerenden leerstof in kleine groepen te laten verwerken.

The post Actief online leren in kleine groepen leidt tot betere leerprestaties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van SBO | 18-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Persbericht: Interactief videoportaal voor leren in de zorg

Profportaal Zorg en hihaho interactive video bundelen de krachten en geven een boost aan videoleren!   Online interactieve video is bezig met een opmars binnen het domein van leren en ontwikkelen. En dat is ook niet verwonderlijk. De combinatie van beeld, tekst en geluid zorgen ervoor dat je makkelijker én meer onthoudt. Diverse onderzoeken tonen [...]

Het bericht Persbericht: Interactief videoportaal voor leren in de zorg verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Eigentijds onderwijs en blended learning

Gisteren heb ik tijdens de ‘leerdag’ van MBO Amersfoort twee keer een interactieve online presentatie verzorgd over ‘eigentijds onderwijs en blended learning’.

Na twee openingsvragen ben ik kort ingegaan op blended learning. Ik heb de deelnemers ook gevraagd welke factoren volgens hen het meeste beïnvloeden hoe een ‘blend’ vorm krijgt (doelgroep,

The post Eigentijds onderwijs en blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Over betrokkenheid bij online leren

Engagement, oftewel betrokkenheid, wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde voor het behalen van goede leerresultaten. Veronica Arellano Douglas vraagt zich echter af of we bij online leren wel de goede dingen meten als het gaat om ‘engagement’.

The post Over betrokkenheid bij online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Webinar effectieve didactiek en blended learning

O2G2 is een koepelorganisatie van 35 openbare scholen in Groningen (primair, voortgezet, speciaal). Hun Online Academie organiseert regelmatig webinars voor medewerkers. Vanmiddag mocht ik een webinar verzorgen over blended learning.

Na drie vragen als opening,

The post Webinar effectieve didactiek en blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 16-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

De 10 tools die in je rugzak moeten zitten

De 10 tools die in de rugzak van elke procesbegeleider en trainer zouden moeten zittenEr zijn ontzettend veel online tools die je gratis of voor weinig geld kunt gebruiken. Ik probeer elke week wel wat nieuws uit of kom wat nieuws tegen. Zo is mijn nieuwste aanwinst Wonder Me. Wonder Me is beslist een goede aanvulling in het tool bos. Je kunt er namelijk jezelf naar een ander groepje […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we instructievideo’s aanpassen aan video’s die gebruikers gewend zijn?

Afgelopen vrijdag sprak ik over het gebruik van video’s binnen online cursussen. Mijn gesprekspartner had het verzoek gekregen om instructievideo’s binnen zijn online cursus maximaal drie minuten te laten duren. Omdat gebruikers dankzij platforms als Instagram gewend zijn aan zeer korte video’s.

The post Moeten we instructievideo's aanpassen aan video's die gebruikers gewend zijn? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Is er een einde gekomen aan de opmars van digitale leeromgeving Canvas?

Deze vraag stelde ik me deze week na het lezen van Phil Hill’s bijdrage Blackboard Wins in Alabama, Remarkable Canvas Streak Is Over. Voor het eerst wisselt een grote (Amerikaanse) universiteit digitale leeromgeving Canvas van Instructure in voor een concurrent.

The post Is er een einde gekomen aan de opmars van digitale leeromgeving Canvas? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Dragen deze maatregelen bij aan de effectiviteit van online leren?

Ik werd vanochtend geprikkeld door de titel van het artikel 5 Ways to Make Online Education More Effective. En vervolgens ook door de inhoud. Ook al gaat de auteur nauwelijks in op maatregelen die bij aan de effectiviteit van online leren,

The post Dragen deze maatregelen bij aan de effectiviteit van online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning in het groene onderwijs

Het groene onderwijs verzorgt VMBO-opleidingen, MBO-opleidingen en Bedrijfsopleidingen. Blended learning staat ook binnen dit onderwijs hoog op de agenda. Vandaag heb ik een webinar over blended learning mogen verzorgen voor een grote groep medewerkers van CITAVERDE College dat groen onderwijs verzorgt.

The post Blended learning in het groene onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

De traditie van de elfde van de elfde?

Vandaag is het 11 november 2020, de ‘elfde van de elfde’. Deze dag geldt als de officiële opening van het vasteloavendseizoen (carnavalsseizoen). Normaliter trekken vandaag duizenden mensen naar steden als Maastricht en Den Bosch om dit groots te vieren. Dankzij de coronacrisis gaat dit uiteraard niet door.

The post De traditie van de elfde van de elfde? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wat voor soorten video’s kun je bij online en blended learning gebruiken?

Video’s worden dikwijls bij online en blended learning ingezet. Firma TechSmith laat ziet dat je video’s niet alleen kunt inzetten voor het geven van instructies of het verzorgen van demonstraties. Zij onderscheiden zeven typen video’s bij online en blended learning.

The post Wat voor soorten video's kun je bij online en blended learning gebruiken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Voor welk probleem op het gebied van onderwijs en opleiden is blockchain-technologie een oplossing?

De huidige coronacrisis heeft veel nadelen en beperkingen. Eén van die nadelen is dat we op het gebied van leren, opleiden en onderwijs met name oog hebben voor de bijdrage van bestaande technologieën aan de huidige problemen, en onvoldoende kijken naar de potentie van nieuwe technologieën voor de uitdagingen van de nabije toekomst.

The post Voor welk probleem op het gebied van onderwijs en opleiden is blockchain-technologie een oplossing? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Doorbreek de macht van de algoritmes en bepaal zelf wat je wilt lezen

We gebruiken platforms als Facebook en LinkedIn om op de hoogte te blijven van nieuws en ontwikkelingen op ons vakgebied. Deze platforms maken echter gebruik van algoritmes die bepalen wat wij te zien krijgen. Het wordt hoog tijd dat we zelf meer gaan bepalen wat we gaan lezen.

The post Doorbreek de macht van de algoritmes en bepaal zelf wat je wilt lezen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

De kansen van digitalisering van het beroepsonderwijs

Vanochtend heb ik over dit onderwerp de online aftrap mogen geven van een studieochtend van het managementteam van het Hout- en Meubileringscollege.

In deze keynote ben ik mede aan de hand van de ‘restaurant metafoor’ kort ingegaan op wat blended learning is en waarom blended learning structureel relevant is voor het Hout- en Meubileringscollege.

The post De kansen van digitalisering van het beroepsonderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wat kunnen ed tech bedrijven leren van remote emergency teaching tijdens de coronacrisis?

Je leest regelmatig over geleerde lessen als gevolg van het online leren tijdens de coronacrisis. Deze lessen hebben meestal betrekking op docenten, onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten. Volgens Katie Boody Adorno kunnen ‘ed tech’-bedrijven echter ook een aantal zaken leren van het remote emergency teaching dat is verzorgd.

The post Wat kunnen ed tech bedrijven leren van remote emergency teaching tijdens de coronacrisis? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe leerplatforms zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld

Op het gebied van leerplatforms doet zich een interessante ontwikkeling voor. Opvallend is dat deze ontwikkeling zich vooralsnog niet voordoet bij digitale leeromgevingen die in het onderwijs worden gebruikt.

Ik ben pas enkele weken geleden gestuit op het artikel Learning Technology Evolves: Integrated Platforms Are Arriving van Josh Bersin uit juni 2019 (en pas nu toegekomen aan het bespreken ervan). 

The post Hoe leerplatforms zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Bevordert de coronocrisis innovatie van onderwijs en opleiden of juist niet?

Ik krijg deze vraag regelmatig, als ik met mensen in gesprek ben over de gevolgen van de coronacrisis voor leren, opleiden en onderwijs. Een eenvoudig antwoord is m.i. niet te geven.

Binnen de cursus Innoveren binnen het onderwijs van de Open Universiteit gebruiken we de volgende definitie van een onderwijsinnovatie:

  • een nieuw of significant verbeterd product,

The post Bevordert de coronocrisis innovatie van onderwijs en opleiden of juist niet? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Kun je beroepsvaardigheden online ontwikkelen?

Het is goed mogelijk om je kennis online te vergroten. Maar hoe zit het beroepsvaardigheden? In deze blogpost ga ik in op de vraag in hoeverre het mogelijk is om vaardigheden, die je nodig hebt om een beroep uit te kunnen oefenen,

The post Kun je beroepsvaardigheden online ontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Op de hoogte blijven van updates van mijn weblog is aangepast

Ik heb gisteren de wijze waarop je op de hoogte kunt blijven van updates van mijn weblog aangepast. In deze blogpost licht ik dat toe.

Tot nu toe kon je op een aantal manieren op de hoogte blijven van nieuwe bijdragen die ik schrijf:

  • Via RSS.

The post Op de hoogte blijven van updates van mijn weblog is aangepast first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2020 | Article Rating | (0) reacties

De verschillende manieren waarop je technologie kunt gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs

In The Landscape of Merging Modalities doet Valerie Irvine een poging een overzicht te bieden van de termen die momenteel gehanteerd worden op het gebied van ‘technology enhanced learning’.

Irvine gebruikt daarbij de term ‘modaliteit’.

The post De verschillende manieren waarop je technologie kunt gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2020 | Article Rating | (0) reacties

Twee online conferenties die de moeite waard zijn om te bezoeken #owd20 #oeb20

Ik ben een trouw bezoeker van de SURF Onderwijsdagen en van de Online Educa in Berlijn. Beide evenementen vinden dit jaar online plaats. Ook dit jaar zal ik deelnemen.

De SURF Onderwijsdagen worden op 10 en 11 november 2020 georganiseerd voor mbo,

The post Twee online conferenties die de moeite waard zijn om te bezoeken #owd20 #oeb20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2020 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van synchroon, live, online leren

Onze samenleving wordt al maanden geteisterd door de corona pandemie. Hierdoor zijn onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten in hoog tempo gebruik gaan maken van volledig online onderwijs. Daarbij valt op dat vooral synchroon online leren een hoge vlucht heeft genomen. Het gebruik van deze applicaties is extreem toegenomen.

The post Trends op het gebied van synchroon, live, online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2020 | Article Rating | (0) reacties

Mooie video’s over effectief online leren (met één belangrijk kritiekpunt)

Het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren van Thomas More Hogeschool België bestaat nog niet zo lang, maar heeft al een indrukwekkende website met materialen die docenten ondersteunen bij het faciliteren van “effectief, efficiënt en voldoeninggevend leren”. Onlangs is ExCEL gestart met een reeks korte,

The post Mooie video's over effectief online leren (met één belangrijk kritiekpunt) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2020 | Article Rating | (0) reacties

De mogelijke invloed van Natural Language Processing op leren, onderwijs en opleiden

De term Natural Language Processing (NLP) kom je vaak tegen in publicaties over artificiële intelligentie (AI). Wat is het en wat is de mogelijke invloed van NLP op leren, onderwijs en opleiden?

NLP houdt zich bezig met interacties tussen computers en menselijke taal,

The post De mogelijke invloed van Natural Language Processing op leren, onderwijs en opleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2020 | Article Rating | (0) reacties

Simultaan onderwijs: tegelijkertijd online en face-to-face onderwijs verzorgen

De afgelopen maanden is menig onderwijsinstelling overgegaan op het verzorgen van onderwijs waarbij de helft van de leerlingen online participeert, terwijl de andere helft zich fysiek in de klas bevindt en les krijgt. Ik stel voor dat we dit onderwijs voortaan ‘simultaan onderwijs’

The post Simultaan onderwijs: tegelijkertijd online en face-to-face onderwijs verzorgen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.

Lees verder
Pagina 32 van 118Eerste   Vorige   27  28  29  30  31  [32]  33  34  35  36  Volgende   Laatste