Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van SBO | 19-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Corona: Snel content ontwikkelen in Articulate 360

Het coronavirus kan ervoor zorgen dat jullie bedrijfsvoering en processen anders lopen dan normaal. Misschien is het...

Het bericht Corona: Snel content ontwikkelen in Articulate 360 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 19-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Avetica helpt met Moodle Spreekuur

Wat kan ik nu doen? Hoe kan ik snel en goed online leren faciliteren? Deze vraag stellen veel leerprofessionals zichzelf de laatste week. Je kan niet in één keer al je klassikale leermateriaal ‘achter glas’ zetten. Welke digitaal didactische mogelijkheden zijn er? Welke tools zijn er om interactief leermateriaal mee […]


Het bericht Avetica helpt met Moodle Spreekuur is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Een community of inquiry binnen online cursussen ontwerpen

De in deze blogpost beschreven aanpak is niet geschikt als je op korte termijn van face-to-face naar online leren moet switchen. Als je meer tijd en zin hebt om je te verdiepen in didactiek van online leren, lees dan verder.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Bijles en studiebegeleiding van studenten door scholieren #thuisleren #onlineonderwijs #opafstandleren

Studenten helpen scholieren #thuisleren is een non-profit initiatief van onder andere de mensen van Helpr.ai die chatbots voor het onderwijs ontwikkelen. Studenten helpen scholieren bij het thuis studeren. Vooral handig voor examenkandidaten, als je het mij vraagt.

Studenten kunnen zich via de site opgeven om begeleiding te geven,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Website Open Universiteit over digitale didactiek (en gratis webinars digitale didactiek) #connectuniversitiesNL

Onderwijsinstellingen zijn in verband met de Corona-crisis druk bezig met online onderwijs. De Open Universiteit heeft daarom vandaag een website gelanceerd met richtlijnen en adviezen voor docenten over digitale didactiek. Verder bieden verschillende medewerkers van de Open Universiteit live virtuele colleges aan over digitale didactiek.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 16-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Corona-virus: ondersteuning voor docenten bij online onderwijs

Veel docenten zijn bezig om het onderwijs voor de komende periode digitaal in te richten. Faculty of Skills kan daarbij ondersteunen met de activerende werkvorm ‘online presentatie-opdracht’. We stellen 2000 licenties gratis beschikbaar voor onderwijsinstellingen. 

Zo werkt het: online presentatie-opdracht

Kort gezegd gaan studenten/leerlingen korte videopresentaties geven. Docenten maken on onze auteursomgeving een presentatie-opdracht. Die opdracht is 1:1 gerelateerd aan de stof die behandeld wordt en zou net zo goed in de klas/werkgroep gegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld over de bankencrisis: vertel in een video van maximaal 3 minuten hoe de bankencrisis is ontstaan (minimaal 3 oorzaken) en geef een onderbouwde mening over de kans op herhaling.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 16-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Tools en tips voor de online flip in tijden van corona

Pop-up webinar: de online flipHoe bouw je een live workshop of leertraject om naar online? Sta jij voor de vraag wat je online gaat doen en hoe? Omdat veel facilitators en procesbegeleiders momenteel voor deze vragen staan, organiseren we met FCE een pop-up webinar dat precies hierover gaat.En wel op donderdag 19 maart van 15.00-16.30. Meer […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hulpmiddel waarmee je een afweging kunt maken bij verschillende toepassingen van online leren

De Fernuniversität uit Hagen (zeg maar de Duitse Open Universiteit) heeft enkele jaren geleden een hulpmiddel gemaakt dat je helpt bij het maken van een afweging ten aanzien van verschillende toepassingen op het gebied van online leren (functionaliteiten en applicaties).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Ook in tijden van een pandemie moet je je aan de AVG houden bij de keuze voor leertechnologie

Je leest de laatste dagen regelmatig dat leveranciers van leertechnologie hun software (tijdelijk) gratis beschikbaar stellen. Dat betekent echter niet dat je die software zo maar mag gebruiken.

Arnoud Engelfriet heeft een paar dagen geleden de blogpost Nee,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Microsoft Teams: mogelijkheden en beperkingen voor live online lessen

De laatste dagen verschijnen er tal van berichten over het gebruik van Microsoft Teams voor het verzorgen van live online lessen. Daaruit worden de mogelijkheden van deze applicatie duidelijk, maar ook de beperkingen.

Microsoft Teams is oorspronkelijk ontwikkeld om online samenwerken binnen groepen te ondersteunen.

Lees verder
Van Avetica | 14-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Waarom komt Moodle 4.0 pas in november 2021 uit?

Releasebeleid Dit is breaking news! Moodle 4.0 komt pas in november 2021 uit! Als je het releasebeleid van Moodle een beetje kent, zou je november van dit jaar al versie Moodle 4.0 (of 3.10) verwachten. Elk halfjaar brengt Moodle een nieuwe versie uit (major release) en elke twee maanden een […]


Het bericht Waarom komt Moodle 4.0 pas in november 2021 uit? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 13-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Leer thuis verder met virtual classrooms van BigBlueButton

Coronavirus Als Avetica volgen ook wij alle ontwikkelingen rondom het Corona virus. We zien dat scholen sluiten en bedrijven hun medewerkers vragen thuis te werken. Hoe kunt u zorgen dat het leren blijft doorgaan? Virtual classroom Met de plugin BigBlueButton kunt u vanuit Moodle virtual classrooms / webinars starten waarbij gebruikers met […]


Het bericht Leer thuis verder met virtual classrooms van BigBlueButton is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Webinars over blended en online leren

Deze webinars zijn tot nader order uitgesteld. Aanmelden is voorlopig niet mogelijk.

Wil je, om wat voor reden dan ook, aan de slag met blended en online leren? Dan helpen vijf webinars, die ik verzorg, je daarbij de volgende stappen te zetten.

Lees verder
Van Avetica | 12-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Nuttige verbeteringen in update van Moodle Workplace 3.8.2

Releases van Moodle Workplace Deze week is versie 3.8.2 uitgekomen van Moodle Workplace. Zoals we al eerder schreven, houdt Moodle Workplace de versienummering aan van Moodle LMS. Het releasebeleid van Moodle Workplace is ook hetzelfde als van Moodle LMS. Logisch, want grofweg zo’n 90% van de code is hetzelfde. Alleen […]


Het bericht Nuttige verbeteringen in update van Moodle Workplace 3.8.2 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 12-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Tools voor online lesgeven bij Corona crisis (virtuele klas/webinars)

In deze tijden waar congressen, trainingen en lessen uitvallen door het COVID-19 virus, en mensen gevraagd wordt om vooral thuis te werken, is het goed om te kijken wat we kunnen inzetten om op afstand les te geven. In deze blogpost zet ik een aantal tools tegen elkaar af waarmee je goed een virtuele klas […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Vormen van synchroon, live, online leren

Ik realiseerde mij vanochtend dat ik vaak over synchroon online leren heb geblogd, maar nog nooit over de verschillende vormen van synchroon online leren. Dat wil ik in deze bijdrage doen.

Ik ben op dit moment bezig met de voorbereiding van een webinar over webinars.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

De docent als hologram

Met behulp van hologram-technologie kun je voorwerpen of personen driedimensionaal projecteren, waarbij eigenschappen als diepte behouden blijven. Het lijkt dus alsof een persoon tegenover je zit, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Het is een projectie. Net zoals veel toepassingen kennen we hologrammen al verschillende jaren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Moeten onderwijsinstellingen voorbereid zijn op crises zoals het Coronavirus?

In verschillende landen sluiten scholen en universiteiten de deuren vanwege het Coronavirus. Ook in Nederland worden leerlingen en leerkrachten preventief naar huis gestuurd omdat zij een verkoudheid hebben. Dit zou echter niet hoeven te betekenen dat het onderwijs ook stopt.

Lees verder
Van SBO | 10-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wendbaarheid, hoe ontwikkel je dat als HR(D)-professional?

De trends binnen de Learning & Development wereld vragen aanpassing van de HR(D)-professionals. Kennis delen via vlogs,...

Het bericht Wendbaarheid, hoe ontwikkel je dat als HR(D)-professional? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wat is gepersonaliseerd leren nu concreet?

In mijn werk kom ik dagelijks mensen tegen die blended learning willen inzetten om gepersonaliseerd leren mogelijk te maken. Tegelijkertijd lees ik elke dag bijdragen van critici die vernietigend uithalen naar gepersonaliseerd leren. In al deze gevallen denk ik: waar hebben jullie het over?

Lees verder
Van Avetica | 08-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Moodle updates van 3.8.2, 3.7.5, 3.6.9 en 3.5.11

Vandaag zijn weer een aantal minor releases van Moodle uitgekomen. Dit is volgens het releasebeleid van Moodle. Tijd om de updates weer door te voeren. Zoals gebruikelijk zijn alleen kleine verbeteringen en bugfixes in deze versie doorgevoerd. Bekijk de release notes per versie. Moodle 3.8.2 release notes Moodle 3.7.5 release […]


Het bericht Moodle updates van 3.8.2, 3.7.5, 3.6.9 en 3.5.11 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Culturele intelligentie bepalend voor een succesvolle loopbaan?

Vanochtend las ik de bijdrage The ‘Hidden Talent’ That Determines Success van David Robson. Daarin wordt betoogd dat ‘culturele intelligentie’ van groot belang is voor het functioneren binnen omgevingen waarin je moet samenwerken met professionals uit verschillende culturen.

Lees verder
Van Avetica | 06-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw businessmodel Moodle App

Van 2 naar 4 smaken Avetica was als Moodle Partner al op de hoogte dat er nieuwe plannen voor de Moodle app zouden komen. Vanmorgen zijn deze plannen ook wereldkundig gemaakt. Hebben we tot nu toe maar twee smaken, de gewone Moodle app en de Branded Moodle app. Dit gaat […]


Het bericht Nieuw businessmodel Moodle App is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Vierde bloemlezing artikelen artificiële intelligentie (o.a. over feedback)

Er wordt zeer veel geschreven over artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI), ook in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. Alleen al de afgelopen twee weken heb ik vijf artikelen op mijn leeslijst in Pocket gezet. Deze bijdragen wil ik nu kort samenvatten.

Lees verder
Van Avetica | 05-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Workplace (9): Voer je organisatiestructuur in

Organigram Moodle Workplace is bedoeld voor het leren in organisaties. En organisaties hebben nu eenmaal verschillende afdelingen en functies. Dus begin maar alvast met het opzoeken van het organigram van je organisatie. Want deze heb je nodig als je de organisatiestructuur gaat invoeren in Moodle Workplace. Raamwerk van afdelingen en […]


Het bericht Moodle Workplace (9): Voer je organisatiestructuur in is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.

Lees verder
Van SBO | 05-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Gaat Microsoft de LXP-markt opschudden?

Josh Bersin beschrijft in Microsoft Threatens To Change the LXP Market: EdCast and Others Respond enkele interessante...

Het bericht Gaat Microsoft de LXP-markt opschudden? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Waarom iets uitleggen aan anderen zo leerzaam is

Het uitleggen van bestudeerde leerstof aan anderen is een bekende vorm van ‘actief leren’. Je onthoudt en begrijpt leerstof beter als je de inhoud aan anderen uitlegt. Maar wat maakt dat doceren aan anderen zo’n effectieve leeractiviteit is?

Onderzoek laat zien dat uitleggen aan anderen lerenden eigenlijk dwingt om op te halen wat ze eerder hebben geleerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van i-coaches voor de invoering van nieuwe technologie in het onderwijs

Vandaag heb ik voor de derde keer in het kader van de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT een presentatie gegeven over de rol die i-coaches kunnen vervullen bij de invoering van ‘technology enhanced learning’.

Lees verder
Van SBO | 04-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Tjipcast: verwaarloosde organisaties

Met dank aan Tjip de Jong van Tjipcast. Tjipcast met Joost Kampen. Continue verandertrajecten die in praktijk weinig verschil maken,...

Het bericht Tjipcast: verwaarloosde organisaties verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Educause komt met 2020 Educause Horizon Report tegemoet aan kritiek

Ook dit jaar heeft de Educause weer een trendrapport gepubliceerd, waarin ‘emerging technologies and practices’ binnen het hoger onderwijs centraal staan. Opvallend is echter dat zij nu voor een werkwijze gekozen hebben die tegemoet komt aan een belangrijk kritiekpunt op eerdere versies.

Lees verder
Van SBO | 02-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

BoonLearning | Easy to make, Fun to take

Bij BoonLearning staat de cursist centraal. Met dit uitgangspunt is het BoonLearning e-learning platform ontwikkeld. Leren en...

Het bericht BoonLearning | Easy to make, Fun to take verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Leertraject blended learning ontwikkelen

De laatste tijd heb ik voor twee klanten een leertraject ‘blended learning ontwikkelen’ verzorgd. Hoe ziet zo’n leertraject eruit?

Vooraf
  • Ik bespreek de opzet en inhoud van het leertraject met de opdrachtgever. Ik probeer rekening te houden met de voorkennis van de deelnemers.
Lees verder
Van Avetica | 29-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Vroegboekkorting Moodlemoot 2020 (tot 31 maart)

Vroegboekkorting Speciaal voor vroege vogels en de grote groep enthousiastelingen (ook wel Moodleaars genoemd) die altijd bij elke Moodlemoot aanwezig willen zijn, heeft Stichting Mnet Benelux een vroegboekkorting. Deze korting geldt t/m 31 maart 2020. De prijs per ticket is nu € 149,- en vanaf 1 april 2020 kost een […]


Het bericht Vroegboekkorting Moodlemoot 2020 (tot 31 maart) is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlin (OEB) 2020: maak leren betekenisvol (Call for Proposals geopend) #OEB20

De 26ste editie van de OEB zal dit jaar plaatsvinden van 2 tot 4 december 2020 in het Hotel Intercontinental, in Berlijn. Gisteren is de ‘Call for Proposals‘ geopend. Wil je een bijdrage leveren?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Stel je voor als data rond gezichtsherkenning in verkeerde handen vallen?

Clearview AI is een Amerikaans technologiebedrijf dat software voor gezichtsherkenningssoftware levert. Hun klanten zijn zo’n 600 instanties die belast zijn met handhaving van de wet. Het bedrijf heeft technologie ontwikkeld waarmee gezichten gekoppeld kunnen worden aan een database met meer dan drie miljard beelden.

Lees verder
Van SBO | 27-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Faculty of Skills

Het bericht Faculty of Skills verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Welke rol speelt blockchain technologie binnen de Vierde Industriële Revolutie?

Digitalisering is van grote invloed op de wijze waarop arbeid wordt verricht. Blockchain technologie gaat hierbij een belangrijke rol spelen, die veel verder gaat dan ht realiseren van financiële transacties zonder tussenkomst van een bank.

We kennen ‘blockchain’ vooral van de zogenaamde ‘crypto currencies’ zoals de Bitcoin.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinnovaties met leertechnologieën in het mbo

In de periode mei tot en met september 2019 heeft het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) in opdracht van het Ministerie van OCW een landelijk onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken op het gebied van onderwijsinnovatie met ‘moderne ICT’ in het mbo.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Creativiteit bevorderen via mobile learning

Leertechnologie wordt vaak gebruikt voor het geven van instructie. Onderzoekers van de Universiteit van Missouri stellen echter dat actief leren met mobiele technologie studenten kan helpen creatiever te worden. Aan de hand van interviews met docenten en aan de hand van de analyse van een aantal cursussen ontdekten de onderzoekers dat de creativiteit van studenten het meest werd versterkt door docenten die hun studenten in staat stelden om in teamverband technologie te gebruiken om een nieuw product of idee te bedenken.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 25-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Starten met 360 graden video? Virtual reality binnen jouw bereik

VR en AR zijn ontwikkelingen die de hype al een beetje voorbij zijn. Steeds beter zijn we in staat om deze technieken op een waardevolle manier in te zetten om ‘immersive’ leerervaringen te creëren. In deze blogpost geef ik informatie over hoe te starten met deze technologie. De nadruk deze keer niet op de onderwijskundige […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Smarter ways to improve the quality of Employee-generated Learning

Many thousands of subject matter experts (SMEs) capture and share their knowledge in the form of a course or assessment using Easygenerator. As we are working closely with our customers, we gained new insights about how to manage and improve the quality of the content in a smarter way.

Old school quality control

When companies start with Employee-generated Learning there is always a concern about the quality of the content. The fear is that SMEs will create ineffective content because they do not have any Instructional design or didactical knowledge. And the initial reflex is often: control. They forbid subject matter experts to publish. Instead, SMEs have to send their courses to someone (or some controlling committee) for control. They will decide if the quality is sufficient or not and publish the content into the LMS. 

Faster and more cost-effective

Increased speed of development and decreased costs are two of the most important drivers behind Employee-generated Learning. Having SMEs create learning content is way faster and cheaper than the old school centralized way of content creation. But if you decide to build-in a quality check process you will take away this advantage.

It is all about responsibility

The biggest benefit of Employee-generated Learning is that it will help you to keep your content up-to-date. SMEs are responsible for content creation and maintenance. If something changes in the business or when SMEs gain new knowledge or insights, they can quickly update the content. This ensures that the content is always up-to-date and accurate. Formal control checks would undermine this responsibility and disturb the process.

New ways to improve the quality of the content

By working with our customers, we found a couple of ways that will allow you to have high-quality content and at the same time keep the benefits of Employee-generated Learning.

Show the authors name

The first one is really simple. Make sure the name of the author is clearly visible in the course. When their name is so clearly attached to the content, people will think twice before putting out bad content; their name is on the line after all. 

“We also found that learners are more likely to share their feedback with a named author than with an anonymous author.”

You can ensure quality from L&D, by checking if the author’s name and contact details are clearly stated in the course. 

Wikipedia effect

Consider publishing your employee-generated content somewhere else than in your LMS. An LMS is a formal top-down controlled environment, it does not naturally invite feedback. Feedback from the learners is indispensable in improving the quality of the learning content. With many social learning platforms, learning experience platforms or even with collaboration and knowledge sharing platforms it is way easier to publish something and respond to it. They are built with a feedback loop in mind.  You need this feedback in order to get what we call the “Wikipedia effect’. Because so many people read the content and respond to the content with suggestions and improvements, the quality will improve significantly. That is what you want to enable.

The Google effect

Most social learning tools have a search option as the main way of finding content. Good content, because it is read and shared frequently, will rise in the search results where it will be found easily. Bad content, on the other hand, will not be read or shared, and so will not appear high in the search results, disappearing into the mass. A quality check without any extra effort.

Bonus: Combining top-down and bottom-up content creation

Here is an overview of the process. An author (the SME to be more specific) publishes a course onto a social learning platform or LXP with his name clearly attached to it. He gets feedback from the learners and improves his content based on that.  And now the bonus part comes into play. 

The learning department can cherrypick from the Employee-generated Content. By selecting the best courses from the pool and upgrading them with the SME to official company-approved content they can get a lot of high-quality content for the formal LMS with very little effort. Please do make sure the SME stays responsible for the “official” course, otherwise, you will lose your benefits.

Lees verder
Van Avetica | 24-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Oproep tot presentaties Moodlemoot 2020

Wil jij bijdragen? Op dinsdag 26 mei 2020 organiseert Stichting Mnet Benelux in Eindhoven haar eerste MoodleMoot Benelux 2020. Het succes van een MoodleMoot is mede afhankelijk van de presentaties en bijdrages vanuit de community. Daarom zijn we op zoek naar presentaties vanuit het onderwijs en bedrijfsleven waarin Moodle centraal staat. Wil jij ook je bijdrage […]


Het bericht Oproep tot presentaties Moodlemoot 2020 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.

Lees verder
Van Avetica | 22-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Workplace (8): Veel aandacht voor overzicht van de lerende medewerker

Overzicht Wat ziet een lerende medewerker allemaal als hij is ingelogd in Moodle Workplace? Heeft hij het overzicht van zijn voortgang in de diverse programma’s en cursussen? En als hij aan het leren is in een cursus, hoe ziet hij dan zijn voortgang? In Moodle Workplace is veel aandacht besteed […]


Het bericht Moodle Workplace (8): Veel aandacht voor overzicht van de lerende medewerker is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Microcredential programma op het gebied van IT via edX voor iedereen toegankelijk

De Western Governors University (WGU) heeft onlangs haar eerste microcertificeringsprogramma op het gebied van informatietechnologie via edX gelanceerd. Voor 1241 euro kun je 9-10 uur per week gedurende een half jaar aan drie cursussen deelnemen.

WGU heeft dit IT Career Framework MicroBachelors ontworpen om een leerpad te creëren voor individuen die een loopbaan in de IT willen hebben.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hypes gaan, trends blijven bestaan

Onderstaande column over trends en hypes heb ik geschreven voor de januari 2020-editie van de e-Learning.nl-Nieuwsbrief.

Aan het eind en begin van elk jaar verschijnen er tal van beschouwingen over welke nieuwe trends ons het komende jaar te wachten staan op het gebied van e-learning en blended learning.

Lees verder
Van SBO | 20-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.32

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.32 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

De theorie van ‘transactional distance’ toegelicht (en waarom dat belangrijk is bij online leren)

Deelnemers voelen zich bij online leren vaak ‘eenzaam’. Zij missen veelal menselijk contact met een docent en andere lerenden. Hierdoor lopen zij het risico om voortijdig uit te vallen. Bij toeval stuitte ik gisteren op een wiki-pagina waar dit fenomeen wordt toegelicht.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 19-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Design thinking voor blended ontwerpen

Lees verder
Pagina 32 van 112Eerste   Vorige   27  28  29  30  31  [32]  33  34  35  36  Volgende   Laatste