Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Eind juni 2021 vond de jaarlijkse conferentie plaats van het European Distance and E-learning Network (EDEN). Deze zou normaliter in Madrid hebben plaatsgevonden, maar vanwege de bekende redenen nu online. Eén van de resultaten van deze conferentie is de Madrid Micro-credential Statement (pdf). Deze verklaring bevat vooral een aantal belangrijke kritische vragen met bijbehorende antwoorden over micro-credentials.
De verklaring opent met de werkdefinitie van ‘micro-credential’ van de Europese Commissie. Vertaald luidt deze:
Een micro-credential is een bewijs van de leeruitkomsten die een lerende na een korte leerervaring heeft verworven. Deze leeruitkomsten zijn beoordeeld op basis van transparante normen. Het bewijs is vervat in een gecertificeerd document dat de naam van de houder, de behaalde leeruitkomsten, de beoordelingsmethode, de toekennende instantie en, indien van toepassing, het niveau van het kwalificatiekader en de behaalde studiepunten vermeldt. Micro-credentials zijn eigendom van de lerende, kunnen worden gedeeld, zijn overdraagbaar en kunnen worden gecombineerd tot grotere certificaten of kwalificaties. Ze worden onderbouwd door kwaliteitsborging volgens overeengekomen normen.
Er is veel discussie over micro-credentials. Impliceren ze bijvoorbeeld een radicale verandering van onderwijs, of vormen ze een erkenning van al langer bestaande praktijken?
Door middel van de vragen en antwoorden leveren de samenstellers een bijdrage aan deze discussie.
De vragen zijn:
Wat mij betreft is de behoefte aan een leven lang leren erg groot, en dat geldt ook voor de behoefte van lerenden om het behalen van leerresultaten erkend te krijgen. Essentieel echter is dat lerenden in staat zijn in zo’n kort mogelijke tijd deze erkenning te verwerven. Daarbij zal rekening gehouden moeten worden met
Je bent er als onderwijsinstelling niet met het modulariseren van bestaand aanbod in blokken van 140 uur. De auteurs concluderen m.i. met recht:
The underlying assumption of the Madrid Micro-credential Statement is that a one-size-fits-all model of Higher Education for completing traditional qualifications is limited and no longer enough in today’s rapidly changing digital world.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar