Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Vaardigheden leren dankzij een chatbot

Een chatbot is een toepassing op het gebied van Artificiële Intelligentie (AI) waarmee gebruikers kunnen converseren. De bijdrage Learning a Skill from a Chatbot gaat over chatbot Franky die werknemers via coaching helpt bij het voorkomen en tegengaan van burn-out, waardoor ook de werkprestaties en het vermogen van werknemers om te presteren wordt verbeterd.

De chatbot Franky staat gebruikers volgens de auteur van de bijdrage terzijde met aanmoedigingen en ondersteunende boodschappen. Op basis van de uitkomsten van een vijf minuten durende ‘energie assessment’ ontwikkelt het algoritme van de chatbot een persoonlijk leerplan van coachingssessies en ‘uitdagingen’ gericht  op gedragsverandering. Het programma duurt 86 dagen en is gericht op ‘microvaardigheden’ die beogen om het energieniveau van de medewerker te verhogen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om ademhalingstechnieken en bevorderen om op tijd naar bed te gaan. De chatbot adviseert de werknemer bijvoorbeeld om een video te bekijken.

Volgens de enthousiaste auteur van het (gesponsorde) artikel bevordert het gebruik van deze chatbot zelfreflectie en a-ha momenten met betrekking tot energieniveaus, risiconiveaus voor burn-out, en het nadenken over verbeterpunten. Succesfactoren van deze toepassing zijn volgens hem:

  • De chatbot maakt gebruik van het medium dat gebruikers sowieso al gebruiken. In zijn geval is dat SMS.
  • Persoonlijk. Het programma sluit aan op de ‘energiebehoeften’ en context van de individuele gebruiker.
  • Realistische tijdsbesteding. Elke 10-daagse coachingsessie duurde ongeveer 15 minuten.

Ik vraag me hierbij af of zo’n assessment wel een betrouwbaar en valide instrument is om je energieniveau in kaart te brengen. Bovendien heeft burn-out vaak oorzaken die je met een dergelijke chatbot echt niet kunt aanpakken (bijvoorbeeld onbevredigend werk of een verstoorde arbeidsrelatie). Persoonlijk ben ik ook geen type die een chatbot voor dit doel zou gebruiken. Je zou meer onderzoek moeten doen naar de effecten van deze chatbot, ook op langere termijn.

Toch vind ik dergelijke toepassingen interessant. Ik heb bijvoorbeeld eerder al geschreven over een chatbot die lerenden helpt bij het ontwikkelen van studievaardigheden.

 

The post Vaardigheden leren dankzij een chatbot first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: