Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Microsoft Teams is een veel gebruikte applicatie voor online samenwerken. Deze toepassing wordt ook gebruikt voor het verzorgen van live, online, sessies. Wat zijn mijns inziens sterke kanten en minder sterke kanten van Microsoft Teams voor live online leren?
Sterke kanten
Vandaag heb ik voor de MBO Opleidingsschool ‘s-Hertogenbosch van het Koning Willem 1 College een virtual classroom sessie verzorgd over asynchrone en synchrone vormen van online leren. Welke verschillende vormen zijn er te onderscheiden? Wat zijn -met name vanuit het perspectief van didactiek- de sterke en minder sterke kanten van deze vormen?
Dankzij de coronacrisis studeren lerenden noodgedwongen thuis, online. Online leren doet echter een groot beroep op zelfregulatie. Je zult als lerende jezelf moeten motiveren om online te leren, je zult je eigen leren moeten organiseren en structureren. Docenten kunnen lerenden daarbij ondersteunen,
Hoogleraar Tanya Joosten stelt dat, indien je je afvraagt of face-to-face onderwijs beter is dan online onderwijs, je waarschijnlijk beter kunt doorgaan met het verzorgen van face-to-face onderwijs. Een wat boute stelling, wellicht. Maar het is inderdaad onzinnig om deze twee varianten sec met elkaar te vergelijken.
Heb je als docent het idee dat lerenden niet betrokken zijn bij online leren? Check dan eerst of dat inderdaad het geval is. Indien ja: investeer dan in ‘empowering’. Dat is in feite de boodschap van de blogpost ‘Empowering Students in Distance Learning Environments’
Het gebruik van leertechnologie leidt er onder meer toe dat we meer dan ooit over data met betrekking tot leren beschikken. Ik beschouw deze data als belangrijke input voor begeleiding, het zicht krijgen op je eigen voortgang en het evalueren van de kwaliteit van leertrajecten.
In het hbo en op universiteiten zetten docenten al jaren TrainTool in om studenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden. De tool wordt jaarlijks door meer dan 10.000 studenten gebruikt. Ook vanuit het mbo zien we steeds meer belangstelling. Zo starten later dit jaar alle eerstejaars van het Horizon College met een programma, na een succesvolle pilot in Alkmaar. We leggen hier uit waarom TrainTool ook heel goed toe te passen is in het mbo.
Volgens werknemers van het World Economic Forum zal COVID-19 het onderwijs voorgoed veranderen. Hoogleraar Natalie B. Milman meent dat we dan wel meer aandacht moeten schenken aan het ontwerp en de ontwikkeling van “effective, engaging online education“.
De laatste maanden wordt op grote schaal gebruik gemaakt van synchroon, live, online leren. Het leerzame karakter van deze sessies wordt waarschijnlijk verstrekt als je op een didactisch doordachte manier gebruik maakt van subgroepen.
Je kunt bij synchroon,
Van 2-4 december 2020 vindt in Berlin de Online Educa (OEB) plaats. Hopelijk mogen we dan weer in grotere getale bij elkaar komen. Met name ook om samen te reflecteren op het gebruik van e-learning tijdens de coronacrisis en na te denken over de impact die deze crisis heeft op leren,
Intensieve & interactieve online sessie – Dinsdag 16 juni 09:00 – 11:00 uur Door Marcel de Leeuwe,...
Het bericht Hoe zet je een F2F Training om in een lesdag Op Afstand? verscheen eerst op nextlearning.nl.
During the current COVID-19 crisis you are forced to make high impact decisions to support working...
Het bericht Webinar: best practices and tips by Easygenerator verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Podcasts maken als een pro! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Werken met Millenials | Leidinggeven aan een nieuwe generatie verscheen eerst op nextlearning.nl.
Nadat scholen en opleidingsinstituten enkele weken geleden massaal een alternatief moesten bedenken voor hun reguliere onderwijs, heb ik me afgevraagd of de zeer snelle adoptie van online leren op de langere termijn niet ook averechts kan werken. De afgelopen tijd heb ik uitgebreid hierover nagedacht.
In 2017 heb ik een recensie geschreven van het boek ‘Gamedidactiek’. De afgelopen week vroeg auteur Martijn Koops mij of ik ook de uitgave ‘Gamedidactiek 2’ wilde bespreken. Dat doe ik weer met plezier.
Gamedidactiek 2 is geen herziene uitgave van de eerste editie.
Begin mei 2020 schreef Barend Last van de Universiteit van Maastricht de bijdrage Hoger onderwijs in de 1,5m samenleving: Didactische scenario’s voor 1 september. In onderstaande bijdrage wil ik handreikingen bieden die kunnen helpen bij het maken van keuzes ten aanzien van didactische scenario’s.
Je vindt online tal van tips over het gebruik van online leren. Het afgelopen weekend stuitte ik op een document met een aantal ‘doe dit en niet dat’-tips. De eerste tip springt daarbij in het oog: gebruik asynchroon leren en niet synchroon leren.
Op 21 maart heb ik teruggeblikt op de eerste week thuis werken. Tijd om weer eens de balans op te maken.
Ik werk sinds 10 maart thuis. In die weken ben ik één dag voor mijn werk op pad geweest (opname video).
SURF heeft verleden week een update gepubliceerd van de whitepaper online proctoring uit 2016. Ik heb deze update op verzoek van SURF gecoördineerd. Aanleiding voor deze update is uiteraard de coronacrisis, en de impact hiervan op summatief toetsen .
Op 29 april 2020 heb ik op verzoek van het Lerarencollectief een videotutorial opgenomen over hoe je blended learning kunt inzetten om het maximale uit je onderwijstijd te halen nu het basisonderwijs de tweede fase ingaat van onderwijs tijdens de coronacrisis.
The e-Learning for Kids Foundation’s Digital Lessons Can Help During This Unprecedented Health Crisis. The e-Learning for...
Het bericht Kids at Home Benefit From Free Digital Online Learning in Math and Science verscheen eerst op nextlearning.nl.
Groeiende aandacht voor UX De laatste jaren heeft Moodle (eindelijk…) de nodige aandacht gegeven aan de UX (user experience / gebruikerservaring) in Moodle. Vanaf Moodle 3.2 zijn er serieuze stappen gezet met het implementeren van het Bootstrap 4 CSS Framework. Hiermee zijn responsive sites nu mogelijk en wordt Moodle ook […]
Het bericht Geef je mening over de UX van Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Ik ben de komende week met vakantie. Normaliter zou ik dat nooit aankondigen. Maar nu wel. Dankzij de coronacrisis wordt het namelijk een vakantie aan huis.
We waren eigenlijk van plan een aantal dagen in eigen land weg te gaan.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.34 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Eind maart 2020 schreef ik de blogpost “Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?” Twee dagen geleden publiceerde de BBC een artikel waarin wordt verklaard waarom live online communiceren zoveel energie kost.
De afgelopen periode zijn weer verschillende bijdragen verschenen die dienen als ‘food for thought’ met betrekking tot online leren, de coronacrisis en de impact op leren, onderwijs en opleiden. In deze bijdrage vat ik een aantal van deze bijdragen samen.
Bij het in kaart brengen van engagement of betrokkenheid bij online leren kijken we niet altijd naar de juiste activiteiten. Bovendien ervaren studenten online leertaken lang niet altijd als waardevol voor leren. Welke leeractiviteiten bevorderen wel hun engagement of betrokkenheid?
Voor de veiligheid van patiënten is een goede rekenvaardigheid van verpleegkundigen van Alrijne Zorggroep van groot belang. Om...
Het bericht Podcast: Werkplekleren bij Alrijne Zorggroep in tijden van Covid-19 verscheen eerst op nextlearning.nl.
De afgelopen weken hebben we geleerd wat de beste manier is om thuis te werken én in...
Het bericht Samen leven, leren en werken op afstand verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Streaming serie – Leren creëren voor de nieuwe wereld van het werk verscheen eerst op nextlearning.nl.
Op donderdag 14 mei aanstaande staat onze FLOWSPARKS Inspiratiedag gepland. Een dag voor iedereen die al met...
Het bericht Get in the FLOW verscheen eerst op nextlearning.nl.
Thuiswerken kan best uitdagend zijn. Misschien heb je het gevoel voortdurend ‘aan’ te staan, is er een partner,...
Het bericht Doe mee met de Rethink & Recharge challenges verscheen eerst op nextlearning.nl.
Leren is een cognitief en sociaal proces. Het cognitieve aspect is over het algemeen prima online te faciliteren. Het sociale proces is lastiger online mogelijk te maken. En dan met name het realiseren van de pedagogische relatie tussen docent en lerende als cruciaal element voor dit sociale proces.
Vanochtend las ik het nieuwsbericht Coronacrisis verandert reisgedrag mogelijk blijvend. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft onderzoek gedaan naar de invloed van de coronacrisis op ons mobiliteitsgedrag. Daarin is ook gekeken naar hoe respondenten onderwijs op afstand ervaren.
Toen de coronacrisis uitbrak, was ik blij dat mijn moeder van 83 jaar in staat is een iPhone en iPad te gebruiken. Daardoor kunnen we via WhatsApp en met name FaceTime elkaar meerdere keren per week zien en spreken. Ik baalde dat ik -om moverende redenen- mijn 86-jarige schoonmoeder nooit gepusht heb om een tablet te gebruiken.
Deze vraag zal menig docent deze dagen bezighouden. Larry Ferlazzo heeft daar onlangs een bijdrage aan gewijd. Ik bespreek deze bijdrage hieronder.
Het is best een uitdaging om lerenden gemotiveerd te houden bij online leren.
“De afgelopen weken waren voor mij een intensief leerproces als het gaat om digitale didactiek?” “Ik heb de afgelopen vijf weken meer bereikt dan de laatste tien jaar” (op het gebied van ICT en leren). Deze twee uitspraken hoorde ik vandaag in twee verschillende gesprekken.
Premium Moodle Partner Ruim een jaar nadat Avetica de status gecertificeerde Moodle Partner kreeg, zijn wij nu ook Premium Moodle Partner. Avetica is de eerste partner die deze certificering krijgt op het Europese vasteland. Daar zijn we heel trots op! Vanaf nu mogen wij ook onderstaand logo gebruiken. Niveau’s van […]
Het bericht Avetica is nu ook Premium Moodle Partner! is eerst gepubliceerd op Avetica.
In de huidige coronacrisis hebben veel docenten en opleiders behoefte aan meer kennis en vaardigheden met betrekking tot het ontwikkelen en verzorgen van online en blended leren. De Open Universiteit heeft als online universiteit niet alleen veel ervaring met deze vormen van onderwijs maar is tevens al jaren koploper in het onderzoek hiernaar.
Het bericht Online Academy verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Xprtise Workplace solutions verscheen eerst op nextlearning.nl.