Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Filtercodes Deze week heb ik een webinar verzorgd over dynamische content in Moodle. Dit webinar werd gevolgd door ruim 60 personen. Heb je deze gemist, kan je deze alsnog terugkijken. Een groot gedeelte van dit webinar stond in het teken van dynamische content met gebruik van de community plugin FilterCodes. Ik heb een aantal voorbeelden […]
Het bericht Dynamische content in Moodle met filtercodes is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Moodle Community Veel zaken worden bij Moodle door de community geregeld. Zo ook de vertalingen. Er zijn meer dan 100 verschillende talen binnen Moodle beschikbaar die allemaal door lokale Moodlelaars zijn vertaald vanuit het Engels. Moodle heeft een eigen tool voor het onderhouden van alle taalpakketten. Bij elke nieuwe versie moeten de taalpakketten weer worden […]
Het bericht Vertaling Moodle Workplace is klaar! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het huidige ‘coronaonderwijs’ is m.i. niet te vergelijken met de wijze waarop blended learning normaliter -mits zorgvuldig ingevoerd- wordt toegepast. Bovendien pas je leertechnologie normaal gesproken ook heel verschillend toe, mede afhankelijk van je doelgroep. Afgelopen vrijdag kreeg ik een mail met de volgende strekking: we hebben al vele jaren
De Fosway Group heeft onlangs samen met Barco onderzoek gedaan naar de impact van virtual classrooms op L&D, en naar eventuele verbeterpunten op dit gebied. Wat zijn de belangrijkste bevindingen? Fosway Group is een Brits analist die marktonderzoek doet naar technologie op het gebied van HR, inclusief leren en ontwikkelen.
Wide Open School is een uitgebreide Amerikaanse website met zeer veel bronnen die gezinnen en docenten kunnen helpen met (verplicht) online leren op afstand, als men dankzij COVID-19 niet fysiek naar school kan gaan. Meer dan 80 organisaties en fondsen ondersteunen dit initiatief, waaronder bedrijven als Google of Zoom en
Vandaag heb ik een workshop verzorgd tijdens een online studieochtend van de sector Zorg & Welzijn van Rijn IJssel. De organisatie had mij gevraagd in te gaan op geleerde lessen ten aanzien van het onderwijs dat tijdens de Coronacrisis is uitgevoerd, en om vervolgens tips te geven ten aanzien van
How to Mitigate Cognitive Load in Online Learning staat al een tijd op mijn leeslijst. Matthew Lynch vat hierin vijf tips samen die helpen om cognitieve overbelasting bij online leren te vermijden. Ik voeg er ook opmerkingen aan toe. De tips zijn: Presenteer content in afgebakende eenheden met een beperkte
Blockchain technologie kan worden gebruikt om alles dat van waarde is vast te leggen en transacties bij te houden. Daarbij gaat het lang niet alleen maar om digitaal geld, maar bijvoorbeeld ook om medische data en certificaten van kunst. De makers van de website CodeCondo suggereren dat blockchain technologie e-learning
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.41 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Lerenden beschikken niet altijd over dezelfde kennisbasis. Als docent zou je eigenlijk moeten weten over welke kennisbasis lerenden beschikken, om vervolgens daar op in te spelen. Bij de Duke University experimenteert men met artificiële intelligentie (AI) om in kaart te brengen over welke kennisbasis lerenden al beschikken. Vervolgens vertaalt men
Nu scholen voor een groot deel niet toegankelijk zijn voor lerenden, wordt online leren op afstand op grote schaal ingezet. Met instemming haal ik in deze blogpost Tony Bates aan die duidelijk maakt waarom je daar normaliter niet voor zou moeten kiezen. Ik houd me al meer dan vijfentwintig jaar
Gisteravond, 21 januari 2021, heb ik in het kader van de postbachelor opleiding over e-learning weer een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie. Ik had deelnemers vooraf gevraagd een ‘beeld’ mee te nemen dat zij hebben van activerende didactiek. Dat beeld kon een voorwerp zijn of een foto.
Het onderwijs draagt normaliter bij aan de identiteitsontwikkeling van leerlingen en studenten. Volgens Ashley A. Adams is het ook belangrijk om daar online aandacht aan te besteden. Het risico bestaat dat we dat nu onvoldoende doen. Leerlingen en studenten spreken met elkaar en op school ook over zaken als sociale
Vandaag heb ik bij CINOP in het kader van hun Flexlab een online sessie verzorgd over de rol van digitalisering bij flexibilisering, en de effecten van de Covid-19 op het gebruik van leertechnologie voor leren, opleiden en onderwijs. In het FlexLab werken professionals uit het (voornamelijk middelbaar) beroepsonderwijs samen werken
Het is bijzonder lastig om simultaan onderwijs op een goede manier te verzorgen zonder investeringen in nieuwe technologie. Het is echter de vraag of scholen daartoe op grote schaal moeten overgaan. Bob Wudeck stelt in eSchool News dat simultaan onderwijs -onderwijs waarbij de helft van de lerenden face-to-face en de
Updates voor 3.10, 3.9, 3.8 en 3.5 Vanmorgen heeft Moodle HQ voor vier versies de nieuwste updates beschikbaar gesteld. Het gaat om de volgende versies en bijbehorende releases notes: Moodle 3.10.1 release notes Moodle 3.9.4 release notes Moodle 3.8.7 release notes Moodle 3.5.16 release notes Op dit moment zijn versie 3.10.x en 3.9.x de versies […]
Het bericht Nieuwe Moodle updates van o.a. 3.10 en 3.9 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Als je je wilt verdiepen in blended en online learning, dan hoef je je deze dagen niet te vervelen. In deze blogpost vat ik een aantal recente publicaties over dit onderwerp samen, op basis waarvan je zelf kunt kiezen welke je uitgebreider wilt bestuderen. Welke factoren dragen bij aan effectief
Naar aanleiding van mijn blogpost over virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers, vroeg Mirjam Neelen (@MirjamN) via Twitter naar onderzoek dat ook naar resultaten kijkt, en niet alleen naar opvattingen van lerenden over de manier van leren. Hans Luyckx (@luyckxh) mailde me daarop twee artikelen over
Arbeidsorganisaties investeren normaliter fors in zogenaamde ’soft skills’, zoals kunnen samenwerken, gespreksvaardigheden of conflicten kunnen oplossen. Normaliter worden hiervoor face-to-face trainingen georganiseerd. Als het echter lastig of onmogelijk is om fysiek bij elkaar te komen, dan biedt virtual reality (VR) hiervoor ook de nodige mogelijkheden. Wellicht zijn VR-trainingen ook effectief
Maandelijkse webinar gaan door in 2021 Ook in 2021 gaat Avetica verder met de maandelijkse webinars. Op donderdagochtend 28 januari 2021 om 11.00 uur staat het volgende webinar gepland. Het thema is: Dynamische content in Moodle LMS / Workplace. Drie niveaus Aan de hand van standaard functionaliteit én met gebruik van community plugins bekijken we de mogelijkheden […]
Het bericht Webinar over dynamische content op 28 januari is eerst gepubliceerd op Avetica.
De invloed van artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI) op arbeid zal steeds verder toenemen. De verwachting is dat banen zullen verdwijnen, nieuwe banen zullen ontstaan en dat bestaand werk zal veranderen. Een recent Brits rapport laat zien dat veel meer moet gebeuren om werknemers hierop voor te bereiden. Professionalisering en leiderschap
Ik vind de Productschool een sympathiek, Nederlands, initiatief. Je leert er zonder technische kennis van je idee een product te maken. Dat kan een app zijn of een podcast, een marktplaats, een nieuwsbrief, een community of webshop. Je leert ook hoe je de behoefte bij een publiek onderzoekt, hoe je
Er komt best wel wat kijken bij het bevorderen van betrokkenheid van lerenden bij online leren. Volgens Terry Heick zijn er negen principes en strategieën die je kunt toepassen om lerenden meer te betrekken bij online leren. Betrokkenheid, engagement, is net als motivatie een complex fenomeen bij leren, opleiden en
Ik zie de nodige voordelen in het gebruik van learning analytics voor het analyseren van verbeterpunten ten aanzien van onderwijs en leren (diagnostic analytics). Vanwege het risico van ‘selffulfilling prophecy’ heb ik meer aarzelingen ten aanzien van het gebruik van learning analytics voor het doen van voorspellingen over zaken als
Op 6 januari 2021 heeft de Britse Open Universiteit voor de negende keer het rapport “Innovating Pedagogy” gepubliceerd. In dit rapport komen tien nieuwe vormen van doceren en leren aan de orde die al in de praktijk worden gebruikt, maar volgens de samenstellers nog geen wijdverbreide invloed hebben gehad op
Er is waarschijnlijk sprake van een positieve invloed op het leerproces als docenten feedback geven op basis van sterk gevisualiseerde analyses van data van leergedrag. Dergelijke feedback kan bijdragen aan het vermijden van ‘sociale onzekerheid’ die kan ontstaan als lerenden vergeleken worden met andere lerenden. De feedback is namelijk gebaseerd
De Britse Education Endowment Foundation (EEF) heeft in april van dit jaar desktoponderzoek uitgevoerd naar benaderingen die scholen kunnen gebruiken, om lerenden te ondersteunen bij online leren op afstand indien scholen vanwege Covid-19 gedwongen worden de deuren te sluiten. Wat zijn de belangrijkste conclusies? Hoewel het rapport al enkele maanden
Rond de jaarwisseling verschijnen er meerdere artikelen over ‘trends’ die ons in het nieuwe jaar te wachten staan op het gebied van e-learning, blended learning, digitaal leren of welke naam je maar wilt gebruiken voor het gebruik van leertechnologie voor leren, opleiden en onderwijs. Dit jaar heb ik deze aanvankelijk
De afgelopen tijd heb ik een aantal bijdragen verzameld die illustreren waarin face-to-face gesprekken verschillen van live online gesprekken. De bevindingen zijn mijns inziens relevant voor synchroon online leren. Wat zijn belangrijke conclusies? Will Thalheimer heeft een ruim vier minuten durende video gemaakt waarin hij ingaat op het belang van
Vandaag heb ik voor het BBL-team van Zorg en Welzijn van mijn oude werkgever Gilde Opleidingen een online sessie verzorgd over leerzame activerende online werkvormen. Ik ben na de kennismaking gestart met een korte introductie van asynchroon en synchroon online leren, en van vier belangrijke didactische principes (afkomstig uit ‘Wijze
In de eerste blogpost van 2021 wil ik terugblikken op bloggen in 2020. De coronacrisis is van grote invloed geweest op het bezoek en op de inhoud van mijn weblog. Ik heb het afgelopen jaar 297 blogposts geschreven. In 2019 waren het er 299. Ik ben dat jaar bewust minder
Het jaar 2020 is helaas een jaar om nooit te vergeten. Hopelijk wordt 2021 dat ook, maar dan vanwege plezierige en gelukkige redenen. Ik wens mijn klanten, samenwerkingspartners, zakenrelaties, conculega’s en lezers van mijn weblog een heel gelukkig en vooral gezond Nieuwjaar toe.
Ik blik elk jaar terug op het afgelopen jaar. Ook nu wil ik dat doen. 2020 was uiteraard een bijzonder jaar. Op het persoonlijke vlak is bijzonder weinig gebeurd. Daarom beperk ik mij tot hoe het mij in 2020 zakelijk is vergaan. Met ingang van 1 januari 2020 ben ik
“10 Ways to Make Online Learning Work” (pdf) is een bondig rapport dat tien manieren samenvat die er toe kunnen bijdragen dat online leren kan leiden tot goede leerresultaten. Het rapport is opgesteld door de voormalige (Democratische en Republikeinse) directeuren van het Office of Educational Technology in het Amerikaanse Ministerie
Mijn vrouw -waarmee ik dus niet getrouwd ben- en ik wonen sinds 1 oktober 1987 met elkaar samen. Vanaf onze eerste Kerstmis, samen, staat onderstaande kleine kerstslee in onze woonkamer. Eind 1987 woonden we samen in een studentenflat op de hoek van de Van Nispenstraat en Berg en Dalseweg in
Chelsea Waite maakt in Online peer learning: A growing trend sees 2 different approaches een onderscheid tussen peer teaching en peer learning. Zij geeft ook voorbeelden van leerplatforms die beide vormen faciliteren. Waite vergeet daarbij één belangrijke toepassing van peer teaching te vermelden. Waite geeft aan dat we lerenden veel
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.40 verscheen eerst op nextlearning.nl.
In Empowering learners for the age of artificial intelligence beschrijven Dragan Gasevic en George Siemens dat artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) de aard van het werk sterk zal beïnvloeden. Betekent dit ook dat werknemers hierdoor moeten beschikken over andere kennis en vaardigheden? Volgens de auteurs stelt het gebruik van AI
De laatste tijd kreeg ik een aantal opmerkingen over overbodige cookie walls, problemen met het contactformulier en nog wat probleempjes met mijn website/weblog. Tijd voor een onderhoudsbeurt. Ik ben daar dit keer niet zelf mee aan de slag gegaan. Karin Winters heeft mij daarbij goed geholpen. Ik ben geen WordPress-deskundige.
Toolbox e-learning Het afgelopen jaar hebben wij een paar nieuwe klanten mogen verwelkomen die toolboxen met e-learning aanbieden. Zo’n toolbox is een verzameling korte e-learningmodules waarbij je bijvoorbeeld elke maand één module moet afronden als medewerker. Toolboxen gaan vaak over onderwerpen zoals veiligheid, risico- of ISO management. Inrichten met Moodle Workplace Hoe kan ik zorgen […]
Het bericht Makkelijk toolboxen e-learning inrichten met Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
In het voorjaar heb ik in opdracht van SURF gewerkt aan een overzicht met tools voor online onderwijs. In dit kader ben ik ook actief geweest binnen de Vraagbaak Online Onderwijs. Ik heb een bescheiden bijdrage geleverd aan een artikel voor Hoger Onderwijs Management magazine waarin we terugblikken op zes
In deze bijdrage wil ik drie artikelen samenvatten waarin de auteurs terugblikken op onderwijs tijdens de coronacrisis. Wat hebben we daarvan geleerd? De uitbraak van COVID-19 heeft grote invloed gehad op het onderwijs. In het voorjaar moesten alle onderwijsinstellingen hun deuren op slot doen en online lesgeven. Vervolgens kwam er
Als ik tijdens (online) sessies toepassingen laat zien van, bijvoorbeeld, Padlet dan wordt regelmatig de opmerking gemaakt: “Die mogen wij niet gebruiken, want deze is niet AVG-proof”. Ook op Twitter zie je regelmatig tweets langskomen waarin gevraagd wordt naar goede alternatieven voor een bepaalde applicatie omdat deze vanwege de AVG
Volgens Matt Donovan hebben we behoefte aan een nieuwe definitie van blended learning. Hij gebruikt daarbij de metafoor van een reis. Donovan stelt: With the disruption of digital transformation, we need to evolve the definition of blended learning to reflect the increasing complexity and efficacy of modern learning journeys. Hij
Gisteravond heeft Mark Rutte vanuit het Torentje de tweede echte lockdown afgekondigd, die ook het onderwijs flink zal treffen. Wel wat minder hard dan de lockdown van maart 2020. Er wordt op voorhand meer rekening gehouden met kwetsbare lerenden, met het maken van tentamens en met praktijkonderwijs. Echter, van basisonderwijs
De kwaliteit van het ontwerp van een online cursus en de bekwaamheid van de lerende om online te leren beïnvloeden het succesvol verloop van een online cursus. Binnen digitale leeromgevingen kun je verschillende activiteiten aanbieden die lerenden ondersteunen bij effectief leren. Bij online leren hebben lerenden proactieve ondersteuning van een
Wat zie ik als de belangrijkste trends als het gaat om studiedata en learning analytics in het hoger onderwijs? Welke ontwikkelingen zie ik nu al, bijvoorbeeld ook in het buitenland, die laten zien hoe de toekomst eruit kan zien? Wat is de grootste kans en de grootste uitdaging? Wat moet
Dankzij deelname aan en verslaglegging over online conferenties zoals de Online Educa ben ik meer dan een week nauwelijks toegekomen aan het bloggen over interessante bijdragen die ik de afgelopen tijd wel degelijk ben tegen gekomen. Daarom wil ik vandaag enkele bijdragen, die te maken hebben met verbondenheid en sociale
Er is steeds meer aandacht voor microcredentials. Deze ontwikkeling heeft potentie om een impuls te geven aan een leven lang leren. Maar er zijn ook de nodige vragen op dit terrein, die nog beantwoord moeten worden. Elena Cirlan en Tia Loukkola gaan in Where next for universities and micro-credentials? in
Overzicht van virtual classrooms plugins Toen in het voorjaar wij met z’n allen in een intelligente lockdown gingen, schreven we het bericht 7 plugins voor virtual classrooms in Moodle. Hiermee wilden wij een overzicht geven van goede Moodle plugins. Met deze plugins kan je rechtstreeks vanuit een cursus een virtual classroom / webinar opstarten. Op […]
Het bericht Eindelijk Google Meet voor Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.